خشکی دهان چیست ؟

خشکی دهان به خودی خود یک بیماری نیست ، بلکه معمولا به عنوان یک عارضه حاصل از بیماریهای دیگر اتفاق می افتد . در بیماران دچار خشکی دهان که بزاق کم ترشح میشود اسید تولید شده پلاک های دندانی خنثی نمیشود و باعث بیماری لثه ، پوسیدگی دندان ها و عفونت های دهانی میشود در ضمن خطر ابتلا به بعضی بیماری های دهانی مثل برفک افزایش پیدا میکند خشکی دهان باعث سخت شدن جویدن و مشکلات بلع میشود ، مزه ها را خوب حس نمیکنیم و حتی در تکلم دجار مشکل میشویم .

علایم خشکی دهان کدام است ؟

علایم و نشانه های معمول خشکی دهان شامل:

1- احساس خشکی و چسبناکی دهان
2- تشنگی پی در پی
3- زخم در دهان، زخم و یا پوست بلندشده در گوشه دهان و ترک و خشکی لب
4- احساس خشکی برروی زبان
5- احساس سوزن سوزن شدن و یا سوزش در دهان بخصوص روی زبان
6- زبان خشک، خشن و قرمز
7- مشکل در صحبت کردن ویا مشکل در تشخیص مزه، جویدن و یا فرودادن
8- خشونت صداو یا خشک شدن مسیر بینی
9- بوی بد دهان

شکاف لب یا کام یا لب شکری چیست ؟ حتما بخوانید : شکاف لب چگونه ایجاد میشود ؟

چگونه خشکی دهان را برطرف کنیم ؟

دندان پزشک و متخصص برای رفع خشکی دهان داروهای خاص خود را تجویز میکنند اما با راهکارهایی که به شما آموزش میدهیم میتوانید از این مشکل پیشگیری کنید و به سلامت دهان و دندان خود کمک بسزایی کنید . اما فراموش نکنید در موارد حاد مراجعه به دندانپزشک برای جلوگیری از درد دندان و پوسیدگی های احتمالی لازم و ضروری است :

1- آب بنوشید :

در تمام روز حتی وقتی که به رختخواب میروید آب را فراموش نکنید تا دهانتان همیشه مرطوب باشد . همیشه با خود یک بطری آب داشته باشید و هر از گاهی دهانتان را خیس کنید و هنگام خواب نیز همیشه یک شیشه آب کنار تختتان داشته باشید .

2- بزاق دهان مهم است

مکیدن آب نبات و جویدن آدامس های بدون شکر باعث افزایش بزاق میشود و این بزاق در مرطوب نگه داشتن دهان شما کمک بسیاری میکند ولی از افراط در جویدن نیز خودداری کنید .

3- دهان شویه مناسب انتخاب کنید

از دهان شویه های تبلیغاتی و شوینده هایی که حاوی الکل و پراکسیداز هستند استفاده نکنید . چون این مواد خشکی دهان را تشدید میکند .از دهان شویه فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده کنید .

خشکی دهان به خودی خود یک بیماری نیست ، بلکه معمولا به عنوان یک عارضه حاصل از بیماریهای دیگر اتفاق می افتد .

4- نمک و شکر به اندازه استفاده کنید

از خوردنی های پر نمک و خشک مثل بیسکوییت ، کرکر ، نان تست و نان خشک ، میوه خشک ، موز ، ماهی و غذاهای حاوی شکر زیاد اجتناب کنید . ممکن است کمی دچار حیرت شده باشید که چرا مثلا گفته ام ماهی نه ! باز هم تکرار میکنم منظور من استفاده بیش از اندازه از نمک . شکر در این مواد غذایی است که به سلامت دهان و دندان شما آسیب می رساند . مصرف غذای پر نمک و ادویه دار را به حداقل برسانید .

سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی حتما بخوانید : سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی

5- نوشیدنی های مناسب انتخاب کنید

نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه ، چای ، نوشابه و نوشیدنی های حاوی شکلات و الکل میل نکنید . الکل با افزایش ادرار باعث کم آبی بدن میشود و همچنین از میل کردن آب میوه های اسیدی مثل پرتقال ، گوجه فرنگی ، گریپ فروت و سیب پرهیز کنید.

6- تنفس صحیح

تا جایی که میتوانید از تنفس دهانی خودداری کنید و با بینی نفس بکشید . از بخور ( مرطوب کننده هوا ) برای ایجاد رطوبت در هوا خصوصا در شب بهره بگیرید . و حتما حتما فراموش نکنید که سیگار نکشید .

7- مصرف دارو

خشکی دهان ممکن است به علت مصرف بعضی ازداروها از قبیل داروهای ضد افسردگی و ضد فشار خون و یا مشکلات تیروئید و دیابد باشد . افرادکه تحت درمان با رادیوتراپی می باشند ، افرادی که داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی دریافت میکنند و یا افرادی که ، آسیب عصبی در اثر صدمه وارده به سر و گردن دیده اند دچار خشکی دهان می شوند .

8- مراجعه به دندان پزشک

افراد دچار خشکی دهان دچار عفونت قارچی دهان نیز میشوند لذت مراجعه مرتب جهت کنترل و گرفتن داروی ضد قارج ضروری است . در هر حال برای حفظ دندانها از مسواک نرم برای شستشو و از خمیر دندان های فلوراید استفاده کنید و از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید . برای حفظ دندانها و جلوگیری از پوسیدگی هر سه ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی