بلیچینگ

بلیچینگ یکی از درمان های رایج به منظور اصلاح رنگ دندان ها است و در این پست توضیحات دکتر پیام حیاتی جراح ، دندانپزشک و دارای مسترشیپ ایمپلنت از ICOI (انجمن بین المللی ایمپلنتولوژیست ) در زمینه بلیچینگ و نکات پیرامونی آن را مشاهده خواهید کرد .

بلیچینگ چیست و روش آن چگونه است ؟

بلیچینگ (سفید کننده) حاوی یک ترکیب فعال به نام پراکسید هیدروژن یا پراکسید کارباماید هستند. سفید کردن دندان‌ها باعث فعال شدن این پراکسیدها و آزاد شدن مولکول‌های اکسیژن از آنها می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر، از عامل گرما یا نور استفاده میشود. که بوسیله دستگاه مخصوصی که برای این منظور طراحی شده است تولید می شود . این مولکول‌های اکسیژن به درون ترک‌های بسیار ریز موجود بر روی مینای دندان وارد شده و لکه‌های رنگی که در داخل این ترک‌ها تشکیل شده است را از بین می‌برند.

آزاد شدن اکسیژن از پراکسیدها می‌تواند به صورت تدریجی در طی یک دوره زمانی طولانی و یا به صورت سریع انجام شود. قابل ذکر است که در این روش به هیچ عنوان مینای دندان ساییده نمی شود و آسیبی به بافت دندان نمی رسد .

دندانپزشک ابتدا با ژل مخصوص محافظ لثه ، تمام لثه اطراف دندانهای جلو را به منظور محافظت می پوشاند. لب بیمار نیز به وسیله دهان بازکن مخصوص کنار زده شده و کاملا محافظت می شود. سپس ژل مخصوص بلیچینگ با دقت روی سطوح بیرونی دندان های جلو گذاشته می شود و بعد از آن با دستگاه مخصوص بلیچینگ که تولید اشعه با فرکانس بالا و  آبی رنگی می کند ، به ژل گذاشته شده روی دندان ها اشعه تابانده می شود.

و این عمل با دقت لازم چند مرتبه تکرار می شود. این اشعه باعث فعال شدن زیاد ژل بلیچینگ و تاثیر سریع آن می شود بطوری که در یک جلسه حدودا یک ساعته ، درمان بلیچینگ با موفقیت به اتمام می رسد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست حتما بخوانید : بلیچینگ یا سفید کردن دندان چگونه است ؟

مراقب های لازم بعد از بلیچینگ

درمان سفید کردن دندان‌ها باعث متخلخل شدن آنها می‌شود و دندان‌ها بلافاصله پس از درمان به شدت مستعد لکه شدن هستند. توصیه‌های زیر را تا 48 ساعت پس از درمان رعایت کنید تا سفیدی و درخشندگی دندان‌ها را حفظ کنید.

  1. نوشیدنی‌های تیره رنگی مانند چای، قهوه، کوکا، شراب یا هر گونه نوشابه رنگی نیاشامید. دندان‌ها رنگ را تا سه روز پس از درمان جذب می‌کند.
  2. خوراکی‌هایی مانند انگور، گوجه فرنگی، گیلاس، تمشک، شاه توت، خردل ، سس اسپاگتی، سویا سس، بلوبری و مافین بلوبری، خورش‌ها و سوپ‌های تیره رنگ، شکلات تلخ، یخمک و بستنی یخی میل نکنید.
  3. اگر هر یک از خوراکی‌های فوق را در چند روز نخست پس از سفید کردن دندان‌ها میل کردید، بلافاصله دندان‌ها را مسواک بزنید و دهان را شستشو دهید.
  4. فکر کنید که چه موادی یک پیراهن سفید را لک می‌کند، همان‌ها دندان‌ها را نیز لکه می‌کند.
  5. از نوشیدن مایعات خیلی داغ یا سرد نیز خودداری کنید، چون دماهای بسیار بالا یا پایین باعث انقباض و انبساط دندان می‌شود و به لکه‌ها اجازه نفوذ می‌دهد.
  6. سیگار کشیدن دندان‌ها را لکه می‌کند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی