پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان (osteoporosis ) بیماری است که در آن به مرور زمان استخوانها ضعیف میشوند. این وضعیت برای بسیاری از اعضای بدن از جمله استخوان فک مخرب است. پوکی استخوان عاملی جهت منع بکارگیری ایمپلنت دندان محسوب نمی شود. پوکی استخوان میتواند استخوان فک را درگیر کند که به عنوان یک عامل موثر بر ایمپلنت دندان مطرح است.

پوکی استخوان منجر به تحلیل استخوان و افزایش خطر شکستگی میشود. با بررسی های انجام گرفته در بیماران با پوکی استخوان نشان داده که طول عمر ایمپلنت دندان در افراد نسبت به افراد سالم تفاوتی ندارد. بیس-فسفونات خوراکی به عنوان متداولترین داروی مورد استفاده در درمان بیماران با پوکی استخوان محسوب میشود که گاهی بر ایمپلنت دندان موثر هستند که دندانپزشک مصرف این داردها را در نظر می گیرد.

پوکی استخوان و ایمپلنت چه رابطه ای با هم دارند ؟

پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه بسیار معمول است. پوکی استخوان با کاهش توده و استحکام استخوان مشخص می گردد. برای درمان پوکی استخوان از داروی بیس- فسفونات های خوراکی استفاده می شود. توجه به داروهای مورد استفاده برای بیماران با پوکی استخوان یا کم بودن تراکم استخوان از مسائل مهمی است که برای شروع درمان ایمپلنت دندان باید به آن اهمیت داد. بیماران با پوکی استخوان معمولا به غیر از کلسیم، داروهای خاص دیگری نیز می خورند که هر هفته برایشان تجویز می شود. این داروها به دلیل عوارض بد روی استخوان فک، کم کم در حال حذف شدن هستند.

پوکی استخوان می تواند باعث درگیری استخوان فک شود که در این موارد استفاده از ایمپلنت دندان باید با بررسی کامل باشد. با توجه به مدل های تجربی می توان گفت پوکی استخوان روی روند اسئواینتگریشرن تاثیر منفی دارد و این مساله با درمان به جا قابل حل است. با توجه به مطالعات صورت گرفته می توان اظهار کرد در بیماران با پوکی استخوان تفاوت چندانی در طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان نسبت به افراد عادی مشاهده نشده است. پس بیماری پوکی استخوان نمی تواند مانعی برای درمان ایمپلنت دندان باشد. بیماران تحت درمان با بیس- فسفونات خوراکی باید نسبت به عوارض احتمالی اگاه باشند، اما عدم مصرف این داروها قبل از شروع درمان ایمپلنت دندان ضروری نمی باشد.

پوکی استخوان می تواند باعث درگیری استخوان فک شود که در این موارد استفاده از ایمپلنت دندان باید با بررسی کامل باشد. با توجه به مدل های تجربی می توان گفت پوکی استخوان روی روند اسئواینتگریشرن تاثیر منفی دارد و این مساله با درمان به جا قابل حل است.

اما به صورت کلی در بیمارانی که بیش از چندسال از داروهای پوکی استخوان استفاده کرده اند، قبل از شروع درمان ایمپلنت باید با پزشک خود صحبت کنند تا در  صورت ضرورت برای مدت کوتاهی قطع دارو کنند.

انواع ایمپلنت کدام است حتما بخوانید : انواع ایمپلنت های موجود در ایران

موارد عدم تجویز جراحی ایمپلنت (کاشت دندان)

ایمپلنت دندان در صورت داشتن شرایط مناسب بهترین درمان برای جایگزین دندان و یا دندان‌ها می‌باشد. اما باید داست که در بعضی از شرایط دندانپزشک معالج شما نمی‌تواند این درمان را به شما توصیه نماید. به طور مثال:

۱- سکته قلبی که به تازگی رخ داده شده باشد. در این موارد بعد از گذشت ۶ تا ۱۲ زیر نظر پزشک قلب می‌توان از این درمان استفاده برد.
۲- بیماری‌های حاد و پیشرفته کلیه
۳- نصب دریچه مصنوعی قلب که به تازگی انجام گردیده باشد. در این مورد باید حداقل ۱۵ تا ۱۸ ماه از جراحی گذشته باشد تا زیر نظر پزشک قلب بتوان از Implant استفاده نمود.
۴- الکلیزم مزمن
۵- معتادین و به مواد مخدر
6- اختلالات هورمونی
7- دیابت مقاوم به درمان. توجه داشته باشید اگر بیماری قند شما در حالت کنترل تحت نظر پزشکان باشد با مشاوره  می‌توان برای شما از درمان ایمپلنت استفاده کرد.
8- استئومالاسی (نرمی استخوان) مقاوم به درمان
9- سیگاری‌های شدید (افرادی که بیشتر از یک پاکت در روز استعمال دخانیات می‌نمایند)

سلامت کلی بدن، لثه های سالم و مقدار کافی استخوان برای جوش خوردن ایمپلنت. بعضی مردم چنان استخوان فک شان را از دست داده اند که تنها راه موجود برای درمان آنها ایمپلنت است

کاندیدای مناسب باید دارای چه شرایطی باشد؟

سلامت کلی بدن، لثه های سالم و مقدار کافی استخوان برای جوش خوردن ایمپلنت. بعضی مردم چنان استخوان فک شان را از دست داده اند که تنها راه موجود برای درمان آنها ایمپلنت است ولی پیش از آن باید استخوان به روشهای خاصی تا اندازه مطلوب بازسازی شود و همکاری بسیار مناسب در جهت مراقبت از ایمپلنت ها و لثه های اطراف آنها شامل مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان، لازم است. همین طور ویزیت های منظم از سوی دندانپزشک هم مهم است.

مراقبت دندان بعد از انجام اعمال دندان پزشکی حتما بخوانید :مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان

کاشت دندان در استخوان تحلیل رفته، انجام  پذیر است؟

در بیمارانی که مشکلات و بیماری‌های سیستمیک ندارند نیز ممکن است که استخوان‌های فک پس از کشیدن دندان، تحلیل برود که این میزان در سال اول پس از کشیدن دندان بیشتر از سال‌های بعد است. در افرادی که استخوان تحلیل رفته و نیاز به جایگزینی ایمپلنت دارند درمان موفق ایمپلنت میسر نخواهد شد، مگر با بازسازی استخوان، که این امر بر جایگزینی ایمپلنت اولویت دارد.

جایگزینی استخوان، یعنی یک نسج زنده اغلب دشوار‌تر از جایگزینی دندان است. در صورتی که به این امر توجه نشود ایمپلنت، چه به صورت فوری چه به صورت تاخیری حتی پس از چند سال دچار مشکل خواهد شد. 

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی متخصص ایمپلنت و جراح فک