مراقب دندان بعد از ترمیم

مراقبت از دندان بعد از اعمال جراحی و دندانپزشکی امری واجب و ضروری است ، رعایت موارد زیر میتواند به شما در تسریع دوره درمان کمک کند :

  • پرکردگیهای آمالگام مدت زمانی نیاز دارند که کاملا سفت و سخت شوند . بنابراین حداقل تا دو ساعت از خوردن غذا ( یا وارد کردن فشار زیاد و محکم سائیدن دندان ها به هم ) با دندان تازه پر شده خودداری فرمائید . و تا هشت ساعت از سمت دیگر غذا خورده شود . پس از ترمیم حداقل 24 ساعت بعد جهت پالیش و صاف کردن زبریهای بلندی به مطب مراجعه شود .
  • پس از پر کردن دندان هنگامی که بی حسی دندان تمام میشود دردی شروع میشود که در بعضی مواقع نیاز به مصرف یک یا دو مسکن برای تسکین دارد ، توجه داشته باشید که این درد موقتی است و معمولا نیاز به پیگیری جدی ندارد . در  صورت تداوم درد و نیاز به مصرف مکرر مسکن لازم است مطلب را با دندانپزشک خود مطرح نمائید .
  • دندان شما تا مدتی ( سه تا شش هفته ) به سرما و گرما حساس است . حساسیت دندان به سرما و گرما هفته به هفته کمتر میشود نه روز به روز .
  • اگر حساسیت دندان شما در آغاز چندان زیاد نبوده ولی با گذشت زمان حساسیت دندان بیشتر شده است دندان باید از نظر نیاز به عصب کشی بررسی شود .
  • در بعضی مواقع پوسیدگی دندان بقدری عمیق می باشد که تا نزدیکی عصب دندان رسیده است . در مواردی که دندانپزشک احتمال آلودگی اتاق عصب را زیاد بداند ( در اصطلاح عموم پوسیدگی به عصب رسیده باشد ) اقدام به درمان عصب کشی ( درمان ریشه ) می نماید . ولی در بعضی موارد با توجه به بعضی عوامل ( مثل درد نداشتن دندان ، باز نشدن قطعی اتاق عصب پس از برداشتن پوسیدگی ، دادان یک شانس برای حفظ حیات دندان و جلوگیری از کارهای پر رفت و آمد و بالطبع پر هزینه عصب کشی ) دندانپزشک اقدام به ترمیم و پر کردن مشروط دندان می نماید . و درمان عصب کشی را مشروط به بروز دردهای پیوسته و یا مکرر  می نماید . لذا در چنین مواردیکه دندان به صورت مشروط پر میشود باید انتظار مسئله درد بعدی را در نظر داشته باشید .

بطور خلاصه در اینگونه پر کردگی ها چنانچه دچار درد یا مشکلات دیگر گردیدید ، اقدام به عصب کشی خواهد شد ، در صورتیکه درد بوجود نیاید ، دندان با همان ترمیم و پر کردن انجام شده به عملکرد طبیعی خود ادامه خواهد داد . از اینگونه دندان ها سالیانه رادیوگرافی تهیه نمائید .

دوام پر کردنی به چند عامل بستگی دارد :

  • وسعت و عمق پرکردگی و کلفتی یا نازکی دیواره های سالم دندان که در اطراف پرکردگی وجود دارد . ( دندانهای ترمیم شده مقاومت و استحکام کمتری نسبت به دندانهای طبیعی دارند . بنابراین خوردن غذاهای سفت و شکننده با آن خصوصا در ترمیم های بزرگ نظیر پسته ، فندق ، یخ ، ته دیگ ، استخوان ، شکلاتهای سفت ، آب نبات و … مجاز نمیباشند . زیرا باعث شکستن ترمیم یا دیواره های باقیمانده دندان میگردد )
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ( دندانهای ترمیم شده میتوانند مجددا پوسیده شوند بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان نظیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و مصرف دهان شویه الزامیست )
  • نوع تغذیه ( از نظر مصرف مواد غذایی شیرین و غذاهای سفت )
  • رابطه دندانها با یکدیگر ( در مواردیکه تعدادی از دندانهای آسیا از دست رفته باشند فشارهای جویدن بیشتر به دندانهای جلو منتقل شده و احتمال شکستن یا کنده شدن ترمیم بیشتر میشود . در مواردیکه لب دندانهای جلو توسط مواد همرنگ ترمیم گردد احتمال شکستن در اثر خوردن مواد غذایی سخت خیلی زیاد است ) .
  • دقت و مهارت دندانپزشک
  • نوع ماده پر کننده ( سفید یا نقره ای ، شرکت و کشور سازنده مواد )
  • عادات بیمار ( مثل دندان قروچه ، روی هم فشردن دندانها به طور ناخود آگاه )
  • کسانیکه دندان های خود را با مواد سفید و همرنگ ترمیم می نمایند لازم است بهداشت دهان بهتر و کامل تری داشته باشند مرتب از نخ دندان استفاده کرده و مواد قندی و شیرین کمتری در طول شبانه روز مصرف نمایند .

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی متخصص ایمپلنت و کاشت دندان