ایمپلنت در کودکان

ایمپلنت در کودکان از جمله روش هایی است که درصد موفقیت بالایی برای جایگزینی دندان های افتاده در کودک دارد. با ایمپلنت کردن دندان در کودکان می توان تمامی عارضه هایی مانند بد فرمی فک، عدم تکلم صحیح، سوء تغذیه به دلیل افتادن دندان ها را در کودک برطرف کرد.

در کودکان به دلیل آن که  زمان رشد دندان های دائمی متفاوت است ممکن است نمیتوان از بسیاری از روش های دندانپزشکی استفاده کرد تا دندان ها را حفظ و یا درمان کرد. در این میان فقط می توان از ایمپلنت دندان در کودکان بهره گرفت.

کودکانی که دندان های شیری خود را به دلیل بروز بیماری های مادرزادی از دست داده اند، در هنگام رشد دندان های دائمی، با مشکل رو به رو می شوند. این عارضه در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال به فور دیده می شود. برای پیشگیری و درمان هر چه بهتر این عارضه باید کودک از قبل از شش سالگی تحت نظر دندانپزشک اطفال قرار گیرد.

انواع ایمپلنت کدام است حتما بخوانید : انواع ایمپلنت های موجود در ایران

ایمپلنت چیست ؟

بیایید قبل از آنکه به بررسی ایمپلنت در کودکان بپردازیم تعریف کلی در مورد ایمپلنت  داشته باشیم . لازم است بدانید که  ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی است که در دهان شما و درون استخوان فک جایگذاری می شود. این پروتز در واقع از یک پایه تیتانیومی و گاهی زیرکونیا ساخته می شود که به دلیل سازگار بودن جنس آن با محیط دندان، هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند. این پایه فلزی در زیر بافت لثه، در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا همانند ریشه یک دندان عمل کند.

به این ترتیب، روکش دندان و یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت نگه می دارد. ایمپلنت دندان همانند پیچی است که به کمک سوراخ ایجاد شده با دریل مخصوص، درون استخوان فک قرار می گیرد و پس از گذشت چند ماه به بافت استخوان جوش می خورد. این پایه فلزی به دلیل خاصیت غیر مغناطیسی و مقاومت بالایی که در برابر اکسیژن، ترکیبات اسیدی و نمک دارد، هنگام قرار گیری درون استخوان فک، به هیچ وجه جسم خارجی و مشکل سازی تلقی نمی شود و کاملا با محیط فک بیمار سازگار است.

ایمپلنت های دندانی را می توان هم به صورت تک به تک و هم به صورت گروهی به هم متصل و یا به شکل دندان های مصنوعی متکی بر پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار داد. این ایمپلنت ها در هر شکل و تعدادی که باشند، وظیفه متصل کردن تاج دندان به ریشه را بر عهده دارند.

چه کسانی به ایمپلنت دندان نیاز دارند

تنها ایمپلنت در کودکان کاربرد ندارد ، بلکه با جرات میتوان گفت که بیشتر بزرگسالان هستند که نیازمند به استفاده از ایمپلنت هستند . به طور کلی، تمام افرادی که یک و یا چند دندان خود را از دست داده اند، می توانند از ایمپلنت دندان برای حفظ زیبایی دندان ها و سلامت دهان و دندان خود، استفاده نمایند.

اما این روش برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی گردد، زیرا رشد استخوان فک آن ها هنوز ادامه دارد و این افراد باید صبر کنند تا بعد از اتمام رشد استخوان فک خود، برای کاشت ایمپلنت دندان به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشند.

اگر شما نیز زیر 18 سال سن دارید و یا به دنبال راهی برای جایگزینی دندان از دست رفته فرزند خود هستید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی مریم مراجعه کنید تا دندانپزشک متخصص روش مناسب دیگری مانند استفاده از یک دندان موقت را برای شما و یا فرزندتان در نظر بگیرد.

توجه داشته باشید که افراد زیر می توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند:

  • افراد دارای لثه های سالم و سلامت
  • افراد دارای تراکم استخوان کافی
  • افرادی مسئولیت پذیر نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان

و در نهایت ایمپلنت دندان برای افراد زیر توصیه نمی شود:

  • افراد زیر 18 سال
  • خانم های باردار
  • افراد سیگاری و افرادی که الکل مصرف می کنند.
  • افرادی که به بیماری های مزمنی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری نقص ایمنی، هموفیلی و غیره مبتلا می باشند.
  • افرادی که با پرتو درمانی نواجی سر و گردن خود سرکار دارند.

اگر در دسته ی افراد مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان بودید، پس بهتر است تا به طور کامل بدانید که ایمپلنت دندان چیست که در عنوان بعدی برای شما شرح داده است.

مزایای ایمپلنت دندان در کودکان

امروزه برای درمان کودکانی که دندان هایشان به دلیل بیماری افتاده است از ایمپلنت دندان استفاده می شود. ایمپلنت دندان در کودکان مزایای فراوانی را به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از :

  • افزایش اعتماد به نفس کودک
  • زیبایی در هنگام لبخند
  • تکلم صحیح در هنگام صحبت کردن
  • خوردن صحیح غذا و خوراکی و عدم ابتلا به سوءتغذیه
  • رشد صحیح فک
  • حفظ بهتر و بیشتر بهداشت دهان و دندان
  • جلوگیری از بیماری های دهان، دندان و لثه
  • طولانی مدت بودن عمر این ایمپلنت ها
مراقبت دندان بعد از انجام اعمال دندان پزشکی حتما بخوانید : مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان

سن مناسب برای ایمپلنت دندان در کودکان

ایمپلنت های دندانی فقط بعد از اتمام رشد فک انجام می شود. برای اینکه ایمپلنت های دندانی مستقیما بر روی استخوان فک قرار می گیرد براحتی قابل حرکت نمی باشند. در صورتی که دندان های طبیعی به دلیل داشتن رباط ها قادر به حرکت در فک می باشند. اگر ایمپلنت دندانی قبل از اتمام رشد کودک انجام شود، ممکن است در روند رشد فک کودک اختلال ایجاد کند و حتی دندان های طبیعی دیگر هم نمی توانند روند رشد خود را داشته باشند.

سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندان در کودکان برای دختران حداقل چهارده یا پانزده سالگی است و برای پسران حداقل هفده سالگی می باشد.

خوشبختانه کودکان رشد می‌کنند و زمانی که رشد فک‌شان کامل شد، دندانپزشک می‌تواند جراحی کاشت ایمپلنت در کودکان را انجام دهد. کمترین سن برای کاشت دندان در دختران ۱۵ سال و برای پسران ۱۷ سال است. چون رشد زنان معمولاً زودتر از مردان به اتمام می‌رسد، کاشت دندان دختران را می‌توان در سن پایین‌تر انجام داد. البته دندانپزشک باید آماده بودن فک را قبل از تصمیم‌گیری نهایی تایید کند.

جایگزین ایمپلنت در کودکان چیست ؟

هرچند ایمپلنت در کودکان میتواند بسیاری از مشکلات دندانی در کودک را برطرف کند اما والدین می‌توانند روش های دیگری را به جای استفاده از ایمپلنت در کودکان انتخاب کنند ، این روش ها عبارتند از :

1- فلیپر

اولین جایگزین ایمپلنت در کودکان فلیپر است ، بهتر است بدانید که فلیپر وسیله‌ای متحرک است که فضای خالی مربوط به دندان غائب را پر می‌کند. فلیپر ظاهری طبیعی دارد و فرقی با دندان خود بیمار ندارد. فلیپر در اصل نوعی دندان مصنوعی تکه‌ای است که به راحتی می‌توان آن را درآورد و دوباره در جای خود قرار داد.

متاسفانه اکثر بیماران هنگام در دهان داشتن فلیپر احساس ناراحتی می‌کنند. بیماران از درد شکایت دارند و خطر عفونت کردن لثه، به دلیل برداشتن و گذاشتن فلیپر وجود دارد. فلیپر سبک نیز هست و این سبکی و ظریف بودن آن را شکننده می‌کند، و اگر بیمار به خوبی از فلیپر مراقبت نکند، فلیپر به راحتی می‌شکند. به علاوه چون فیلپر لثه‌ها را می‌پوشاند، بزاق نمی‌تواند لثه‌ها را تمیز کند.

2- دندان مصنوعی ثابت موقت تکه‌ای

دومین گزینه پیشنهادی برای جایگزینی ایمپلنت در کودکان را میتوان دندان مصنوعی دانست . این نوع دندان مصنوعی از آکریلیک تهیه می‌شود و محکم است. دندان مصنوعی معمولاً با سیمان چسبانده می‌شود، بنابراین لازم نیست که بیمار نگران درآمدن دندان باشد. البته دندان پایه باید تراش داده و پس از آماده‌سازی، روکش شود. مزیت دندان مصنوعی موقت این است که می‌توان از آن برای دندان‌های عقب و جلوی دهان، هر دو استفاده کرد.

3- بریج مریلند

این روش کمی دردسر دارد اما از جمله روش های مناسب برای جایگزینی ایمپلنت در کودکتان است . برای جایگذاری بریج مریلند لازم است که عمل اچینگ و باندینگ برای متصل کردن زائده‌های بریج به دندان‌های مجاور انجام شود، به همین دلیل بریج برای دندان‌های قدامی مناسب نیست، چون احتمال آسیب دیدن این دندان‌ها هنگام چسباندن بریج وجود دارد.

4- کاور دندان

کاور دندان (Snap-on Smile) نوعی دندان مصنوعی است که به راحتی جا انداخته می‌شود. کاور دندان به گونه‌ای طراحی شده که حداکثر راحتی را به دست دهد و بیمار بتواند 24 ساعته از آن استفاده کند، البته استفاده شبانه‌روزی به دلیل مشکلات  بهداشتی و به خطر انداختن سلامت دهان و دندان توصیه نمی‌شود. ماده رزینی به کار برده شده را به راحتی می‌توان تراش داد، البته پس از تراش دادن لازم است که کاور پولیش شود.

به علاوه می‌توان ماده رزینی را به دندان مصنوعی اضافه کرد و آن را تراش داد تا شکل و اندازه مناسب به دست بیاید. چون حداقل آسیب به لثه در حال التیام وارد می‌شود، کاور دندان انتخابی مناسب برای جایگزینی دندان غائب کودکان است. اما چون کاور دندان مات است و پرداخت براق ندارد، برای دندان‌های قدامی مناسب نیست.

5- ریتینر اسیکس

یکی دیگر از روش هایی جایگزینی ایمپلنت در مودکان ریتینر اسکیس است . پلاک نگهدارنده یا ریتینر اسیکس عموماً موقتی است و معمولاً زمانی از آن استفاده می‌شود که دندان مصنوعی اصلی شکسته باشد. بیمار باید ریتینر را هنگام غذا خوردن از دهان خارج کند. ریتینر اسیکس ظاهر قابل قبولی دارد، به ویژه اگر بیمار به خوبی از آن مراقبت کند؛ بنابراین ریتینر اسیکس هم برای دندان‌های جلو و هم برای دندان‌های عقب مناسب است.

6- باندینگ

باندینگ یکی از روش‌های جایگزینی ایمپلنت در کودکان است. دندانپزشک سایه رنگی مناسب و هماهنگ با رنگ دندان‌های خود را انتخاب می‌کند. سپس دندانپزشک سطح دندان را با اعمال محلول رقیق اسید فسفریک زبر می‌کند و عامل باندینگ مایع را روی دندان می‌زند. در مرحله بعد دندانپزشک رزین همرنگ دندان را روی دندان می‌زند و آن را به شکل مطلوب درمی‌آورد.

رزین با تابش اشعه UV خشک و سفت می‌شود و این مراحل آن‌قدر تکرار می‌شود تا دندانپزشک و بیمار از شکل نهایی دندان رضایت داشته باشند. در پایان دندانپزشک ماده را پولیش می‌کند تا با دندان‌های کناری همخوانی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که باندینگ برای ترمیم دندان‌های شکسته و لب‌پر شده نیز کاربرد دارد.

ترمیم باندینگ، برخلاف درمان‌های دیگر نیازی به تراش دادن مینای دندان ندارد و معمولاً بدون بی‌حسی انجام می‌شود. با این حال باندینگ استحکام دندان طبیعی را ندارد و به راحتی می‌شکند. به همین دلیل معمولا به عنوان روش مهم و قابل اعتماد در جایگزینی ایمپلنت در کودکان شناخته نمیشود .

7- ارتودنسی (بریس)

ارتودنسی یکی دیگر از روش های رایج برای جایگزینی ایمپلنت در کودکان است ، در این روش میتوان فضای خالی دندان غائب را می‌توان با ارتودنسی بست. اگر بیمار تمایل داشته باشد، دندانپزشک دندان مصنوعی را روی سیم ارتودنسی قرار می‌دهد تا بایت اصلاح شود و دندان‌ها به خوبی روی هم قرار بگیرد.

فراموش نکنید

به همان صورتی که رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان های طبیعی ضروری است، ایمپلنت هم نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان دارد. لازم ذکر است که هر روز از نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان ها استفاده شود. از تمیز بودن سطح دندان ها و سطوح دندان های ایمپلنت شده اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود هر مشکلی پزشک اطفال را مطلع سازید.

اینکه چرا استفاده از ایمپلنت در کودکان و به خصوص در مرود کودکانی که مشکلات دندانی دارند امری رایج و متداول است با هم صحبت کردیم . به خاطر داشته باشید با مراجعات دوره ای و منظو به دندانپزشکی و بررسی سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان میتوانید از بروز بسیاری از مشکلات دندانی جلوگیری نمایید و قبل از آنکه به استفاده از ایمپلنت در کودک خود داشته باشید بسیاری از مشکلات را به راحتی و آسانی حل کنید . پس باز هم تاکید میکنیم که مراجعات دوره ای را جدی بگیرید .

دندانپزشک کودکان و اطفال در مطب دکتر پیام حیاتی