نایت گارد چیست ؟

نایت گارد یا محافظ‌ ها یا گاردهای دهانی که هنگام خوابیدن از آنها استفاده می‌شود به رفع مشکل خرو پف، وقفه تنفسی (آپنه) در خواب خفیف تا متوسط، دندان قروچه (ساییدن و فشار دادن دندان‌ها روی هم) یا اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی بسیاری از بیماران کمک کرده است. نایت گارد یا محافظ دهانی علاوه بر این که برای رفع مشکلات خواب یا خرو پف کاربرد دارد، برای محافظت از دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌ها هنگام ورزش کردن نیز توصیه می‌شود.

چرا باید از نایت گار استفاده کرد ؟

اگر شما عادت به دندان قروچه دارید، این عادت به مرور زمان برای شما مشکلاتی ایجاد می کند که مهمترین آن سایش و تخریت دندانها می باشد. مزایای استفاده از نایت گارد عبارتند از:

 •حفاظت از دندانها در برابر سایش یا ترک خوردگی خوردگی

 •کاهش انقباض و گرفتگی عضلات فکین که خود منجربه کاهش درد فکین و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی می شود

 •باز کردن راه های تنفسی در طول شب و در نتیجه بهبود تنفس در خواب و کاهش خروپف

 •کاهش استرس

چه افرادی نیاز به استفاده از محافظ دهان دارند؟

1- تمام افرادی که فعالیت‌های ورزشی دارای برخورد مستقیم انجام می‌دهند. تمام افراد (بزرگ‌سال و کودک) که فعالیت‌های ورزشی دارای برخورد مستقیم همچون راگبی، بوکس، فوتبال، هاکی روی یخ، هاکی، بسکتبال و چوگان انجام می‌دهند، بهتر است از محافظ دهان برای انجام این ورزش‌ها استفاده کنند.

2- افرادی که فعالیت‌های ورزشی خاص بدون برخورد مستقیم انجام می‌دهند. برای مثال در این زمینه می‌توان از افرادی که ورزش ژیمناستیک انجام می‌دهند، نام برد.

3- افرادی که فعالیت‌های تفریحی خاص انجام داده و به همین خاطر در معرض ریسک ایجاد آسیب‌دیدگی قرار دارند. برای مثال در این زمینه می‌توان از افرادی که دوچرخه سواری کوهستان یا سوارکاری انجام می‌دهند، نام برد.

4- افراد بزرگ‌سال و کودکانی که دندان‌های خود را در طول شب به یکدیگر فشار داده و عادت دندان‌قروچه دارند.

5- افرادی که از بریس یا سایر ابزارهای ارتودنسی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه وارد شدن ضربه به ناحیه صورت می‌تواند باعث ایجاد آسیب برای بریس یا سایر ابزارهای ارتودنسی ثابت استفاده شده در دهان شود، بهتر است فرد از محافظ دهان در هنگام قرار گرفتن در شرایط احتمالی آسیب‌زا استفاده نماید.

نایت گارد یا محافظ‌ها یا گاردهای دهانی که هنگام خوابیدن از آنها استفاده می‌شود به رفع مشکل خرو پف، وقفه تنفسی (آپنه) در خواب خفیف تا متوسط، دندان قروچه (ساییدن و فشار دادن دندان‌ها روی هم) یا اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی بسیاری از بیماران کمک کرده است.

دندان قروچه علل و عوامل آن و راه های درمان حتما بخوانید : دندان قروچه را بشناسید

انواع محافظ های دهانی کدام هستند ؟

اکثر گاردهای دندان در یکی از سه دسته محافظ‌های آماده، بویل اند بایت و سفارشی جای می‌گیرند.

1- گارد دندان آماده

ارزان‌ترین محافظ دهانی گارد آماده است که در سه سایز وجود دارد. این گارد ارزان کمترین محافظت را از دندان‌ها به عمل می‌آورد. تنها روش اندازه کردن محافظ این است که با چاقو، قیچی یا وسایل برنده دیگر تغییراتی جزیی را در آن ایجاد کنید.

2- محافظ بویل اند بایت

گاردهای بویل اند بایت (boil-and-bite) و سفارشی را می‌توان به گونه‌ای شکل داد تا کاملاً مطابق با الگوی بایت دندان‌های بیمار باشد. محافظی که به طور سفارشی و متناسب با دندان‌های بیمار در کلینیک دندانپزشکی ساخته می‌شود، هزینه بالایی دارد. در این بین نوعی محافظ به نام بویل اند بایت وجود دارد که لزوم مراجعه چندباره به دندانپزشک را از بین می‌برد. محافظ بویل اند بایت را می‌توانید از داروخانه خریداری کنید، به منزل ببرید و آن را داخل آب داغ بیاندازید و سپس در دهان بگذارید تا شکل دندان‌ها را به خود بگیرد. البته شرکت‌هایی هم هستند که پیشنهاد می‌کنند قالب گرفته شده از دندان‌ها را برایشان پست کنید تا گارد سفارشی را از روی آن تهیه کنند؛ این محصولات بهتر از بویل اند بایت نیستند و حتی احتمال دارد که در آشپزخانه و به صورت کاملاً غیرتخصصی و غیراستاندارد ساخته شوند.

3- محافظ دندان سفارشی

محافظ دندان کودکان و بزرگسالان به صورت سفارشی تنها نوعی است که در مطب دندانپزشکی تهیه می‌شود و اگرچه گران‌ترین نوع است، اما موثرترین محافظ دندان‌ها و غالباً راحت‌ترین آنها نیز هست. ورزشکارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند یا افرادی که ترمیم‌های گران‌قیمتی انجام داده‌اند، بهتر است هزینه ساخت گارد سفارشی را نیز تقبل کنند و از دندانپزشک بخواهند محافظ دهانی دقیقاً متناسب با دندان‌هایشان تهیه کند.

تمام محافظ‌های دهانی را باید پس از هر بار استفاده تمیز کرد و در جعبه مخصوص قرار داد. همچنین محافظ دندان را باید مرتب بررسی کرد تا اگر ساییده شده است تعویض شود.

آیا عادت کردن به نایت گارد سخت است؟

عادت به استفاده از هر جسم جدیدی مثل عینک جدید، کفش جدید یا نایت گارد کمی زمان می‌برد. اگر از قالب‌های مخصوص سفید کردن دندان استفاده نموده باشید، با احساس وجود چیزی روی دندان خود آشنا هستید. برخی افراد راحت‌تر به وجود نایت گارد روی دندان‌های پایین خود عادت می‌کنند. می‌توانید نگرانی‌ها و گزینه‌های خود را با دندانپزشک‌تان مطرح نمایید.

ایمپلنت دندان قروچه حتما بخوانید : ایمپلنت دندان قروچه

نایت گار را در دوره درمان ارتودنسی میتوان استفاده کرد ؟

در طول دوره درمان ارتودنسی، دندان‌های شما باید حرکت کنند و جابجا شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند و استفاده از نایت گارد می‌تواند در این فرآیند اختلال ایجاد نماید. اما، اگر دندان قروچه شما خیلی شدید است و با سردرد شما را از خواب بیدار می‌کند، می‌توانید از نایت ‌گاردهای شل و نرم که حرکت دندان‌های شما را محدود نمی‌کند، اما از روی هم قرار دندان‌های بالا و پایین جلوگیری می‌نماید، استفاده نمایید.

راه حل دیگر که می‌توان پیشنهاد نمود، عبارت است از: اگر سیم‌کشی دندان شما فقط روی بخشی از فک شما (دندان‌های بالا یا پایین) قرار دارد و روی هر دو ردیف دندان نباشد، می‌توانید از نایت گاردی که قالب ردیف مقابل دندان سیم کشی شده شماست (ردیف بدون سیم‌کشی) استفاده نماید. با مشورت با متخصص ارتودنسی خود در این باره، می‌تواند یک راه حل مناسب برای دندان‌های خود پیدا نمایید.

چگونه از نایت گارد خود مراقبت کنیم ؟

 •قبل از استفاده دهان خود را مسواک و نخ دندان بزنید.

 •در حین استفاده از نایت گارد با آن حدالامکان غذا نجوید.

 •بعد از هربار استفاده آن را با آب سرد و صابون یا خمیر دندان بشویید و تمیز و خشک کنید و حتما در جعبه مخصوص نگه داری کنید.

 •از خم کردن نایت گارد خودداری کنید.

 •جعبه نایت گارد را زیر نور مستقیم آفتاب یا در معرض حرارت و گرما قرار ندهید زیرا گرما باعث تغییر فرم نایت گارد می شود.

 •میتوانید در طول روز و زمانهایی که به دلیل استرس دندانهایتان را بهم فشار میدهید نیز از نایت گارد استفاده کنید. برای مثال هنگام رانندگی

نایت گارد را از کجا تهیه کنیم؟

برای ساخت نایت گارد بهترین فرد دندانپزشک شماست. دندانپزشک یک قالب دقیق از دندانهای هردو فک شما می گیرد و با کمک لابراتوار برای شما یک نایت گارد درست به اندازه دندانهای شما می سازد و چند روز بعد به شما تحویل می دهد. از آن پس شما باید هرشب از آن استفاده کنید.
نایت گارد بین دندانهای بالا و پایین شما کمی فاصله می اندازد و از ساییده شدن آنها به یکدیگر جلوگیری می کند. علاوه برآن با افزایش جزیی در ارتفاع عمودی صورت، عضلات صورت را بتدریج در وضعیتی قرار می دهد که مانع فشرده شدن دندانها به یکدیگر شوند.

هزینه نایت گارد چگونه محاسبه میشود ؟

محافظ‌های دهانی گوناگونی در قیمت‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارد. قیمت نایت گارد آماده نسبت به قیمت نایت گارد سفارشی کمتر است و آن را میتوانید از داروخانه‌ها تهیه کنید، اما بعید است که گارد آماده به اندازه نایت گارد سفارشی راحت باشد.

اگر وقفه تنفسی (آپنه) در خواب یا اختلال بایت و روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها (مال اکلوژن) علت دندان قروچه باشد و استفاده از گارد دندان پیچیده‌تری لازم باشد، دندانپزشک توصیه می‌کند که با صرف هزینه بیشتر از درمان موثرتری برخوردار گردید. نایت گاردهای معمولی که به طور سفارشی برای هر بیمار به اندازه دهان وی ساخته می‌شود، راحتی و محافظت بیشتری را به دست می‌دهد. البته ساخت چنین گاردی مستلزم چندین بار مراجعه به دندانپزشکی، قالب‌گیری و ارسال آن به لابراتوار است، بنابراین طبیعی است که هزینه نایت گارد سفارشی بالاتر از قیمت یک محافظ دهانی آماده باشد.

وقتی که شما هزینه‌های زیاد ترمیم دندان و یا خطر از دست دادن دندان را در نظر بگیرید، هزینه پرداختی برای محافظ دندان بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در جراحی ایمپلنت و کاشت دندان