درد دندان به چه علت است ؟ | درمان ریشه | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

درد دندان به چه علت است ؟

تاریخ: ۲ تیر ۱۳۹۷
توسط: دکتر پیام حیاتی
درد دندان چیست؟

شایعترین علت درد دندان و یا درد در ناحیه ی فک و صورت، پوسیدگی دندان است. هنگامی که یک سوراخ در دندان ایجاد می شود، این حفره می تواند منجر به التهاب در عصب و یا رگ های خونی در مرکز دندان شود. (التهاب مغز دندان – pulpitis) درد های کوتاه و شدید معمولا در واکنش به غذا ها و یا نوشیدنی های سرد، گرم و یا شیرین رخ می دهند. اگر دندان درد بیش از ۳ دقیقه طول کشید احتمال اینکه دندان در حال مرگ باشد وجود دارد و دندان دچار عفونت شده و باعث ایجاد آبسه ی دندان می شود.

درد آبسه ی دندان معمولا زمانی حس می شود که فشاری بر روی دندان وارد شود. این نوع درد ضربانی و ادامه دار است.

چه عواملی باعث ایجاد درد دندان می شود؟

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اعصاب دندان گاهی پیام های اشتباهی را به مغز ارسال می کنند. این قضیه به این معناست که شما درد را در یک دندان بخصوص حس می کنید اما در واقع مشکل در یک دندان دیگر است. حتی ممکن است اشکال در مثلا دندان فک مقابل دندانی که درد میکند باشد. ولی در کل میتوان برای این درد عوامل زیر را برشمرد :

۱- پوسیدگی دندان

۲- شکستگی دندان

۳- دندان ترک خورده. این حالت می تواند غیر قابل دیدن باشد که همین امر باعث مشکل شدن تشخیص آن می شود.

۴- تحریک عصب دندان بعد از انجام درمان های دندانی. درمان دندان و موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند در بعضی مواقع می توانند باعث ایجاد درد شوند. اغلب این دردها بعد از چند روز رفع می شوند.

۵- وجود اشکال در پرشدگی دندان و یا پوسیدگی در زیر آن

۶- عاج دندان در اطراف گردن دندان به دنبال پایین آمدن لثه و یا به علت مسواک زدن بیش از حد شدید دچار حساسیت نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد و غذاهای اسیدی شده است.

مشکلات زیر نیز می توانند علائمی مشابه به درد دندان ایجاد کنند. در این حالت ها ممکن است حتی دندان به خودی خود هیچ مشکلی نداشته باشد:

بسیاری از شرایط و اختلال ها می تواند باعث ایجاد درد در دهان شود. بعد از مشاهده ی چنین مواردی به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان پزشک برای درد دندان چه میکند ؟

درمان دندان درد می‌تواند شامل روش هایی مانند پر کردن دندان، عصب کشی، بریج کردن دندان (dental bridge) – بریج با قرار گرفتن روی دندان های دو طرف ناحیه بی دندان، به شکل یک پل، قسمت بی دندانی را پر می‌کند. در اغلب بریج ها، دو طرف محل اتصال دندان های پایه، روکش می‌شوند.- یا در نهایت کشیدن دندان باشد. اما امروزه درمان دندان درد راحت تر و اغلب برای جلوگیری از کشیدن دندان انجام می شوند.

همچنین روش های جدیدی مانند روکش و ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای درمان های قدیمی هستند و مزایای بیشتری دارند. دندانپزشک از طریق معاینه و بررسی می‌تواند نوع و علت دندان درد را تشخیص دهد.

این نکات را درباره درد دندان فراموش نکنید

۱- بسیاری از بیماران با آنکه نقاط سیاه و سفید پوسیدگی را بر روی دندان‌های خود می‌بینند اما اقدامی در جهت درمان نمی‌کنند. هنگامیکه به آنها گفته می‌شود که این دندان‌ها نیاز به پرکردن دارند، معمولا می‌گویند: “اما این دندان‌ها دردی ندارند” خوبست بدانیم که درد نداشتن دندان‌ها دلیل سالم بودن آنها نیست. فقط هنگامی می توانید از سالم بودن دندان‌هایتان مطمئن شوید که دندانپزشک پس از معاینه سلامت آنها را تایید نماید. به این دلیل لازم است هر شش ماه یکبار برای معاینه دندان‌هایتان به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمایید.

۲- گذاردن آسپرین بر روی دندانی که درد دارد نه تنها باعث تسکین نمی‌شود بلکه در اغلب موارد سبب آسیب و سوختگی مخاط دهان نیز می‌گردد.

۳- اگرچه به اعتقاد دسته‌ای از بیماران اسپری‌های بی‌حس کننده قادرند بعضی از انواع دندان درد را برای مدتی کوتاه متوقف سازند. لیکن بدلیل خطرات غیر مستقیمی که برای بیمار فراهم می‌نمایند، باید از مصرف خودسرانه آنها پرهیز نمود.

۴- بخاطر داشته باشید اکثر دندان‌هایی که عصب‌کشی می‌شوند بعلت آنکه مستعد شکستگی هستند، باید حتی “روکش” شوند. کوتاهی در این امر منجر به خردشدن و فرو ریختن دندان درمان شده و بر باد رفتن تمامی زحمات می‌گردد.

از آنجا که درمان دندانهایی که دچار درد شده اند کار نسبتا مشکل و پر هزینه‌ای است، لذا توصیه می‌شود همواره قبل از درد گرفتن دندانها جهت معاینه و بررسی آنها به دندانپزشک مراجعه نمایند.

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص درکاشت دندان و ایمپلنت

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید