دندان یکی از مهمترین اعضای صورت میباشد که باید در نگهداری آن دقت لازم را داشته باشیم .  یکی از راهکار های نگاه داری از دندان مسواک زدن به موقع است . به این راه کار میتوان استفاده از نخ دندان را هم اضافه کرد. بیماری های عفونی زیادی میتواند دندان، لثه و غیره را درگیر کند.

یکی از مهمترین مسایل در درمان عفونت های دندان یافتن علت آنهاست، در اکثر مواقع دندان پوسیده ای که مدت ها درمان نشده است میتواند علت عفونت باشد. در برخی موارد دندان عقل پنهان در لثه و یا گاهی اوقات دندان ترک خورده به علت یک ضربه شدید میتواند باعث ایجاد عفونت شود.

عفونت دندان

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های در داخل دندان، لثه ها و بافت اطراف آن پخش می شوند. دهان انسان پر از باکتری است که از ترکیب آنها با مواد غذایی کوچک باقیمانده در دهان و بزاق، یک لایه چسبنده بر روی دندان ها ایجاد می شود که در اصطلاح به آن پلاک گفته می شود. مسواک زدن دندان ها می تواند به توقف ایجاد پلاک بر روی دندان ها کمک کند. خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی های دارای سطح بالای کربوهیدرات باعث می شود باکتری های موجود در پلاک دندان کربوهیدرات را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کند. در نتیجه این کار اسید در دهان تولید می شود که این اسید می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود و در نهایت پوسیدگی دندان می تواند منجر به عفونت دندان شود.

پوسیدگی دندان باعث شکسته شدن مینای دندان و ایجاد آسیب به لایه نرم تر بافت زیر دندان می شود که این پوسیدگی می تواند مرکز پالپ دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این مشکل در اصطلاح التهاب ناحیه پالپ گفته می شود. به این ترتیب پالپ قرار گرفته در وسط دندان می میرد و حفره پالپ دچار عفونت می شود. باکتری ها به ایجاد عفونت در پالپ ادامه می دهند تا به استخوانی که دندان را احاطه کرده و آن را نگه می دارد، برسند و به این ترتیب عفونت دندان ایجاد می شود.

علائم ونشانه ها عفونت دندان

تورم در قسمتی از دهان که دچار عفونت شده است از علایم این بیماری است، همچنین بوی بد دهان نیز میتواند یکی از علایم این بیماری باشد. در صورتی که عفونت دندان معالجه نشود میتواند باعث بیماری هایی مانند حالت تهوع، تب و لرز و استفراغ شود.

نشانه های عفونت دندان میتواند با گذشت زمان شدید تر شود و حتی بصورن نبضی و مدام باشد و یا شاید به خودی خود برطرف شود. اما معمولا با گذشت زمان نشانه های عفونت دندان شدید تر میشود. از دیگر علایم عفونت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سخت شدن تنفس
  • تب و لرزتورم در لثه
  • تغییر رنگ لثه
  • چرک های مرطوب و خیس در دهان
  • درد در ناحیه گوش (گوش درد )
  • تورم های شدید در فکین
  • دندان درد و احساس کسالت
  • سرگیجه
  • احساس مزه های تلخ در دهان
عفونت گوش و علت درد دندان حتما بخوانید : عفونت گوش با دندان درد چه ارتباطی دارد ؟

راه های کم کردن درد عفونت دندان

تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه کنید انجام برخی از کارهایی می‌توانید درد دندان آسیب دیده را کمی تسکین دهد  :

  • چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.
  • اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید.
  • با طرف دیگر دندان خود که سالم است غذا بخورید .
  • از مسواک نرم استفاده کنید.

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های در داخل دندان، لثه ها و بافت اطراف آن پخش می شوند.

عفونت دندان کشیده شده

دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.

عوارض کشیدن دندان عفونی

اگر ناگزیر مجبور به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن است با عوارضی مواجه شوید.حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند.

اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

عفونت ایمپلنت و دردناکی آن را جدی بگیرید حتما بخوانید : عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از استفاده ی داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می شود.

یکی از علل عفونت  و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان است که معمولاً غیر قابل پیشگیری است، و در صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد .

یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده است، ترشحات این عفونت معمولاً قبل از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین دلیل این عفونت قبل از عصب کشی خود را نشان نمی دهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می شود.

درمان عفونت دندان

هدف اصلی از درمان، خارج کردن منبع عفونت است. کشیدن دندان یکی از ساده ترین راه های از بین بردن عفونت دندانی است، اما همیشه کشیدن دندان آخرین انتخاب است. در صورت تشکیل شدن آبسه، خالی کردن آبسه و تخلیه چرک ضروری خواهد بود. گاهی برای خالی کردن آبسه نیاز به عصب کشی دندان است.

بالا بردن قدرت دفاعی بیمار بخش بعدی درمان است که معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک ها، استراحت، دارو های مسکن و دهان شویه مناسب میتوان مقاومت شخص را افزایش داد.

برای درمان عفونت دندان میبایست به دندان پزشک مراجعه کنید، تشخیص عفونت دندان برای دندانپزشک بسیار ساده است، اما برای مشخص شدن محل دقیق عفونت نیاز به تست اشعه میباشد.

شست وشوی دهان با آب گرم ومحلول نمک قبل از مراجعه به دندانپزشک توصیه میشود.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک