لمینیت معجزه ای است برای کسانی که از لبخندی زیبا به خاطر بد شکلی و بد رنگی دندان ها محروم هستند. لبخند روی صورت می تواند تاثیر زیادی در انسان ها و محیط اطراف ما داشته باشد. اما گاهی بعضی از افراد به خاطر داشتن دندان های بد شکل, بد رنگ, فاصله دار و… اعتماد به نفس کاملی برای لبخند زدن ندارند و بیشتر اوقات به خوصوص زمانی که در جمع هستند از لبخند زدن طفره می روند.
خوشبختانه ما در زمانه ای زندگی می کنیم که به راحتی و با انجام چند جراحی زیبایی می توانیم همه ی ایرادهای جسمی خود را از بین ببریم و زیبا و زیبا تر شویم .

لمینیت دندان چیست ؟

لمینیت دندان برای اصلاح بی نظمی دندان در صورت خفیف بودن، بدشکلی – بدرنگی – شکستگی – ترک خوردگی – و یا کجی دندان ها و نیز برطرف کردن فاصله بین دندان ها و زیبایی دندان کاربرد دارد. لمینت دندان ، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود. لمینت دندان قادر است لبخندی دلنشین و زیبا به شما ببخشد پس اگر شما مشکلات جزئی در دندان های روبروی خود دارید این روش برای شما مناسب است . روشی راحت و آسان که در یک تا سه جلسه دندان های شما را مرتب و درخشان خواهد کرد .

انواع لمینیت دندان 

لمینت به دونوع تقسیم و ساخته شده که بر اساس جنس و ساخت متفاوت بوده

1– لمینیت سرامیکی :

لمینت دندان سرامیکی از یک لایه ی نازک شامل شده که حدود ۲ میلیمتر است که با جنس پرسلن چینی ساخته شده که از سرامیک خاصی است و بعد از اینکه با تراشیدن دندان روی آن چسبانده میشود بعد از قالبگیری در لابراتور ساخته شده و در قسمت جلویی دندان قرار گرفته. این لمبنت مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت ها دارند و دارای ظاهر زیباتری هستند.

2– لمینیت کامپوزیتی:

برای استفاده از این نوع پوسته نیازی به قالب گرفتن و لابراتور نیست و شاید نیازی هم به تراشیدن دندان نباشد و به صورت مستقیم کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی دندان می چسبانند و به صورت لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار میگیرد. در مواردی که دندان ها با شکستگی و ترک های ریز یا تحلیل رفتن مواجه باشند استفاده از لمینت دندان کامپوزیت میتواند از آسیب دیدگی جلوگیری کرده و به عنوان محافظ روی دندان های آسیب دیده را گرفته و برای مینای دندان مفید باشد.

ثبات رنگ این نوع لمینت کمتر است ولی قیمت آن ها ارزان تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت هایش میتوان دانست. به زبان ساده لمینت های سرامیکی در لابراتور ساخته میشوند که به آن ها سرامیکی گفته شده ونیری که از جنس کامپوزیت است در مطب به صورت مستقیم ساخته میشود که به آن کامپوزیتی گفته شده.

اصلاح طرح لبخند لثه ای چیست حتما بخوانید : اصلاح طرح لبخند لثه ای چیست ؟

مواردی که نمی توانیم از لمینیت دندان استفاده کنیم

بعضی از افراد و یا بعضی از دندان ها قابلیت استفاده از لمینت را ندارند, مانند:

  1. کسانی که در خواب عادت به دندان قروچه دارند.
  2. دندان هایی که ضخامت مینای آن ها به اندازه ی کافی نباشد
  3. افراد بهداشت دهانی کمی دارند
  4. افرادی که سایش دندانی دارند یا عادت به فشردن دندان ها به روی هم دارند
  5. دندان هایی که به سمت لب ها هستند
  6. افرادی که دچار بهم ریختگی های شدید دندانی هستند

عوارض جانبی دارد؟

بسیاری از افراد این سوال را داشته که آیا لمینت  عوارضی و آسیبی به دندان وارد میکند یا نه ؟ از جمله عوارضی که برای درمان لمنیت هست شامل:

۱- حساسیت های مدت دار بعد از درمان :

درمان لمینیت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین خواهد رفت.

۲- شکستگی دندان لمینیت شده:

برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا شکستگی دندان کاهش یابد . یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

۳- تغییر رنگ لمینیت:

با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده . هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست حتما بخوانید : بلیچینگ یا سفید کردن دندان چگونه است ؟

مراقبت های بعد از لمینیت:

بعد از اینکه درمان انجام شد فرد باید مراقبت های دهانی لازم را به عمل آورده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها از آسیب رسیدن به آن پیشگیری گردد. اگر نیاز به جرم گیری دندان پیدا شد باید به دندانپزشک خود اطلاع داد که دندانش لیمنت است و اگر جرم گیری را با استفاده از دستگاه انجام می دهد باید احتیاط کامل را انجام دهد . استفاده کردن بی رویه از دهان شویه ها که حاوی فلوراید ها هستند میتواند روی لمینت ها تاثیر گذاشته و قبل از استفاده از دهانشویه به متخصص دندانپزشکی خود اطلاع داده تا بر اساس تجویز دکتر استفاده شود. از جمله دیگر مراقبت ها میتوان به :

  • پس از انجام لمینیت دندان هنگام نوشیدن مایعات باید مراقب مایعات سرد و گرم باشید زیرا لمینیت دندان در برابر تغییر ناگهانی دما حساس می باشند
  • از مصرف مقادیر زیاد قهوه و چای که باعث تغییر رنگ لمینت می شود بپرهیزید
  • از جویدن و گاز زدن غذاهای و میوه های سفت بپرهیزید همچنین شکستن آجیل با دندان
  • به طور منظم هر روز مسواک زده شود و برای استفاده از دهانشویه حتما از پزشک خود مشورت بگیرید زیرا برخی از دهانشویه تاثیر منفی روی لمینت ها می گذارد
  • مصرف دخانیات و سیگار نیز باعث تغییر رنگ لمینت ها می شود
  • هر 6 ما یک بار برای چکاپ به پزشک خود مراجعه نماید

لمینیت یا لیمنت معجزه ای است برای کسانی که از لبخندی زیبا به خاطر بد شکلی و بد رنگی دندان ها محروم هستند.

عوامل موثر بر قیمت لمینیت دندان

1- میزان تراش دندان (حداقل تراش دندان و حفظ مینای دندان)

2- مقدار زمانی که هر متخصص زیبایی برای تراش دندان صرف می کند (به عنوان مثال برای تراش یک دندان کانین به زمان بیشتری نیاز است)

3- دقتی که برای تراش دندان باید داشته باشد تا بدون آسیب به دندان باشد.

4- قرینه بودن فرم دندان ها پس از تراش

5- در نظرگرفتن نوع تراش با توجه به نوع لمینت برای هر فرد که اختصاصی می باشد.

6 – انتخاب نوع ماده قالبگیری برای حداکثر دقت و زمانی که برای ست شدن (setting time) هر ماده باید در نظر گرفته شود تا تغییرات ابعادی نداشته باشیم (در اثر تغییرات ابعادی نمی توان لمینت ایده آل و کاملا منطبق بر دندان ساخت)

7- نوع شفافیت و ترکیب رنگ در یک لمینت و درخشندگی و فرم و رنگ طبیعی لمینت که دقیقا مانند دندان به نظر برسد.

انتخاب رنگ لمینیت ها :

در طراحی لبخند به روش های (کامپوزیتی و سرامیکی) نکته قابل توجه انتخاب رنگ لمینت هاست که میزان سفیدی آنها کاملا توسط شخص مراجعه کننده و البته با مشاوره دندان پزشک ( باتوجه به میزان سن، جنسیت، رنگ پوست و …) انجام می شود.

آیا بعد از قرار دادن لمینیت روی دندان باز هم دندان دچار پوسیدگی و فرسایش می شود؟

خیلی از بیماران به این خیال هستند که بعد از انجام دادن لمینت , چون لمینت روی دندان های آنها چسب می خورد به عنوان محافظی عالی برای دندان محسوب می شود و دیگر دندان ها آسیب نمی بینند.
اما نظر دندان پزشکان چیز دیگری است. به نظر آنها بعد از انجام دادن لمینت باز هم دندان ها در معرض آسیب دیدگی یا پوسیدگی قرار دارند. (دندانی که روی آن لمینت کار گذاشته شده است به همان اندازه در معرض آسیب دیدگی قرار دارد و پوسیده می شود که دندان طبیعی می پوسد)
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در این شرایط باید بهداشت دهان و دندان به طور مرتب و کامل رعایت شود. در غیر این صورت باعث ایجاد پلاک های میکروبی روی دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می شود. افرادی که دچار این مشکل می شوند باید دندان هایشان را از پشت ترمیم کرد.

تفاوت لمینیت با ایمپلنت

خیلی‌ها لمینیت دندان را با ایمپلنت دندان اشتباه می‌گیرند در صورتیکه این دو کاملا از یکدیگر مجزا هستند و برای موارد خاص خودشان به کار می‌روند. ایمپلنت یک روش کاشت دندان به جای دندان‌های کشیده شده است در حالی که لامینت به منظور زیباسازی و فرم‌دهی به بد شکلی‌ها و بد رنگی‌های دندان استفاده می‌شود.

انواع ایمپلنت کدام است حتما بخوانید : انواع ایمپلنت های موجود در ایران

تفاوت لمینیت دندان و روکش دندان

تفاوت اصلی لمینیت و روکش دندان در میزان سطحی است که پوشش می دهند. سطح لمینت نازک است و میزان سطح کمتری را نسبت به روکش دندان دربر می گیرد، اما روکش کل دندان را دربر می گیرد. تراشی که باید دندان بخورد، در موارد روکش بیشتر می باشد. همچنین ضخامت روکش نیز بیشتر از لیمنت دندان است.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک