دندان درد عصبی چیست ؟

دندان درد عصبی نوعی از دندان درد است که ماهیتی خارج از محیط دندان دارد . درد ماهیتی پیچیده دارد. درد فقط یک بعد فیزیکی ندارد و یک انتقال پیام ساده از مبدا (محل درد) به محل تفسیر درد (مغز) نیست. در مسیر انتقال درد و احساس درد، اتفاقات زیادی می‌افتد.

حتی در مواردی ممکن است که درد در مبدا، مسیر انتقال یا در محل‌های تفسیر دستخوش تغییر و تحول شود . پس این نوع درد دندان واقعا مربوط به آسیب جدی در دندان نیست . با توضیح شرایط دندان و نوع درد و معاینه دقیق دندان پزشک میتوان علت را تشخیص داد و این مشکل را حل کرد .

هرچند لازم است به این نکته توجه ویژه داشته باشید که نوع و شرایط درد دندان و علت آن تنها با معاینه دندانپزشک مشخص میشود و در بسیاری از موارد این درد دندان مربوط به پوسیدگی های دندانی است که لازم است درمان های لازم برای برطرف کردن آن انجام شود و در مواردی نیز این دندان درد را میتوان دندان درد عصبی دانست .

دلایل دندان درد چیست ؟

بیایید در یک نگاه کلی و قبل از آنکه بخواهیم بیشتر در مورد دندان درد عصبی با هم صحبت کنیم ، این موضوع را بررسی کنیم که چه علل و عواملی میتواند باعث ایچاد درد در دندان های ما شود . از جمله مهم ترین علل دندان درد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• حفره (سوراخ) دندانی یا پوسیدگی دندان
  • حساسیت دمایی – غذا ها و یا مایعات سرد و گرم
  • هوای سرد و گرم
  • دندان قروچه
  • ارتودنسی
  • آبسه دندان
  • دندان عقل
  • پس از روکش کردن دندان، یک دندان بعضی وقت ها حساس می شود.
  • ورم و التهاب لثه
  • بیماری هایی لثه و انساج اطراف دندان
  • مشکلات لثه- پوسیدگی ریشه ی دندان
  • شکستگی دندان
  • فرسایش اسیدی
  • روکش و یا قسمت های پر شده ای از دندان که آسیب دیده و یا شکسته شده اند.
  • پوسیدگی ریشه ی دندان
دندان درد در دوران بارداری چگونه است حتما بخوانید : دندان درد در دوران بارداری چگونه است ؟

علل و عوامل دندان درد عصبی

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که همه دردهایی که در ناحیه فک و صورت ایجاد می‌شود، مربوط به دندان نیست. گاهی منشاء این درد‌ها، عامل دیگری است و شما آن را به اشتباه دندان درد میدانید؛ مثلا دردهای ناشی از نورالژی عصب ۳ قلو، زونا، میگرن و سینوزیت گاهی با دردهای دندانی اشتباه گرفته می‌شوند و به نوعی به عنوان دندان درد عصبی شناخته میشود .

از دیگر دلایل مهم دندان درد عصبی ، سکته قلبی است که درد ناشی از آن، خود را به صورت درد دندان و فک پایین سمت چپ نشان می‌دهد. به همین دلیل دندان پزشکان توصیه می‌کنند هر ۶ ماه یا حداکثر سالی یکبار به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت دهان و دندان بررسی شوید. با این کار علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، احتمال اینکه علایم این بیماری‌ها با دردهای دندانی اشتباه گرفته شوند، کاهش می‌یابد.

از دیگر عوامل دندان درد عصبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1-  زونا

گاهی بیماری‌های ویروسی مثل زونا به صورت درد دندان ظاهر میشود. زونا، بیماری عفونی حادی است که در اثر دوباره فعال شدن ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود. ویروس آبله مرغان بعد از سپری شدن این بیماری به صورت غیرفعال در بدن باقی می‌ماند و در اثرعواملی چون استرس، پیری و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن و… دوباره فعال می‌شود.

به همین دلیل متخصصان دندان پزشک در مواردی که علت خاصی برای بروز دندان درد تشخیص نمی‌دهند، سایر موارد را هم در نظر می‌گیرند و با استفاده از رادیوگرافی یا معاینه کامل دندان‌ها می‌توانند مطمئن شوند دردی که بیمار از آن شکایت می‌کند، مثلا به دلیل مشکلات دندانی مثل پوسیدگی و بیماری پریودنتال است یا نه.

معمولا دردهای ناشی از زونا با علایم زخم داخل دهانی همراه است و به صورت یک طرفه و مداوم بروز می‌کند و با درمان و بهبود زونا، درد هم برطرف می‌شود. به همین دلیل رونا را میتوان به عنوان یکی از علل مهم و شناخته شده در دندان درد عصبی معرفی کرد .

2- نورالژی عصب سه قلو

گاهی اختلالات رشته‌های زوج پنجم اعصاب مغزی (عصب سه قلو) می‌تواند به صورت درد در فک یا صورت ظاهر شود. در این موارد بیمار دردهای صورت را به دندان نسبت می‌دهد و بیشتر از درد در ناحیه فک و دندان‌ها شکایت دارد و به همین دلیل به دندان پزشک مراجعه می‌کند.

این مورد نیز به عنوان یکی از موارد مهم در دندان درد عصبی شناخته میشود و البته با توجه به مواردی که گفته شد ، بیمار بعد از معاینات دقیق توسط دندانپزشک متوجه خواهد شد که این درد منشای در دهان وی نداشته و مشکلی است که باید با مراجعه به متخصص آن و پیگیری وضعیت درمان شود و با شروع درمان این دندان درد عصبی نیز برطرف خواهد شد .

عفونت ایمپلنت و دردناکی آن را جدی بگیرید حتما بخوانید : درد دندان چگونه است ؟

3- سینوزیت

یکی دیگر از علل و عوامل مهم در بروز دندان درد عصبی سینوزیت است . بهتر است بدانید که سینوزیت، ریشه دندان‌های فک بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دلیل نزدیکی این دو عضو، گاهی درد سینوزیت با درد دندان اشتباه گرفته می‌شود.

پزشک به راحتی می‌تواند با معاینات بالینی، سوال از بیمار و همچنین رادیوگرافی، درد دندان را از سینوزیت تشخیص دهد. اگر درد با منشاء سینوسی باشد هنگامی که فرد انگشت خود را روی صورت، زیر چشم‌ها و دو طرف بینی فشار دهد، احساس درد خواهد داشت.

معمولا موقع خم شدن مثلا در رکوع نیز در ناحیه صورت درد حس می‌شود. از دیگر علایم سینوزیت، تب و سردرد و ترشحات پشت حلق است. با انجام رادیوگرافی هم می‌توان پی برد درد دندان ناشی از علایم سینوزیت است یا مشکلات دندانی.

فراموش نکنید

تقریباً در اکثر موارد علت دندان‌درد شما مربوط به یک (وگاهی بیش از یک) دندان است. با رفع علت درد و درمان دندان عامل درد، مشکل درد شما برطرف می‌شود. اینکه دندان‌درد شما با استرس کم‌وزیاد می‌شود یا اینکه در حضور استرس احساس درد بیشتری می‌کنید، الزاماً به معنی عصبی بودن علت درد دندان نیست؛ بنابراین در مرحله اول به یک دندان‌پزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه برای تشخیص دندان عامل درد و درمان آن مراجعه کنید.

با درمان‌های معمول دندانپزشکی در بیشتر موارد مشکلات برطرف می‌شود. در مراحل بعدی درصورتی‌که دندان عامل پیدا نشود، ممکن است گزینه دندان‌درد با عامل غیر دندانی برای شما مطرح شود که تشخیص دقیق و درمان آن روند پیچیده‌تر و بین‌رشته‌ای دارد و در موارد زیادی از موارد از حیطه صرف دندانپزشکی خارج است.