سرطان دهان چیست ؟

سرطان دهان را میتوان از زخم های دهانی شناخت . در یک تعریف دقیق تر میتوان گفت : سرطان به رشد غیرقابل‌کنترل سلول‌هایی که به بافت اطرافشان حمله می‌کنند و به آن‌ها صدمه می‌زنند. این نوع از سرطان ابتدا به‌ صورت یک زخم درون دهان خود را نشان می‌دهد. زخمی که درمان نمی‌شود.

سرطان دهان شامل سرطانهای لب، زبان، گونه‌ها، کف دهان، سقف سخت و نرم دهان، سینوس‌ها و گلو می‌شود. این نوع از سرطان درصورتی‌ که سریعاً تشخیص و درمان نشود می‌تواند کشنده باشد. تشخیص این سرطان به راحتی انجام پذیر نیست ولی اگر به موقع تشخیص داده شود، شانس درمان آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی احتمال زنده ماندن بیماران در هر مرحله‌ای از سرطان دهان به مدت 1 سال 81% و برای مدت 5 تا 10 سال به ترتیب 56% و 41% است.

علایم سرطان دهان

در صورت داشتن علائم زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید :

• درد در ناحیه دهان که همراه با خونریزی می باشد و بهبود نمی یابد
  • توده یا ضخیم شدگی در گونه
  • قسمت های سفید یا قرمزرنگ بر روی لثه ها، زبان، لوزه و یا مخاط دهان
  • گلودرد و یا احساس گرفتگی گلو
  • مشکل در جوییدن و قورت دادن غذا و یا حرکت و چرخاندن زبان یا فک
  • احساس ناراحتی هنگام صحبت کردن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • ورم غده های لنفاوی در گردن
  • احساس خواب آلودگی
  • فقدان حس یا درد هنگام  لمس قسمت هایی از صورت، دهان و گردن
  • دردهای دائمی بر روی صورت، گردن یا دهان که سریعا خونریزی می کند و طی دو هفته بهبود نمی یابد
  • تغییر کیفیت صدا یا خشونت صدا
  • درد گوش
تورم سقف دهان یا ورم سقف دهان حتما بخوانید : تورم سقف دهان چه علتی دارد ؟

این علائم را نیز جدی بگیرید

1- وجود ناراحتی مزمن یا درد

وجود ناراحتی مزمن خاص و درد از شایع ترین نشانه های ابتلا به سرطان دهان است.

2- وجود جوش های سفید و قرمز در دهان و گلو

نمایان شدن جوش های سفید و قرمز غیر طبیعی در گلو و دهان از نشانه های ابتلا به سرطان دهان است.
تورم سقف دهان و وجود لکه هایی در سقف دهان ممکن است یکی از علل سرطان دهان باشد

3- اشکال در بلع

سرطان دهان می تواند سبب بروز درد و سوزش هنگام جویدن و بلع غذا شود. برخی از مبتلایان فکر می کنند غذا در گلوی شان چسبیده است. البته اشکال در بلع می توانند علت دیگری – تنگی بی ضرر مری –  داشته باشد با مراجعه به پزشک درمان می شود.

4- اشکال در گفتار

بروز سرطان دهان یا گلو می تواند کیفیت صدای فرد مبتلا را کاهش دهد. اکثر مبتلایان به این سرطان، صدای شان می گیرد و در تلفظ برخی کلمات با مشکل جدی مواجه می شوند.

5- وجود توده در گردن

تورم یک یا چند گره لنفاوی در گردن از علایم و نشانه های شایع بروز سرطان دهان می باشد.
متخصص بیماری های دهان حتما بخوانید : متخصص بیماری های دهان چه کسی است ؟

چگونه از سرطان دهان پیشگیری کنیم؟

همانند بیشتر سرطان های دیگر، همواره امکان پیشگیری از سرطان دهان وجود ندارد.برخی عوامل خطرآفرین برای سرطان دهان مانند افزایش سن یا مرد بودن اجتناب ناپذیر هستند. با این وجود، از عوامل سبک زندگی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پرهیز از تنباکو
  • ترک الکل
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم
  • استفاده از محصولات ضد آفتاب یا مرطوب کننده های لب
  • رعابت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

تشخیص سرطان دهان چگونه است؟

بیشترین موارد تشخیص سرطان دهان به کمک معاینه چشمی و پس از آن انجام آزمایش نمونه برداری از بافت (بیوپسی) انجام می شود. آزمون های جدیدی نیز وجود دارند که به کمک مواد شیمیایی موجود در بزاق می توانند سرطان را تشخیص دهند که البته در مرحله توسعه و پیشرفت قرار دارند. این روش می تواند در آینده به تشخیص سرطان دهان کمک قابل توجهی بکند.

بعد از تشخیص، درمان سرطان دهان می تواند شامل ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. همچنین ممکن است عمل جراحی نیز الزامی باشد که این عمل می تواند باعث تغییر صدا و یا به طور کلی از دست دادن صدای فرد مبتلا شود.

فراموش نکنید :

به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت عوامل خطرزا برای این سرطان و پیشگیری از آنها می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند در تشخیص سرطان به شما کمک کند. تقریبا نیمی از سرطان های دهان توسط دندانپزشک ها تشخیص داده می شود. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و چنانچه هر گونه مشکلی در دهان خود حس می کنید حتما به ایشان اطلاع بدهید.

متخصص بیماری های دهان و دندان