زبان باردار چیست ؟

زبان باردار یا باردار شدن زبان coated tongue به سفید یا زرد شدن زبان گفته می شود که در نتیجه رشد بیش از حد و التهاب برآمدگی های ناخن مانند در سطح زبان بروز می کند، این برآمدگی ها و طرح های ریز ناخن مانند پاپیلا papillae گفته می شوند.

زبان باردار دارای ظاهری سفید و گاهی زرد است که بر اثر باکتری ها، مواد باقیمانده در دهان و سلول های مرده که بین پاپیلاهای ملتهب و بزرگ شده گیر کرده اند، بروز می کند. این حالت بخصوص در حالتهای تب و بیماری های بستری کننده دیده می شود و معمولا خودبخود با رفع بیماری مربوطه برطرف می شود و نیاز به درمان ندارد .

علت باردار شدن زبان چیست ؟

برای زبان باردار و تعییر رنگ زبان علت های مختلفی وجود دارد از جمله :

1- لکوپلاکیا

لکوپلاکیا نوعی بیماری شایع است که به ایجاد لکه‌هایی سفید در دهان و گاهی اوقات بر روی زبان منجر می‌شود. این لکه‌ها معمولاً بدون درد هستند ولی با مسواک زدن به زبان و یا خراشیدن آن نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد. بروز این لکه‌های سفید را به تولید بیش ‌از حد سلول‌هایی از مخاط دهان و تجمع پروتئینی با نام کراتین نسبت می‌دهند. این عارضه معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که زبان مورد تحریک قرار بگیرد. البته مصرف بیش ‌از حد الکل و کشیدن سیگار نیز می‌توانند از دلایل بروز آن باشند.

بسیار ضروری است که در زمان ابتلا به بیماری لکوپلاکیا، دهان توسط یک دندان‌پزشک یا پزشک مرتباً مورد بازدید و معاینه قرار گیرد تا از عدم افزایش ابعاد، ایجاد تغییرات و یا به وجود آمدن لکه‌های جدیدی مرتبط با این عارضه اطمینان حاصل شود.

2- لیکن پلان دهانی

لیکن پلان دهانی یک اختلال ماندگار سیستم ایمنی بدن است که رگه‌هایی شبکه‌ای و لکه‌هایی سفید را در دهان و بر روی زبان ایجاد می‌کند. این عارضه در شکل خفیف خود معمولاً با هیچ‌گونه درد و یا ناراحتی شدیدی همراه نخواهد بود، ولی ممکن است اندکی احساس سوزش و درد در دهان، قرمزی دردناک لثه‌ها و زخم‌هایی در پوشش دهان را ایجاد کند.

موارد خفیف این عارضه معمولاً نیاز به درمان نخواهند داشت. موارد شدیدتر این بیماری را می‌توان از طریق مصرف دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده همراه با افشانه‌های استروئیدی و یا شستشوی دهان با قرص‌های استروئیدی محلول در آب درمان کرد.

3- برفک دهان

برفک دهان، نوعی عفونت قارچی است که در دهان ایجاد می‌شود. این عارضه معمولاً با احساس سوزش بر روی زبان و ایجاد پلاک‌های سفید (البته گاهی ممکن است به‌صورت لکه‌هایی قرمز ظاهر شوند) و دردناکی که قابل خراشیدن هستند، همراه است.

برفک دهان چیست حتما بخوانید : برفک دهان ، علل و راه حل

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان قرار دارند:

• مبتلا به دیابت
  • متعلق به یک رده‌ی سنی خاص (برفک دهان در نوزادان و افراد مسن شایع‌تر است)
  • افرادی که غالباً آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند.
  • افراد مبتلا به فقر آهن و یا کمبود ویتامین B
  • افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن
  • افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.

این قبیل افراد می‌بایست بلافاصله پس از مشاهده‌ی علائم ابتلا به برفک دهان، با پزشک عمومی خود دیدار کنند. در صورتی‌ که این عارضه بدون درمان باقی بماند، علائم و ناراحتی‌های همراه با آن، ادامه خواهد یافت. درمان این مشکل از طریق استفاده از داروهای ضد قارچی صورت می‌گیرد.

4- سفلیس

سفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق ایجاد رابطه‌ی جنسی با فرد مبتلا به آن، منتقل می‌شود. این عارضه در صورتی که به دلیل انجام رابطه‌ی جنسی دهانی منتقل شود، می‌تواند زخم‌ها و جراحات دردناک کوچکی را بر روی زبان ایجاد کند. این نشانه‌ها معمولاً پس از ۱۰ روز تا سه ماه بعد از قرار گرفتن در معرض عفونت ظاهر خواهند شد. درمان این بیماری از طریق تجویز یک دوز واحد از پنی‌سیلین صورت می‌گیرد. در صورتی که بیماری سفلیس بدون درمان باقی بماند، ممکن است به ایجاد پلاک‌هایی سفید بر روی زبان که با نام لکوپلاکیا سفلیس شناخته می‌شوند، منجر شود.

راه های درمان بار زبان

اگر شما هم از محو نشدن بار روی زبان تان با مسواک زدن پی درپی کلافه شده اید، برای رهای از زبان باردار خود لازم است به این توصیه ها عمل کنید.

1- درمان زبان باردار با ماست

باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست، نه تنها به سالم ماندن روده های شما کمک می کنند، بلکه احتمال باردار شدن زبان تان را هم کاهش داده و مانع بد بو شدن نفس تان می شوند. پس حتما در وعده های غذایی خود خوردن ماست را فراموش نکنید

2- درمان زبان باردار با قرقره کردن آب نمک

اگر جرمی زردرنگ روی زبان تان خانه کرده، سرم نمکی قرقره کنید. اگر هفته ای یکی دوبار این محلول را در دهان تان بچرخانید و تخلیه کنید، نه تنها زبان تان زرد نمی شود، بلکه کمتر هم سرما می خورید.

استفاده ار آب نمک رقیق برای تمیز کرن و متعادل کردن وضعیت اسیدی دهان بسیار موثر است ، به خاطر داشته باشید استفاده از نمک فراوان در آب نه تنها کمکی به بهداشت دهان و دندان شما نمیکند ، بلکه میتواند باعث آسیب به مینای دندان شود ، پس از آب نمک رقیق برای تمیز کردن وضعیت دندانی خود استفاده کنید

3- درمان زبان باردار با مصرف کمتر شیرینی

با خوردن زیاد شیرینی و شکلات، ممکن است باکتری هایی که در دهان شما خانه کرده اند، مقاوم تر شده و هر روز بیشتر تکثیر شوند. پس نه تنها برای محافظت از دندان های تان، بلکه برای کاهش این جرم آزاردهنده، مدتی با شیرینی جات خداحافظی کنید.

4- درمان زبان باردار با جوش شیرین

روی خمیردندان تان، مقدار کمی جوش شیرین بریزید و با آن، دندان های تان را بشویید. این ماده ضدعفونی کننده، هم دندان های تان را سفید می کند و هم از جاگرفتن جرم روی زبان تان جلوگیری می کند. البته حواس تان باشد که هر روز سراغ جوش شیرین نروید؛ چراکه در صورت استفاده زیاد، ممکن است به مینای دندان تان آسیب برساند.

5- درمان زبان باردار با مصرف دارو

حل کردن این مشکل و برطرف کردن زبان باردار، همیشه کار شما نیست. برای خلاص شدن از این وضعیت، گاهی با کمک متخصصان، به مصرف برخی داروهای ضدقارچ نیاز دارید. پس اگر راه هایی که گفته ایم، کمکی به شما نکرده اند، حتما به پزشک مراجعه کنید .

تورم سقف دهان یا ورم سقف دهان حتما بخوانید : تورم سقف دهان چه علتی دارد ؟

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک

اگرچه همواره پیشگیری بهتر از درمان است ، اما درمان یه مشکل از بی توجهی به آن مشکل نیز مهمتر است ، به همین دلیل در صورت بروز هر کدام از موارد زیر باید به دندانپزشک مراجعه شود :

• نگرانی در مورد تغییرات ایجاد شده بر روی زبان
  • وارد آمدن آسیب به زبان
  • ادامه یافتن باردار بودن زبان برای بیش از چند هفته

فراموش نکنید

مهم است به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید که در دندانپزشکی سفید شدن روی سطح زبان ، به هزار و یک دلیل ممکن است رخ دهد و صرفاً یک بیماری مشخص محسوب نمیشود . ضایعات سفید روی سطح زبان آنقدر گسترده هستند که بهتر است هر زمانی که با چنین مسئله ای روبرو شدید ، به یک دندانپزشک مراجعه کنیم و دلیل رو جویا شوید .

به خاطر داشته باشید یکی از راه های کنترل و کم کردن هزینه های بالای دندانپزشکی مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی است ، با انجام ویزیت های دوره ای به دندانپزشک خود این امکان را میدهید که بسیاری از مشکلات دندانی شما را مشخص و در همان ابتدا درمان های لازم برای شما را انجام دهد ، پس به دندانپزشک خود اعتماد کنید .