نگهداری از مسواک

نگهداری از مسواک یکی از نکات مهم بهداشتی است که لازم است شما آن را به خاطر داشته باشید .محل نگهداری از مسواک یکی از مهم ترین نکات در بهداشت و سلامت دهان و دندان است زیرا قرار دادن مسواک در مکانی مرطوب و آلوده موجب تجمع و رشد باکتری ها روی مسواک می شود.
اگر شما هم مثل بقیه مسواک  و خمیر دندان خود را در جای مخصوص آن یعنی روی سینک دستشویی یا کمد سینک گذاشته اید یا اینکه چون مسواک شما در دارد مطمئن هستید که مشکلی ایجاد نمی شود همین الان مسواک را از آن محیط خارج سازید.
به طور متوسط در یک کاسه توالت حدود ۳ میلیون میکروب وجود دارد. این میکروب‏ها می‏توانند تا ۲ متر جابه‌جا شوند و روی زمین، دیوارها و روی مسواک قرار بگیرند. بهتر است مسواک را بیرون توالت در کابینت دارو یا یکی از کابینت‏های آشپزخانه نگهداری کنید.

هیچ وقت مسواک ها را در این مکان ها قرار ندهید:

اگر میخواهید اصول مراقبتی از مسواک را با دقت رعایت کنید فراموش نکنید نگهداری از مسواک در شرایط زیر کار بسیار اشتباهی است :

1. نزدیک به بچه های کوچک:

کودکان هر چیزی را در دهان خود قرار می دهند، زیرا آن ها کنجکاو و هیجان زده هستند تا زندگی را کشف کنند. مهم است که مسواکتان را دور از دسترس کودکانتان قرار دهید تا از اتفاقات بدی مانند خفگی یا بیماری آنها جلوگیری کنید.

2. کنار توالت:

شما می دانید که باکتری ها در دستشویی پیدا می شوند، بنابراین مسواک خود را نزدیک به آن نگذارید که باعث آلودگیشان شود. حتی مسواک در پیشخوان دستشویی هم می تواند آلوده کننده باشد. شما می توانید درپوش توالت را زمانی که استفاده نمی کنید، بگذارید. پس لازم است به منظور نگهداری از مسواک آن هم به گونه صحیح از قرار دادن آن در کنار سرویس بهداشتی خودداری نمایید

3. کنار سطل زباله:

از گذاشتن مسواکتان کنار سطل زباله خودداری کنید. مانند دلایلی که در مثال های دیگر توضیح دادیم، ذرات می توانند مسیر خود را به مسواک شما پیدا کنند و منجر به ورود باکتری بیشتری شوند. آن را دور از سطل آشغال نگه دارید، چون ما همه غذا، آشغال و چیزهای کثیف را در آن می ریزیم.

4. کنار ظرفشویی:

سینک ظرف شویی آشپزخانه ما محل شستن و پاک کردن کثیفی و باکتری ها و غذا است. اگر مسواک خود را کنار ظرف شویی آشپزخانه رها کنید، به طور بالقوه از باکتری ها برای رسیدن به مسواک خود استفاده می کنید. اگر دندان های خود را در آشپزخانه می گذارید، بهتر است که یک روکش برای مسواک خود بگذارید یا مسواک را در یک کشو قرار دهید.

5. نزدیک به حیوان خانگی خانواده تان:

ما حیوانات را دوست داریم، اما مسواک خود را نباید کنار آنها قرار دهیم، زیرا آنها میکروب ها و باکتری های زیادی را حمل می کنند و می توانند برای سلامتی شما بد باشند. علاوه بر این، بسیاری از حیوانات خانگی سعی در بازی کردن، خوردن یا جویدن مسواک دارند و فکر می کنند که این یک اسباب بازی است.

مسواک زبان حتما بخوانید :مسواک زبان ، برای دهان مفید است ؟

نکات لازم در خرید مسواک

اینکه لازم است به طور دقیق نکات نگهداری از مسواک را بدانید ، لازم است نکات طلایی را به منظور خرید مسواک را نیز بدانید ، این نکات عبارتند از :

1- انتخاب سایز مناسب

سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان‌ها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندان‌های عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید. برخی از افراد تنها به خاطر ظاهر و قیافه مسواک را انتخاب میکنند که این مورد قطعا اشتباه است و لازم است با دندانپزشک در این زمنیه مشورت داشته باشید

2- مناسب و راحت باشد

سلیقه و نظر شما مهم است. مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان‌هایتان را بشویید. سعی کنید با مسواکتان احساس خوبی داشته باشید. اگر برای انتخاب مسولاک مناسب دچار تردید هستید لازم است در این مورد از تجربیات دندانپزشک خود استفاده کنید .

3- مراقب لثه هایتان باشید

درصورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندان‌های شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواک‌های فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت) استفاده کنید. شاید برای شما کمی عجیب باشد اما تحلیل و آسیب رسیدن به دندان میتواند یکی از علل استفاده نادرست از مسواک باشد ، پس لازم است حتما مسواک مناسب انتخاب کنید

4- دسته مسواک مهم است

دسته مسواک باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجیم‌تر باشد، راحت‌تر در کف دست جای می‌گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک زدن خواهیم داشت. زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.

مسواک برقی چگونه کار میکند حتما بخوانید : مسواک برقی چگونه عمل میکند ؟

5- الیاف و سر مسواک مناسب باشد

مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف وموهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش می‌یابد.

یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسواک‌ها بعد از مدتی این‌طور می‌شوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود3 ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می‌کند. واقعیت این است که تمیز کردن دندان‌ها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند.

نگهداری از مسواک در شرایط خاص

به منظور نگهداری از مسواک در شرایط خاص باید بدانید که اگر کسی در منزل شما بیمار است، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. مسواک و هر گونه مسواک دیگری را دور بیندازید تا مانع گسترش بیماری شوید. انداختن مسواک در ضد باکتری به مدت ده دقیقه پس از پایان بیماری ممکن است منجر به از بین بردن جرم شود که ممکن است باعث بازگشت بیماری شوند؛ با این حال ایده بهتر عوض کردن مسواک است.

اگر سیستم ایمنی در خطر افتاده دارید و یا به طور خاص مستعد بیماری هستید، اقدامات احتیاطی بیشتری به عمل آورید. حتی مقادیر باکتری می تواند برای افراد با سیستم ایمنی در حال خطر خطرناک باشد، بنابراین نگه داشتن مسواک ضد عفونی توصیه می شود.

برای نگهداری از مسواک این نکات را فراموش نکنید

دندانپزشکان توصیه می کنند که هر ۳ ماه یک بار مسواکتان را تعویض کنید به طور حتم موهای آبی رنگی را که روی اغلب مسواک ها وجود دارد، دیده اید. هنگامی که رنگ آبی کمرنگ شد و به نیمه رسید، یعنی عمر مسواکتان به پایان رسیده و شما به یک مسواک تازه نیاز دارید.

تفاوت یک مسواک نو با مسواکی که بیش از ۳ ماه کار کرده این است که قدرت تمیزکنندگی اولی ۳۰ درصد بیشتر است.هرگز برای تمیزکردن دندان ها از مسواک کهنه با الیاف کج و بد شکل استفاده نکنید چون نه تنها به بهداشت دهان و دندان کمک نمی کند بلکه ممکن است به لثه ها و دندان های شما آسیب برساند. مجددا تاکید میکنیم نگهداری از مسواک در شرایط ایمن بسیار مهم و ضروری است

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی