بریج دندان

بریج دندان یا پل دندان یک روش دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که از دست رفته یا کشیده شده اند. یک پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده است که به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می‌شود.

در صورتیکه فرد یکی از دندان هایش را به دلایلی از دست داده باشد و جای خالی آن در دهان خودنمایی کند، می توان به کمک بریج این جای خالی را بست یا پر کرد. در واقع بریج یک دندان جعلی و مصنوعی است که توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود و به آن پونتیک می گویند. با اینکه بریج ها می توانند مانند پرکردگی ها از مواد مختلفی مانند طلا تهیه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلین می سازند تا به رنگ دندان های طبیعی باشد

چرا استفاده از بریج لازم است ؟

از دست دادن دندان مشکلی جدی است، چرا که دندان‌ها باید کنار یکدیگر باشند و واحد منسجمی را تشکیل دهند. دندان‌های کناری با از دست رفتن یک دندان کج می‌شوند و به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند که به نوبه خود بر بایت (شیوه روی هم قرار گرفتن دندان‌ها) اثر می‌گذارد ، فشار مضاعفی به دندان‌ها و مفصل‌های فک وارد می‌شود و حتی بیمار را دچار درد می‌کند.

از آنجایی که تمیز کردن دندان‌های کج و منحرف شده سخت‌تر است، احتمال پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه نیز افزایش می‌یابد. استخوان در اثر نبودن دندان تحلیل می‌رود. تحلیل رفتن استخوان فک باعث افتادگی لب‌ها و گونه‌ها می‌شود و چهره را پیرتر از سن واقعی نشان می‌دهد.

انواع بریج دندان کدام است ؟

بریج مناسب، با توجه به محل دندان از دست رفته، وضعیت دندان‌های کنار فضای خالی و سلامت عمومی دهان و دندان‌ها انتخاب می‌شود. دندانپزشک بهترین نوع بریج را با توجه به شرایط تعیین می‌کند.

1- بریج قدیمی:

بریج قدیمی روی دندان‌های پایه دو طرف فضای خالی قرار می‌گیرد. دندان‌های پایه یا اباتمنت روکش و به دندان مصنوعی یا پونتیک متصل می‌شود.

2- بریج معلق (یک طرفه یا کانتیلور):

بریج معلق زمانی کاربرد دارد که فقط در یک طرف فضای خالی دندان طبیعی وجود داشته باشد و در طرف دیگر یا دندان وجود ندارد یا دندان آن‌قدر سالم و محکم نیست که بتواند پل را نگه دارد. این نوع بریج نباید برای دندان‌های آسیا به کار برده شود، چون فشار زیادی را روی دندان پایه وارد می‌کند.

3- بریج مریلند یا پیوندی رزین:

این نوع بریج با لبه‌ (به جای روکش) به دندان‌های مجاور متصل می‌شود. لبه‌ها، که می‌تواند همرنگ دندان باشد، با سیمان به سطوح پشتی دندان‌های کناری چسبانده می‌شود. حداقل تراش و دستکاری لازم است، دندانپزشک فقط بخش اندکی از سطوح پشتی دندان را جدا می‌کند تا فضا برای چسباندن لبه‌ها ایجاد شود. بریج مریلند فقط در شرایط خاص به کار برده می‌شود و برای جایگزین کردن دندان‌های آسیا مناسب نیست، چون این دندان‌ها در معرض نیروهای جویده شدید قرار دارند. 

استراتژی تبلیغات حتما بخوانید : دندان پیش چه کاربرد و وظیفه ای دارد ؟

4- بریج ایمپلنت:

این نوع بریج با ایمپلنت نگه داشته می‌شود. ایمپلنت طی عمل جراحی در استخوان فک قرار داده می‌شود. اگر تعداد دندان کافی وجود نداشته باشد یا دندان‌های پایه به اندازه کافی محکم نباشد، یا این که بیمار تمایلی به تراش دادن و روکش کردن دندان‌های سالم نداشته باشد، بریج ایمپلنت راه‌حلی مناسب به شمار می‌رود.

بریج یا پل دندانی چگونه قرار میگیرد

مراحل تهیه اکثر بریج‌های دندان ظرف چند هفته کامل می‌شود. مراحل ساخت بریج به شرح زیر است:

1ـ دندانپزشک ابتدا دندان‌های پایه را آماده می‌کند. تراش دادن دندان‌های پایه تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بخش قابل توجهی از دندان باید تراشیده شود تا فضای کافی برای قرارگیری روکش ایجاد شود و دندان‌های پایه پس از روکش شدن حجیم به نظر نرسد.

2ـ دندانپزشک پس از تراش دادن دندان‌های کناری با استفاده از گچ مخصوص از دندان‌ها قالب می‌گیرد. سپس قالب برای تهیه بریج سفارشی به لابراتوار فرستاده می‌شود.

3ـ دندانپزشک پس از آماده شدن بریج آن را امتحان می‌کند تا از اندازه بودن آن مطمئن شود. اگر بریج بزرگ یا پیچیده باشد، دندانپزشک ابتدا آن را روی مدل امتحان می‌کند و تغییرات لازم را انجام می‌دهد. سپس مدل به لابراتوار فرستاده می‌شود تا بریج با پرسلین پوشانده شود.

4ـ بریج نهایی در دهان بیمار قرار داده و تنظیم می‌شود. چنانچه دندانپزشک و بیمار، هر دو از وضعیت بریج راضی باشند، بریج با سیمان در جای خود چسبانده می‌شود. در مرحله اول از سیمان موقتی استفاده می‌شود تا بیمار بریج را به مدت چند هفته امتحان کند و دستکاری‌های لازم انجام شود. در نهایت بریج با سیمان به طور دائمی چسبانده می‌شود.

انواع بریج دندان کدام است ؟

مزایا و معایب بریج یا پل دندانی چیست ؟

بریج دندانی یک روش دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که از دست رفته یا کشیده شده اند. یک پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده است که به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می‌شود.

مزایای بریج دندانی

پل دندانی میتواند با بستن فضای خالی قابل توجه بین دندان ها و جایگزین شدن با دندان از دست رفته مزایای زیر را برای شما به ارمغان می‌اورد:

  • طرح لبخند شما را زیباتر میکند
  • فرآیند جویدن را تسهیل میبخشد
  • گفتار و نحوه ادای کلمات را بهبود می‌بخشد
  • به حفظ شکل صورت کمک میکند
  • توزیع نیرو در دندان دها و فک ها را تعدیل میبخشد
  • مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها میشود

معایب بریج دندانی

  • شاید بزرگترین عیب پل های دندانی این باشد که در برخی موارد مجبور هستیم مینای دندان را تراش دهیم که اینکار غیرقابل بازگشت است. چون مینای دندان یکی از بخش های بدن است که رشد نیمکند و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد.
  • در برخی از انواع بریج‌دندان ما تنها دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور متصل میکنیم و این یعنی دندان ها به استخوان فک نمی رسند. بنابراین با ضربه های شدید امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی اطرافش نیز وجود دارد.

هزینه بریج دندان چقدر است ؟

از جمله سوالات مهم در مورد اعمال دندانپزشکی هزینه آن است ، در مورد بریج یا پل دندان و هزینه های مربوط به آن میتوان عوامل زیر را  در نظر گرفت :

  • نوع بریج
  • ماده یا مواد به کار برده شده در ساخت بریج
  • تعداد یونیت‌ها
  • محل بریج در دهان
  • وضعیت دندان پایه/ کناری
  • آزمایش‌ها/ اسکن‌های لازم
  • هزینه زندگی در ناحیه جغرافیایی
  • تجربه دندانپزشک
  • پوشش بیمه طرف قرارداد و امکان بازپرداخت هزینه‌ها
استراتژی تبلیغات حتما بخوانید : استراتژی های تبلیغات و ارتقاء صنعت ساخت و ساز

ایمپلنت یا بریج دندان

در روش ایمپلنت دندان، دندان با استفاده از یک پروتز بادوام در فضای خالی اعمال می شود و دندان های اطراف به هیچ عنوان درگیر نخواهد شد، در این روش شما هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت در این روش اغلب دائمی نامیده می شود. پروتز بکار رفته برای این روش اغلب به صورتی است که به سرعت با استخوان فک و لثه شما سازگار شده و می تواند حکم دندان طبیعی را برای شما فراهم نماید.

مراقبت های دهان و دندان بسیار بهتر از بریج دندان است. توجه نمایید که در روش بریج اغلب سه تاج دندان درگیر است و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی دشوار خواهد بود.  مراقبت از دندان در روش بریج دشوارتر است. شرایط همچون دندان های طبیعی پیش می رود و نیاز به حرکت اضافه تری نخواهد بود.

به خاطر داشته باشید

با استفاده از روش در واقع شما از لثه و استخوان اطراف محافظت نموده اید. یکپارچگی در این روش بسیار سریعتر و باکیفیت بیشتری صورت می پذیرد، فلز استفاده شده در این روش در برابر هر نوع پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما در مورد بریج، به طور کلی بریج دوام 10 ساله دارد و دندان های درگیر نیز دچار پوسیدگی می شوند. هرچه این پوسیدگی بیشتر باشد در واقع احتمال شکستگی در بریج بیشتر است. توجه نمایید که عمر این روش با رعایت بهداشت تا 25 سال اعلام شده است.

از لحاظ زیبایی می بایست فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد. در واقع این موضوع به تخصص دندانپزشک بر می گردد. در بررسی های انجام شده مشخص شد که این روش دارای ظاهری طبیعی تر بوده و اغلب گزینه ای مناسب تر می باشد، بهترین دندانپزشکی زیبایی با توجه به فاکتورهای زیبایی به سادگی می تواند تشخیص دهد که استفاده از این روش برای شما مناسب تر خواهد بود و یا بریج. در نظر داشته باشید که برای دندان های جلویی این روش گزینه ای زیباتر و مورد پسندتر می باشد.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی