بوی بد دهان عبارت است از بوی ناخوشایندی که هنگام تنفس یا صحبت کردن به مشام می رسد. این بو ممکن است به صورت گذرا یا مزمن وجود داشته باشد که در این صورت در زندگی شخصی و نیز روابط اجتماعی فرد باعث پریشانی فرد و اطرافیانش می شود و در بسیاری از موارد می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و منزوی شدن فرد شود. اهمیت بوی بد دهان به حدی است که در برخی افراد باعث وسواس می شود به طوری که دایما به بوی دهان خود مشکوک اند در حالی که دهانشان بویی ندارد.

بوی بد دهان از چیست ؟

دست های خود را جلوی بینی و دهان خود بگیرید و هوای دهان خود را بیرون دهید. اگر بوی بدی حس کردید، ممکن است دلیل آن مربوط به غذایی باشد که خورده اید. خوردن پیاز، سیر، ترشی، ساندویچ و برخی غذاهای دیگر، ممکن است باعث بوی بد دهان شود. اما غیر از غذایی که خورده اید، دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است عامل این بوی بد باشند. ممکن است، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن غلط و یا مصرف سیگار، عامل این بوی بد باشد.

10 عامل موثر در بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان شما مربوط به مشکلات دهان و دندانی باشد، تنها دندانپزشکتان است که میتواند علت را به درستی تشخیص داده و بهترین درمان را برای شما تجویز کند . این علت ها میتوانند شامل عواملی از جمله :

1- پوسیدگی دندان و ژنژویت

وقتی که مینای روی دندان خورده و ساییده می شود، ذرات غذا می تواند در این سوراخ ها که کرم خوردگی دندان نامیده می شود ته نشین شود. از آنجایی که مسواک زدن قادر به زدودن این ذره های غذایی نیست آنها در دهان باقی می مانند و باکتری هایی در آنها رشد می کنند که باعث بوی بد دهان می شود. ژنژویت عامل دیگری است که می تواند باعث بوی بد دهان شود. ملتهب شدن لثه ها توسط باکتری ها باعث درد فراوان و بوی بد می شود.

2- شستن دهان و تغییر خمیردندان

درصورتیکه بوی بد دهان شما در نتیجه جمع شدن باکتری روی دندان باشد، دندانپزشک از محلول خاص برای شستن دهان شما استفاده کرده و همچنین ممکن است برای شما خمیردندانی جدید توصیه نماید.

3- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر شما روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، خرده‌های غذا در دهانتان جمع شده و باعث بوجود آمدن، بوی بد می‌شود. جمع شدن باکتری برروی زبان هم یکی دیگر از دلایل بوی بددهان می‌باشد.

4- خشکی دهان

بزاق دهان به پاکی دهان و از بین بردن خورده‌های غذا در دهان کمک می‌کند. بیماری‌ای که در آن تولید بزاق کاهش می‌یابد و به آن خشکی دهان (xerostomia) می‌گویند، نیز با کاهش بزاق دهان باعث باقی ماندن خوراکیها و درنتیجه ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

سیگار کشیدن و تاثیر آن در خرابی دندان ها حتما بخوانید : سیگار کشیدن و اثرات مخرب آن بر دندان

5- عفونت درون دهان

بوی بد دهان می‌تواند در نتیجه جراحی های دهان و دندان و یا شرایطی از جمله، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و یا وجود زخم در دهان باشد.

بوی بد دهان می‌تواند در نتیجه جراحی های دهان و دندان و یا شرایطی از جمله، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و یا وجود زخم در دهان باشد.

6- انواع بیماری های لثه

لثه هائی که ملتهب و متورم هستند محیط مناسبی برای تجمع غذائی و میکروارگانیسم ها هستند . درمان بیماری های لثه در هر حدی که باشد صددرصد در رفع این بوها موثر خواهد بود . در بعضی بیماری های پیشرفته لثه خود لثه عفونی هم بوی شدیدی دارد و میکروبها شروع به تخریب لثه میکنند که همراه با بوی تعفن شدید است .

7- زیر پر کردگی های نامناسب و پروتز های ثابت در دهان 

پروتز هائی که در دهان دارید از هر نوعی که باشد نحوه تمیز کردن خاص خودش را دارد که حتما باید از دندانپزشک خو بپرسید .پروتز های ثابت هم تکنیک های خاصی را برای تمیز کردن لازم دارد که عدم تمیز بودن زیر آن باعث گیر غذائی و آغاز ایجاد بوهای نامطبوع است . اگر پروتز ثابت به طور مناسب ساخته نشود به طوری که غیر قابل تمیز کردن باشد با هیچ راهی نمیشود آنها را تمیز کرد و باید تعویض کردد. پر کردگی های نامناسب بخصوص پر کردگی هائی که با آمالگام صورت گرفته و از دیواره دندان بیرون زده تر پر میشود را هم نمیشود با مسواک و نخ دندان تمیز کرد و بایستی تعویض گردد .

هموفیلی چیست حتما بخوانید : هموفیلی در دندان پزشکی

8- ناراحتی های معده

بازگشت اسید معده به سمت بالا (مری) و ورود آن به دهان یکی از دلایل بوی بد دهان است. ریفلاکس معده می تواند علاوه بر بوی بد دهان، منجر به حساسیت دندان ها در برابر سرما و گرما و همچنین بیماری های سینوسی شود. غذاخوردن قبل از خواب و بد خوابیدن از عواملی هستند که می توانند منجر به ریفلاکس معده شوند.

9- زبان

سطح زبان مملو از پرزهای چشایی است که طبعا بین پرز ها، شیارها و فضا هایی تشکیل می شود به طوری که عمق این شیار ها خصوصا در قسمت خلف زبان بسیار بیشتر است. این فضاها منطقه مناسبی برای تجمع موادغذایی، رشد و تکثیر باکتری های گرم منفی است. مشکل بوی بد دهان در بسیاری از بیماران با تمیز کردن دائمی سطح زبان برطرف می شود.

10- دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی دارای مناطق بسیار مناسبی برای گیر کردن مواد غذایی و رشد میکروب هاست و باید به طور دائم تمیز شوند. همچنین دندان های دائمی که گیر کافی ندارند و اصطلاحا لق هستند، باعث سایش و ایجاد زخم در بافت نرم دهان و تجمع باکتری ها در آن منطقه می شوند که از عوامل مهم ایجاد بوی بد دهان در این افراد محسوب می شود.

درمان خانگی بوی بد دهان

برای درمان خانگی بوی بد دهان و یا پیشگیری از بدبویی دهان، موارد زیر را رعایت نمایید:

  • بعد از غذا مسواک بزنید.
  • حداقل در روز یکبار از نخ دندان استفاده نمایید.
  • زبانتان را مسواک بزنید.
  • جلوی خشک شدن دهانتان را بگیرید.
  • از خوراکیهایی که باعث بدبو شدن دهان می‌شود، دوری کنید.
  • هرچند وقت یکبار مسواکتان را عوض کنید. عوض کردن مسواک در هر سه یا چهار ماه یکبار مناسب می‌باشد. یک مسواک نرم انتخاب نمایید.
  • یک یا دوبار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید.

غیر از عدم رعایت بهداشت دهان ودندان بد بویی دهان دلیل دیگری هم دارد؟

پس از رعایت بهداشت دهان و دندان و زبان اگر بوی بد دهان هنوز برطرف نشده بود به دنبال دلایل دیگری می گردیم . بیماری های لثه و دندان ممکن است ناشی از دیابت ، نارسایی کبد ،نارسایی مزمن کلیه ،غلظت بالای اوره ،سینوزیت ، ذات الریه ، برونشیت و ریفلاکس معده و عوامل دیگری نیز باشد .

فراموش نکنید

بوی دهان ممکن است مقطعی باشد بخصوص بوهائی که صبح موقع بیدار شدن ازخواب مشاهده میشود و بعد از خوردن صبحانه و مسواک زدن برطرف میشود . این بوی صبحگاهی طبیعی است و و به علت کاهش بزاق در طی شب و در ضمن عدم فعالیت محیط دهان در کل زمینه ای برای فعالیت میکرو ارگانیسم ها فراهم میکند که بعد از یک وعده غذا خوردن رفع میشود . لذا در صورتی که صبح صبحانه نخورده اید مواظب صحبت کردن خود باشید .

از اطرافیان نزدیک خود بخواهید که اگر بوی بدی از دهان شما متوجه شدن حتما تذکر دهند . چون افراد جامعه وقتی متوجه بو میشوند هیچ وقت به زبان نمی آورند  .ولی اثر بد شخصیتی خود را میگذارد. آشنایان نزدیک این لطف را در حق ما بکنند و تذکر دهند از این ضربه شدید به شخصیت مان جلو گیری میکنند.

 

تماس با دکتر

Logo drPayamHayati