مراقبت پس از درمان ریشه

مراقبت بعد از اعمال دندانپزشکی به منظور سرعت بخشیدن به روند بهبودی شما امر لازمی است . پس مراجعه کننده محترم ، برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید ، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده ، از هرگونه خود درمانی پرهیز کنید .

• بازگشت حس به ناحیه بی حس شده تاثیر داروی بی حسی تزریق شده معمولا پس از گذشت یک ساعت به مرور کاهش می یابد و به تدریج ، حس کامل و طبیعی به ناحیه برمیگردد . توصیه میگردد در طول مدت بی حسی ، حتی الامکان از خوردن پرهیز گردد . چرا که ممکن است گونه ها و زبان در هنگام جویدن آسیب ببیند . همچنین لازم است از آزمایش بازگشت حس به وسیله فشردن یا گاز گرفتن لب پرهیز گردد . در مورد اطفال و نوجوانانی که تحت درمان دندانپزشکی با بی حسی قرار گرفته اند توصیه میگردد والدین مراقب باشند تا از گاز گرفتگی پرهیز شود .

درد

پس از درمان ریشه بروز درد غیر عادی نیست و در مواردی ، پس از رفع بی حسی ، درد احساس میشود . در این موارد ، مصرف مسکن توصیه میگردد . برای تسکین درد ، مسکن های معمولی مثل استامینوفن کدئین  یا بروفن هر 6 یا 8 ساعت یکبار مصرف میگردد . اگر شدت درد زیاد باشد لازم است از هر دو مسکن استفاده گردد . بدین ترتیب که در ابتدا یک قرص 400 میلی گرمی بروفن و پس از 4 ساعت یک قرص استامینوفن میل شود . مصرف مسکن به این ترتیب تا 48 ساعت توصیه میگردد . در صورت بروز درد بسیار شدید یا تورم و علائم عفونت تماس با دندانپزشک معالج یا معاینه ضرورت دارد .

• ویزیت مجدد پس از اتمام کار درمان ریشه یا در فاصله بین جلسات ممکن است دندان تحت درمان در هنگام جویدن یا تماس دردناک باشد ، شایع ترین علت این ناراحتی تماس زودرس دندان ها است ، برای کاهش درد ضروری است بیمار مورد معاینه قرار گیرد و در صورت لزوم بلندی دندان با پانسمان اصلاح گردد .

سایر نکات

رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه ضروری است . در صورت بروز تورم داخل دهان یا خارج دهان متعاقب درمان ریشه لازم است با دندانپزشک تماس گرفته و مشورت شود . تجویز آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت متعاقب درمان ریشه به وسیله دندانپزشک انجام میشود . معمولا متخصص درمان ریشه پس از معالجه ، حفره تاجی را به منظور مهر و موم کردن با مواد ترمیم موقت پر میکند . ترمیم دائم یا گذاردن روکش بر روی تمام دندان هایی که درمان ریشه می شوند ضرورت دارد و لازم است برای بازسازی تاج در ظرف یک یا حداکثر 2 هفته برنامه ریزی شود .

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در ایمپلنت و جراحی لثه