متخصص بیماری های دهان

متخصص بیماری های دهان در دندانپزشکی متخصصی است که در آن به عوامل بروز بیماری های بافت نرم و سخت دهان می پردازد . بیماری های دهان و تشخیص در حد فاصل دندانپزشکی و پزشکی قرار گرفته است و یکی از شاخه های تخصصی رشته دندانپزشکی می باشد. معمولاً در یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی و یا در دانشکده های دندانپزشکی متخصصین بیماری های دهان ، فک و صورت اولین پزشکانی هستند که با بیمار رو به رو می شوند.آنها با توجه به دو رویکرد بیمار را بررسی کرده و برای هر دندان مشکل دار، وی را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند .

در درجه اول این تخصص به تشخیص و درمان غیر جراحی بیماری های دهان و دندان می پردازد . متخصصان بیماری های دهان قادرند بیماران مبتلا به درد های مزمن صورت و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را تحت درمان قرار داده و توصیه های لازم و اقدامات احتیاطی را در درمان بیماران با شرایط پزشکی پیچیده بکار ببندند . برخی از مواقع این بیماران ممکن است تحت درمان ویژه قرار گرفته باشند. بطور مثال بیمارانی که دچار سرطان دهان شده اند و به مراقبت های خاص این متخصصین نیاز دارند .

آسیب شناسی دهان چیست ؟

آسیب شناسان دهان آزمایشهای میکروسکوپی از بافت دهان را ابتدا مورد تحقیق و  بررسی قرار داده یا ممکن است نمونه بافت ( بیوپسی )  تهیه شده را در کلینیک به اتفاق همکاران دیگر بررسی کنند . متخصصان بیماری های دهان و آسیب شناسی دهان ، فک و صورت باید زمینه های مختلف را از مناطق تجربه و تخصص آنها که نقاط مشترک زیادی را دارد به اشتراک بگذارند .

سرطان دهان حتما بخوانید : سرطان دهان ، علل و عوامل آن

هر دو این تخصص ها با بازسازی تاریخچه پزشکی و دندان بیمار انجام یک بررسی دقیق و با استفاده از روش های تشخیصی بیوپسی ، آزمایش خون و تکنیک های تصویر برداری آغاز خواهند شد . علاوه براین متخصص بیمارهای دهان می تواند ضایعات بدخیم حفره دهان و درد های مزمن و حاد را تشخیص و پیگیری نماید. درد ها و بیماری هایی مانند:

• سردرد های ناشی از میگرن
  • خشکی دهان
  • دردهای مزمن دهان و صورت
  • سندرم سوزش دهان
  • درد عصب سه قلو
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی

همه موارد ذکر شده در بالا از جمله مواردی است که در رشته بیماری های دهان گنجانده می شود .

متخصص بیماری های دهانی

متخصص بیماری های دهان چه توانایی دارد ؟

متخصص بیماری های دهان در دندانپزشکی متخصصی است که در آن به عوامل بروز بیماری های بافت نرم و سخت دهان می پردازد و برای کسب مهارت در این رشته لازم است پس از طی یک دوره سه ساله در زمینه های تخصصی گفته شده در زیر دارای تجربه شود :

• مراحل آماده سازی نمونه های بافتی با استفاده از تکنیک ها و تشخیص میکروسکوپی ضایعات دهان و فک و صورت
  • آشنایی و شناخت بیماریی های سیستمیک و اثر آن در دهان وفک و صورت
  • مکانیسم ایجاد تغییرات ضایعات میکروسکوپی و ارتباط آنها با علائم بالینی
  • آشنایی و شناخت ماهیت تغییرات بالینی با استفاده از رادیوگرافی

توانایی ارائه خدمات آموزشی به منظور پیشبرد علوم و گسترش مرزهای دانش و پژوهش در محدوده این رشته

رادیوتراپی چیست حتما بخوانید : رادیوتراپی و رابطه آن با دندانپزشکی

وجه اشتراک این رشته با رشته پزشکی و دندانپزشکی

متخصصین بیماری های دهان فصول مشترکی با رشته پزشکی و دندانپزشکی دارند . آنها باید اطلاعات جامعی درباره فیزیولوژی دهان و ارگان های دیگر بدن و مکانیسم های پاتولوژیکی که اغلب باعث بروز بیماری در مخاط دهان می شوند داشته باشند . به همین خاطر رزیدنت های این رشته در حین تحصیل خود باید دانش نظری و عملی خود را در زمینه های زیر ارتقاء بدهند :

• آناتومی سر و گردن
  • آسیب شناسی عمومی دهان
  • فارماکولوژی  ایمونولوژی
  • بیولوژی مولکولی ایمونولوژی و ژنتیک
  • رادیولوژی
  • بیماری های عمومی

مهم است بدانید

متخصص بیماری های دهان و دندان به شما این امکان را می دهد که بسیاری از بیماری های دهانی را به طور اصولی و درست درمان کرده و یا از گسترش آن جلوگیری نماید ، به خاطر داشته باشید هر درمانی به منظور آنکه به درستی انجام شود لازم است توسط متخصص مربوط به همان حوزه مورد بررسی و درمان قرار گیرد ، پس اگر به هر دلیلی دچار یکی از مشکلات مربوط به بیماری های دهان و دندان هستید لازم است برای برطرف شدن این مشکل به متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه نمایید.

متخصص بیماری های دهان و دندان