مراقبت لازم بعد از جراجی لثه :

مراقبت از دندان بعد از اعمال دندانپزشکی به منظور بهبود سریع تر دندان و کوتاه شدن دوره درمان امری ضروری است به این منظور رعایت نکات زیر الزامی است :

• بعد از جراحی لثه ، دندانپزشک لثه را بخیه نموده و بمنظور حفاظت موضع از تحریکات ، با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را می پوشاند . خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت میگردد . لذا از برداشتن و دستکاری آن با دست و زبان و یا از مکیدن آن خودداری کنید . جدا شدن تکه ای از آن مهم نبوده ، ولی اگر تیز و ناراحت کننده بود و احیانا درد داشتید ، به کلینیک مراجعه کنید .
  • بعد از رفتن بی حسی ممکن است درد مختصری داشته باشید که میتوانید از مسکنهای تجویز شده استفاده کنید .
  • فعالیتهای روزمره خود را میتوانید داشته باشید ، ولی توصیه میگردد از انجام فعالیتهای شدید بدنی و حمام گرم تا چند روز اجتناب کنید .
  • ممکن است بعد از عمل مقداری تورم در صورت دیده شود که طی 3 الی 4 روز از بین میرود پیشنهاد میگردد به منظور پیشگیری و یا کاستن تورم یا خونریزی بعد از عمل از بیرون دهان ، با استفاده از کیسه آب یخ کمپرس سرد گردد ( ده دقیقه یکبار و بمدت چند دقیقه ) اگر تورم شدید و توام با تب و علائم دیگر بود به جراح لثه اطلاع دهید .
  • ممکن است مقداری ضعف ، تب و لرز خفیفی در 24 ساعت اول داشته باشید در صورت شدید شدن با پزشک معالج خود تماس بگیرید .
  • خروج مقداری خونابه در روز اول ( معمولا 4 الی 5 ساعت اولیه ) طبیعی بوده و مهم نمی باشد . ولی در صورت عارض شدن خونریزی ، یک تکه گاز استریل خیس شده را در محل روی پانسمان قرار داده و با فشار انگشتان با مدت 10 الی 15 دقیقه نگه دارید . اگر خونریزی از بین نرفت و یا تشدید گردید ، لازم است با کلینیک تماس بگیرید .
  • بهتر است روز اول از غذاهای مایع و سرد استفاده کنید . از روز بعد از غذاهای نرم استفاده نموده و جویدن را با طرف دیگر فک که پانسمان ندارد انجام دهید .
  • در روز اول بعد از جراحی از دهان شویه استفاده نکرده و مسواک نزنید . از روز بعد مسواک زدن را آغاز نموده و میتوانید از دهان شویه ( در صورت تجویز ) استفاده کنید ، در صورت تجویز دهان شویه از آن به ملایمت و بدون فشار پمپی استفاده نمائید .
  • از خوردن و آشامیدن میوه های ترش ، آب میوه و نوشیدنیهای ترش مزه که باعث تحریک لثه و دندان و یا بروز درد میگردد پرهیز نموده و ضمنا سیگار نکشید .
  • پس از برداشته شدن پانسمان و کشیدن بخیه ها می توانید دندانهای ناحیه عمل شده را با مسواک و به آرامی و با ملاحظه زیاد تمیز کنید و دقت نمائید که از وارد شدن ضربه و فشار به لثه جلوگیری شود . ممکن است در روزهای اول و شروع مسواک زدن ناحیه عمل شده ، مقداری لثه خونریزی داشته باشد که عادی بوده و تمیز کردن را بخاطر آن متوقف نکنید .
  • به علت لخت شدن طوق دندان به دنبال جراحی لثه ، ممکن است دندان مقداری به تحریکات حرارتی مثل سرما و گرما حساس شود که به مرور کم شده و از بین میرود . از خمیر دندانهایی که بدین منظور ساخته شده اند ( در صورت تجویز ) میتوانید استفاده کنید .

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان