باندینگ چیست؟

باندینگ یک روش دندانپزشکی زیبایی است که از رزین ( مواد پلاستیکی با دوام)، برای پنهان کردن نواقص دندان استفاده می کند. رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب می شود و توسط دندانپزشک بر روی دندان قرار می گیرد. این ماده مانند بتن است و برای پوشش دادن ناهنجاری ها می تواند شکل داده شود. عملکرد باندینگ بهبود ظاهر دندان های ترک خورده، کوتاه، لب پریده و تغییر رنگ داده است. در مواردی که با تحلیل لثه ریشه دندان در معرض محیط دهان قرار گرفته است نیز از باندینگ استفاده می شود. برای استفاده از این روش به هیچ گونه تغییر یا آمادگی نیاز نیست.

استفاده از باندینگ دندان برای چه شرایطی مطرح میشود؟

باندینگ دندان گزینه ای است که در موارد زیر میتوان آن را در نظر گرفت:

برای ترمیم دندان پوسیده (رزین کامپوزیت برای پر کردن حفره ها استفاده میشود)

برای ترمیم دندان لب پر شده یا ترک خورده

برای بهبود ظاهر دندانی که تغییر رنگ یافته

برای بستن فاصله بین دندانها

برای افزایش طول دندان

برای تغییر شکل دندان

 عنوان جایگزین پر شدگیهای امالگام

برای محافظت از بخشی از ریشه دندان که به علت پسروی لثه، بیرون زده است

لیزر دایود در دندانپزشکی حتما بخوانید : لیزر دایود در دندان پزشکی

انواع باندینگ دندان کدام است ؟

امروزه دو نوع مختلف باندینگ دندان وجود دارد که عبارت از باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده است. این دو نوع باندینگ در ادامه توضیح داده شده‌اند.

1-باندینگ کامپوزیت مستقیم

باندینگ کامپوزیت مستقیم فرآیندی است که در آن دندان‌پزشک از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) در مطب خود برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می‌کند. در این حالت مواد کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود، ولی در اکثر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

2- باندینگ کامپوزیت چسبنده

این نوع باندینگ نقطه مقابل کامپوزیت مستقیم است. به این ترتیب در این حالت ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌شود. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی به همراه روش‌های روکش دندان، لمینت دندان، بریج، و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور پس از اینکه دندان‌پزشک رنگ مناسب باندینگ را با توجه به رنگ دندان‌های شما مشخص کرد، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر می‌کند. پس از اینکه این ماده زبر کننده از روی دندان‌ها پاک شد، محلول رزین کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

به این ترتیب رزین قرار گرفته بر روی دندان حالت داده شده و به شکل دلخواه در خواهد آمد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌شود که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا کند. دندان‌ پزشک در ادامه این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها کاملاً هماهنگ باشد.

باندینگ کامپوزیت مستقیم فرآیندی است که در آن دندان‌پزشک از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) در مطب خود برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می‌کند.

فرایند باندینگ چگونه است ؟

سطح دندان ساییده و زبر میشود و مایع ویژه ای به آن مالیده میشود. این اقدامات کمک میکند مواد باندینگ به خوبی به دندان بچسبند. سپس رزین رنگ دندان و بطونه مانند، به دندان مالیده شده، قالب میگیرد و به شکل مورد نظر در می آید (در این زمان هنوز رزین نرم و شکل پذیر است). سپس نور فرابنفش یا لیزر به این ناحیه تابانده میشود تا مواد سخت شوند. پس از سخت شدن مواد، دندانپزشک آن را بهتر شکل میدهد و صاف میکند و برای هماهنگ شدن درخشندگی آن با بقیه سطح دندان آن را پولیش میکند.

باندینگ یک دندان به‌طور عادی در طول یک جلسه 30 تا 60 دقیقه‌ای در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود. این شرایط در حالی است که باندینگ چند دندان به مدت درمان طولانی‌تر نیاز داشته و ممکن است برای آن چند جلسه درمان بر روی بیمار انجام شود. طول مدت دوام و ماندگاری باندینگ دندان معمولاً 5 تا 10 سال است و احتمالاً پس از این مدت لازم است باندینگ کامپوزیت بر روی دندان ترمیم شده یا جایگزین گردد.

تغذیه صحیح و حفظ سلامتی دندان ها حتما بخوانید : تغذیه و رژیم غذایی در سلامت دندان

مزایای استفاده از باندینگ

  • این درمان نسبتاً کم هزینه آسیبی به ساختار اصلی دندان نمی‌زند.
  • باندینگ دندان درمانی سریع است که ظرف کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.
  • کامپوزیت دندانی در یک جلسه کامل می‌شود، حال آن که ونیر و روکش تعداد ویزیت‌های بیشتر و رفت وبرگشت به لابراتوار را ایجاب می‌کند.
  • مواد باندینگ در سایه‌های رنگی مختلف در دسترس است و دندانپزشک دامنه انتخاب گسترده‌ای دارد تا بتواند دندان را با مواد همرنگ بقیه دندان‌ها ترمیم کند.
  • آماده‌سازی و تراش دادن دندان‌ها در باندینگ حداقل است.
  • در کل نیازی به بی‌حسی ندارد، مگر آن که از مواد باندینگ برای پر کردن دندان پوسیده استفاده شود.

بستن فاصله بین دندان‌ها با باندینگ

فاصله بین دندان‌ها در هر جایی در دهان ممکن است ایجاد شود اما بیشتر در دندان‌های جلویی اتفاق می‌افتد. در صورتی که فاصله بین دو دندان جلو می‌باشد به آن دیاستم گفته می‌شود. بیشتر گزارش‌های دندان‌پزشکی نشان می‌دهند در بخشی از دهان  1.6 تا 5.4 در صد از بزرگسالان، فاصله ای بین دندان‌ها وجود دارد. با این حال جای نگرانی وجود ندارد چرا که دندانپزشک یا ارتودنتیست می‌تواند این مشکل را برطرف نماید. یکی از روش‌های بستن فاصله بین دندان‌های جلویی و زیبا کردن لبخند باندینگ است.

مواد باندینگ دندان چه مدت دوام خواهند داشت؟

طول عمر مواد باندینگ بستگی به این دارد که چه مقدار از این روش بر روی دندان انجام شده و عادات دهانی شما به چه صورت است. معمولا مواد باندینگ 3 تا 10 سال دوام دارند و پس از آن باید عوض شوند.

مراقبت از دندان با پوشش کامپوزیت

دندان‌ها پس از باندینگ نیاز به مراقبت خاصی ندارد و کافی است بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. حداقل دو بار مسواک زدن در روز، روزانه یک بار نخ کشیدن و یک یا دو بار در روز استفاده از دهانشویه ضدعفونی کننده در کنار مراجعه منظم به دندانپزشک و جرم‌گیری دوره‌ای سلامت دندان را تضمین می‌کند.

ازآنجایی که احتمال ترک خوردن و شکستن مواد باندینگ وجود دارد، باید عادت‌هایی مانند جویدن ناخن، جویدن مداد، یخ یا اشیاء دیگر را ترک کرد و از دندان به جای دربازکن استفاده نکرد. همچنین باید به محض احساس تیز شدن لبه دندان یا داشتن حسی عجیب هنگام گاز زدن و جویدن غذا به دندانپزشک مراجعه کرد.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک