آبسه دندان و درمان آن چگونه است ؟ | درمان ریشه | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

آبسه دندان و درمان آن چگونه است ؟

تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
توسط: دکتر پیام حیاتی
آبسه دندان چیست؟

آسیب دیدگی دندان، وجود حفره پرچرکی که در داخل یا اطراف ریشه دندان تشکیل می شود و یا بیماری لثه می توانند منجر به آبسه دندان شوند.آبسه معمولا بدنبال پوسیدگی دندان ایجاد می شود که بتدریج مینا و عاج را تخریب کرده و به میکروب ها اجازه تهاجم به مغز دندان (پالپ) را می دهد و گاها ممکن است آبسه دندان تشکیل شود.

اگر یک حفره در دندان درمان نشود، بخش داخلی دندان (پالپ دندان) می تواند ملتهب و عفونی شود. در این حالت باکتری ها می توانند در بافت های اطراف دندان گسترش یافته و منجر به آبسه دندان شوند.

بیماری لثه باعث می شود که لثه از دندان جدا شده و از آن فاصله بگیرد. چنانچه غذا در این فاصله های بین لثه و دندان نفوذ کند و در آنجا بماند، باکتری ها فرصت رشد پیدا کرده و موجب آبسه دندان می شوند. آبسه دندان به مرور زمان می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان شود.

علائم آبسه دندان چیست؟

دندان دردِ ضربان‌دار، علامت شایع دندان آبسه کرده است. دیگر علائم عبارتند از درد به هنگام جویدن غذا، افزایش حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد یا گرم، تغییر در حس چشایی، بوی بد دهان، تورم گونه، لثه قرمز و دردناک، مشکل در باز نمودن دهان، مشکل در بلع غذا، غدد لنفاوی متورم زیر فک، تب و ناراحتی عمومی.

اگر برای درمان آبسه دندان اقدامی صورت نگیرد، عفونت ممکن است به استخوان پشتیبان دندان رسیده و عوارض شدید تهدید کننده زندگی را منجر شود. حتی اگر آبسه پاره شده و درد کاهش بیابد، هنوز هم نیاز به دندانپزشک دارید.

عوارض آبسه دندان

تبخال چیستحتما بخوانید : علل تبخال و راه های پیشگیری از آن

تفاوت کیست و آبسه چیست؟

بسیاری از بیماران تفاوت کیست و آبسه را نمی دانند و آنها را با هم اشتباه می گیرند. از طرف دیگر، بسیاری از دندانپزشکان هم از توضیح واضح تفاوت طبقه بندی کیست و آبسه و ارتباط این دو با هم خودداری می کنند. بیماران همیشه این سوال را دارند که آیا کیست و آبسه یکی هستند و اگر نه، آیا آبسه می تواند منجر به کیست شود یا نه؟

کیست و آبسه هر دو توده ای از بافت خوش خیم هستند که با مایع یا چرک پر شده اند اما کیست و آبسه ۲ مقوله کاملا جدا از هم هستند.

آبسه یک تعریف کلینیکی دارد که به تورم، وجود چرک و علت عفونی وابسته است اما کیست تعریف کلینیکی مشخص ندارد و یک یافته میکروسکوپی محسوب می شود. یعنی دندانپزشک با معاینه، مشاهده و حتی عکس های رادیوگرافی معمول، قطعیتی در مورد وجود کیست مطرح نمی کند بلکه پاتولوژیست بعد از خارج کردن و زیر میکروسکوپ قرار دادن آن در موردش اظهارنظر می کند.

هدف از درمان آبسه دندان، برطرف کردن عفونت و چرک دندان است.

اقدامات درمانی برای آبسه دندان چیست؟

اگر تا مراجعه به دندانپزشک تاخیر وجود دارد مصرف مسکن ها از قبیل استامینوفن، ایبوپروفن ممکن است کمک کننده باشد. شستشوی دهان با آب نمک ولرم نیز به تسکین درد و ترکیدن ابسه دندان کمک می کند. اگر آبسه دندان بترکد بایستی برای خارج کردن چرک، دهان را با آب نمک ولرم زیاد بشویید.

درمان آبسه دندان

هدف از درمان آبسه دندان، برطرف کردن عفونت و چرک دندان است. آبسه بر اثر عفونت یک (یا چند) دندان ایجاد می شود. با درمان کانال های ریشه دندان یا خارج کردن دندان، عفونت دندان درمان خواهد شد.به همین منظور، دندانپزشک از روش های زیر برای درمان آبسه استفاده می کند:

بیماری پریودنتالحتما بخوانید : پریودنتال و بیماری های لثه را بشناسید

جلوگیری از آبسه دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان برای پیشگیری از آبسه دندان ضروری است. از دندان های خود به نحو احسن مراقبت کنید تا از پوسیدگی آن ها و ابتلا به آبسه دندان جلوگیری شود:

آیا تورم و درد بعد از عصب کشی آبسه عفونی است؟

بعد از عصب کشی ممکن است تورم و درد شدیدی داشته باشید. حالتی مانند آبسه های عفونی که بیماران را نگران می کند که نکند دچار عفونت خطرناکی شده اند. این تورم ها در بیشتر موارد علت التهابی دارند و نه عفونی. نگرانی در مورد آنها بی مورد است چون علت عفوت (دندان) درمان شده است. اگر بعد از درمان عصب کشی با تورم و درد غیر منتشر بدون تب، بی حالی و علائمی مانند سرماخوردگی مواجه شدید، آبسه عفونی وجود ندارد و نباید در مورد خطرات آبسه نگران باشید.

متخصص بیماری های دهان و دندان

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید