فلوراید چیست ؟

فلوراید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در استحکام دندان ها موثر است. این یک ماده طبیعی موجود در پوسته زمین بوده و به طور گسترده در طبیعت پراکنده است . برخی از موراد غذایی و منابع آب حاوی آن هستند .نوع خوراکی آن از طریق آب مصرفی، نمک های غنی شده با آن و غذا و میوه های حاوی فلوراید جذب بدن میشود.

امروزه اهیمت فلوراید برای سلامتی دندان ها امری غیر قابل انکار است و دندانپزشکان برای سلامتی دندان ها به ضرورت استفاده از این ماده معدنی ارزشمند تاکید میکنند. هرچند هنوز بسیاری از افراد از اهمیت وجود این ماده معدنی مهم برای بالا بردن استقامت و استحکام دندان ها آگاهی نداشته و به آن بی توجهی میکنند ، این موضوع در میان کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است اما این بیشتر بودن علتی برای این موضوع نیست که بگوییم استفاده از این ماده برای بزرگسالان کافی است. در این مقاله سعی داریم در مورد اهمیت این ماده بیشتر با شما صحبت کنیم.

اهمیت فلوراید در سلامت دندان چگونه است ؟

تاثیر موضعی آن از طریق خمیر دندان های حاوی آن ، دهان شویه و ادامس های حاوی فلوراید بر روی دندان ها اعمال میشود. علاوه بر اینکه این ماده با جایگزین شدن در بلورهای ساختمان مینای دندان، به ساختمان مینای دندان در زمان شکل گیری تاج دندان استحکام میبخشد و روند پوسیدگی دندان را متوقف میکند .

همچنین پوسیدگی هایی را که در مراحل اولیه و نوشیدن آب حاوی فلوراید 50 تا 60 در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های دائمی و 40 تا 50 در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های شیری میشود.اثر آن بعد از استفاده از ان تمام عمر باقی میماند و پس از قطع مصرف ان اثرش پابرجاست.

فلوراید و اهمیت آن در لبخند شما حتما بخوانید : به خمیر دندان خود اهمیت دهید

فلوراید و آب آشامیدنی

اگر فلوراید اب منطقه ای مسکونی شما کم باشد موثر ترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان در فرزندان شما مصرف فلوراید از 6 ماه بعد از تولد تا سن بین 12 تا 14 سالگی است که دندان پزشک برای فرزند شما تجویز میکند.

به میزان این ماده در آب مصرفی منطقه مسکونی خود توجه داشته باشید و در مصرف خوراکی آن باید دقت شود و زیر نظر دندان پزشک باشد . نتایج تحقیقات نشان میدهد با افزایش میزان درجه این ماده در دندان، شانس پری دنتیت (عفونت پیشرفته لثه) نیز افزایش میابد. به طوری که در نواحی با میزان بالای آن شانس ابتلا به این بیماری بالاتر خواهد بود.

فلوراید هر چند باعث استحکام دندان میشود ولی اگر میزان فلورایدی اب منطقه مسکونی یا مصرف فلوراید بیش از حد باشد نه انکه باعث استحکام دندان نمیشود بلکه از استحکام دندان کاسته شده و باعث تغییر رنگ شدید دندان ها از زرد تا قهوه ای شده که به ان فلوروزیس گویند.

البته فراموش نکنید که کودک در 6 ماه اول زندگی نیاز به فلوراید ندارند اما پس از ان فلوراید در ابی که به کودک داده می شود حداقل 3/0 PPM باشد به همین دلیل استفاده از اب جوشیده یا مقطر که حاوی فلوراید نیست در کودکان بالاتر از 6 ماه توصیه نمیشود.

فلوراید در چه مواد خوراکی است ؟

همانطور که میدانید و به آن نیز اشاره شده است ، یکی از راه هایی که میتوانیم توسط آن این ماده معدنی ارزشمند را جذب کنیم ، جدب از طرق مواد غذایی و خوراکی است که ما به طور معمول و روزانه از آن استفاده میکنی ، به همین دلیل است که اهمیت نوع تغذیه ما علاوه بر بالا بردن کیفیت سلامت عمومی بدن برای دندان ها نیز بسیار مهم است و لازم است شما به نوع و میزان مواد غذایی که روزانه در سبد تعذیه ای شما است توجه ویژه ای داشته باشید.

لازم است بدانید که به جز آب اشامیدنی چای، سیب درختی، تخم مرغ، قلوه، انواع ماهی، میگو، بعضی از انواع قارچ ها خوراکی و میوه های موز و انجیر حاوی فلوراید هستند.چای حاوی فلوراید است یک استکان چای یک تا سه میلی گرم از این ماده دارد در مناطقی که در اب میزان آن بالا است و ایجاد فلوروز یس می کند میتوان با جوشاندن آب و دم کردن چای در ظروف استیل میزان فلوراید ان را کم کرد.

فلوراید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در استحکام دندان ها موثر است. این یک ماده طبیعی موجود در پوسته زمین بوده و به طور گسترده در طبیعت پراکنده است .

منابع فلورایدکدامند ؟

در بالا به طور کامل در مورد اینکه بدن شما میتواند این ماده معدنی ارزشمند را از طریق برخی مواد غذایی جذب نماید صحبت کردیم و به شما گفتیم که مهمترین منبع جذب این ماده ارزشمند و مفید آب آشامیدنی است و حتی در مورد برخی مواد غذایی نیز به شما اطلاعاتی جامع دارید که با گنجاندن این مواد در سبد غذایی خود میتوانید انتظار جذب این ماده معدنی ارزشمند که برای سلامتی و استحکان دندان های شما بشیار ضروری است را داشته باشید.

فراموش نکنید داشتن اطلاعات کافی در مورد منابعی که این ماده ارزشمند را در خود جای داده اند به شما کمک میکند تا با استفاده از آنها میزان کافی و لازم از این ماده را جذب کنید ، پس برای اطمینان از اینکه به اهمیت این موضوع پی برده اید مجددا تکرار میکنیم که خمیردندان ، مکمل ها ، غذاهای فرآوری شده با آب حاوی فلوراید و دهان شویه از جمله منابع مهمی هستند که دارای این ماده می باشند .

دهانشویه فلوراید و تاثیر آن در سنین مختلف

دهان شویه برای کسانی تجویز میشود که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند و کسانی که پوسیدگی های متعدد یا پر کردگی های زیادی در دهان خود دارند نیز از این دسته محسوب می شوند. معمولا دندانپزشک بسته به شرایط بیمار تشخیص می دهد که بیمار از دهان شویه استفاده بکند یا نه.

مصرف دهان شویه در سن قبل از مدرسه توصیه نمی شود. چون اکثر کودکان توانایی ممانعت از بلعیدن این محلول را در این سن ندارند و ممکن است باعث فلوروزیس شود، لذا برای کودکان زیر 6 سال دهان شویه ممنوع شده است. تحقیقات نشان داده اثر دهان شویه فلورایدی در گروه سنی 10 تا 12 ساله بیشتر از سنین دیگر است.

در افراد بزرگسال این نوع دهان شویه و ژلها در پوسیدگی های ناحیه طوق دندان (حاشیه تماس دندان با لثه) موثر است. مصرف دهان شویه روزانه یا هفتگی 60 درصد باعث کاهش پوسیدگی می شود. برای استفاده روزانه باید دهان شویه با غلظت 05/0 درصد و برای استفاده هفتگی 2/0 درصد به کار می رود.

دهان‌شویه‌ها معمولاً یک محلول ضدعفونی‌کننده هستند که به منظور کاهش بار میکروبی موجود در حفره دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند حتما بخوانید : اهیمت استفاده از دهانشویه و نکات مهم آن چیست ؟

نکات طلایی در مورد دهانشویه

1- بهترین زمان برای به کار بردن دهان شویه درست قبل از خواب است. تا فلوراید مدت زمان بیشتری در تماس با دندان ها باقی بماند. معمولا این ماده و خمیر دندانهای حاوی آن که تاریخ تولید آنها بالای یک سال است خاصیت آنها از بین می رود .

2- اگر چه بروز پوسیدگی دندانی تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما به طور کلی می توان گفت اگر فردی روزی دوبار با خمیر دندان فلورایدی مسواک بزند و زیاد از قندهای پوسیدگی زا استفاده نکند در معرض خطر پایین پوسیدگی باشد استفاده از دهان شویه برای او ضرورت ندارد.

فلورایدتراپی در کودکان

یکی از روش های مهمی که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان استفاده شود فلورایدتراپی است . جالب است توجه داشته باشید که در کودکانی که دچار پوسیدگی وسیع هستند از روشی به نام فلوراید تراپی موضعی که به وسیله ی ژل فلوراید توسط دندانپزشک در یک دوره ی 1 تا 5/1 ماهه هر هفته در مطب صورت میگیرد و بعد از آن هر سه ماه یک بار تکرار می شود این ژل ها غلظت فلورایدی بالا دارند و کاربرد آنها توسط دندانپزشک صورت میگیرد. این عمل از حدود 3 سالگی به بعد برای کودکان توصیه می شود.

فلوراید را بجوید

حالا که در مورد منابع مهمی که از طریق آنها میتوان به فلوراید مورد نیاز برای بدن دست یافت صحبت کردیم ، لازم است به یک منبع ساده و ویژه که میتواند دانستن آن برای شما خالی از لطف نباشد اشاره کنیم . باید بدانید که برخی از انواع آدامس های بدون قند در بازار وجود دارد که حاوی فلوراید هستند و میتوانید با استفاده از آنها فلوراید مورد نیاز برای سلامتی دندان های خود ر اجذب کنید .

همانطور که میدانید این ماده را در منطقه ای که میزان آن در آب کم باشد اغلب به آب آشامیدنی، نمک، شیر و شکر، مصرفی، مردم اضافه می کنند اگر این ماده در آب مصرفی منطقه شما کم است و از خوراکی های غنی شده از فلوراید استفاده نمیکنید از این آدامس ها می توان کمک گرفت. زمانی که شما این آدامس هارا می جوید این ماده از آدامس آزاد شده و در سطح مینای دندان می نشیند و با جذب شدن در ساختار دندان، مینای دندان را مقاوم می کند .

منظور از آدامس بدون قند این نیست که این آدامس ها شیرین نیستند بلکه حتی ممکن است از ادامس معمولی هم شیرین تر باشند که مربوط به افزودن شیرین کننده های مصنوعی از جمله ایزومالت، سوربیتول، زالیتول، اریتریول که به قندهای تخمیر نشدنی معروف هستند و به این آدامس ها می باشد که پوسیدگی ایجاد نمیکنند.

به خاطر داشته باشید

مراقبت و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان ضامن سلامتی دندان های شما است . لازم است به این نکته توجه داشته باشید که مراقبت از دندان ها کار چندان سختی نیست و شما

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی