مراقبت بعد از انجام اعمال جراحی بسیار مهم است و رعایت نکاتی که دندانپزشکتان به شما میگوید برای تسریع در بهبود دوره درمان از اهمیت بالایی برخوردار است . پس به منظور تسریع در روند بهبود و داشتن بهترین نتیجه از درمان خود حتما نکات زیر را به درستی رعایت کنید :

• تکه گاز گذشاته شده بر محل دندان کشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید
  • به علت طولانی بودن زمان بی خسی ( معمولا 3 الی 4 ساعت ) و بی حس بودن بافتهای نرم اطراف دندان ، مواظب باشید لب ، گونه یا زبان گاز گرفته نشود .
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمائید و از مک زدن و خالی کردن مکرر آب دهان اجتناب نمائید .
  • از روز دوم دهان را به آرامی با سرم نمکی شستشو یا آب نمک رقیق شده و یا محلول ضد عفونی تجویز شده ، بعد از هر وعده غذا و در ساعات بیداری ، هر سه ساعت شستشو دهید .
  • مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دهان طبیعی است . در صورت بروز خونریزی تکه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندانهای مقابل بر روی آن به مدت 30 دقیقه نگهدارید . در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نموده و از تعویض گاز با فاصله های زمانی کمتر از 30 دقیقه خودداری نمائید .
  • بعد از انجام جراحی بر روی جراحت داخل دهان قشر خاکستری رنگی ممکن است دیده شود و دهان تا چند روز بد طعم و بوی نامطبوعی دارد . این حالات طبیعی بوده و نشانگر وجود عفونت نمی باشد .
  • روز اول رژیم غذایی مایع یا نرم ولرم یا سرد داشته باشید و از روز بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی میتوانید استفاده کنید ( با طرف دیگر فک غذا جویده شود ) . صرف مایعات و غذاهای کافی و مقوی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد . مراقب باشید از فشار مستقیم لقمه غذایی بر روی ناحیه بخیه زده شده تا یک هفته اجتناب شود .
  • تورم و درد بعد از جراحی قابل انتظار است . کاربرد کمپرس سرد ( کیسه یخ ) از خارج دهان ، بعد از جراحی و ادامه آن در روز اول ( متناوبا ) در کاهش تورم موثر است .
  • حداکثر تورم در مدت 24 الی 48 ساعت بعد از جراحی بوجود می آید که سپس تدریجا کاهش یافته و طی 7 الی 10 روز از بین میرود .
  • گاهی اوقات بعد از کشیده شدن دندان ، لخته خونی از حفره دندان کشیده شده جدا شده و عارضه ای بوجود می آید که اصطلاحا درای ساکت ( حفره خشک ) نامیده میشود . این عارضه چند روز بعد از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتا شدیدی دارد . در صورت حادث شدن این عارضه به دندانپزشک خود مراجعه کنید .
  • بعد از جراحی تا چند روز از کشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات خودداری نمائید .
  • قرار دادن دو بالش در زیر سر به هنگام استراحت توصیه میشود .
  • مسواک زدن دندانها از روز بعد از جراحی بدون اشکال بوده و دقت نمائید به مدت یک هفته از مسواک زدن مستقیم بخیه ها خودداری شود .
  • یک هفته بعد از عمل جراجی جهت کشیدن نخهای بخیه به کلینیک مراجعه نمائید .

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک متخصص ایمپلنت و کاشت دندان