روت کانال و راه های درمان عصب دندان | درمان ریشه | دکتر پیام حیاتی - جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و دارای مدرک مسترشیپ ایمپلنت
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

روت کانال و راه های درمان عصب دندان

تاریخ: ۱۳ تیر ۱۳۹۷
توسط: دکتر پیام حیاتی
روت کانال چیست؟

روت کانال تراپی معالجه عصب دندان (پالپ) است. درمان ریشه عملی است که در طی آن مواد عفونی و عصب موجود درمغز دندان برداشته می‌شود تا دندان از آسیب میکرب‌ها در آینده در امان باشد.

مراحل رسیدن عفونت به پالپ دندان

در صورتیکه پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود و پوسیدگی از مینا عبور نموده و به عاج گسترش یابد در ادامه می تواند به فضای پالپ گسترش یابد. ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.

هنگام عصب کشی دندان پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی ها یا نسج دندانی، به کانال هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می کند و ابتدا پالپوتومی صورت می گیرد یعنی با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می شود.

کانال های پالپ را بشناسید

تعداد کانالها بستگی به دندان دارد مثلاً دندان نیش تک کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد. کانال های پالپ فقط حاوی عصب نیستند و حتی در بعضی موارد عصب آنها ممکن است به علت کاهش خونرسانی، از بین رفته باشد، اما باکتری ها و محصولات آنها در این کانال ها وجود دارند. به علاوه، عروق خونی، سلول های مختلف و حتی احتمالاً عروق لنفی در این کانال ها وجود دارد. این کانال ها که با پوسیدگی یا ورود میکروب ها آلوده شده اند، عفونت را تا پای ریشه می برند و باعث می شوند در اثر واکنش های التهابی، استخوان دور ریشه دچار التهاب و تحلیل شود و از بین برود.

نشانه های نیاز به روت کانال چیست ؟

این علائم می توانند شامل :

با این حال در برخی از مواقع مشاهده شده است که دندانی بدون هیچ علامتی به درمان ریشه نیاز پیدا کرده است .

چرا دندان به عصب‌کشی نیاز دارد ؟

عصب کشی دندان وقتی که ریشه (بافت نرم داخل کانال ریشه)، ملتهب شود یا عفونت کند، ضروری می‌شود. التهاب و عفونت بافت ریشه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد:

هر گونه ضربه‌ای به دندان، حتی اگر منجر به بروز شکستگی یا ترک ظاهری روی دندان نشود، می‌تواند منجر به آسیب به بافت ریشه دندان شود. اگر التهاب یا عفونت بافت ریشه درمان نشود، منجر به درد دندان و در نهایت آبسه دندان می‌گردد.

مزایای روت کانال

موفقیت درمان عصب‌کشی

روت کانال‌ تراپی موفقیت بالایی دارد و میزان موفقیت آن بیش از ۹۵ درصد است. بسیاری از دندان‌های عصب کشی شده تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند. ضمناً از آنجایی که دندان در انتها با روکش یا پرکردگی ترمیم می‌شود، شکلی طبیعی دارد و دیگران متوجه آسیب دیدن دندان نمی‌شوند.

درمان‌های جایگزین عصب‌کشی

حفظ دندان طبیعی اولویت نخست تمام دندانپزشکان است. داشتن دندان‌های طبیعی به شما اجازه می‌دهد تا تمام خوراکی‌ها را به راحتی میل کنید، و همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامتی ضروری است. عصب‌کشی روشی است که به تحقق این هدف کمک می‌کند.

یگانه جایگزین عصب‌کشی کشیدن دندان و استفاده از بریج (پل) دندانی، ایمپلنت یا دندان مصنوعی متحرک است تا بتوان عملکرد جویدن دندان از دست رفته را بازیابی کرد و از حرکت دندان‌های کناری جلوگیری نمود.

استفاده از این جایگزین‌های مصنوعی هزینه بالاتری را دربردارد و صرف زمان بیشتر و انجام عمل‌های متعددی را ایجاب می‌کند که در آنها دندان‌های کناری و بافت‌های نگهدارنده نیز درگیر می‌شوند.

آیا در حین یا پس از روت کانال درد ی احساس خواهیم کرد ؟

امروزه با استفاده از تکنیک های مدرن و بی حس کننده ها اغلب بیماران گزارش می دهند که در حین عمل راحت هستند.  آنها می گویند که درد ناشی از التهاب یا عفونت پالپ را در طول عمل احساس نکرده اند. البته در چند روز اول پس از درمان دندان شما کمی حساس خواهد شد به خصوص اگر از قبل شما درد یا عفونت داشتید .

برای مقابله با این ناراحتی می توانید مطابق با دستور العمل دندانپزشک خود از داروهای مسکن و ضد درد استفاده کنید . دندان شما ممکن است همچنان کمی متفاوت با دندان های دیگر برای مدت کوتاهی باقی بماند . با این حال اگر شما دچار درد شدید یا فشار و دردی که طولانی شده است و با گذشت  چند روز کمتر نشده شده اید بهتر است با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید .

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک متخصص ایمپلنت و کاشت دندان

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید