انواع ایمپلنت کدام است ؟

انواع ایمپلنت های موجود در ایران متفاوت است اما قبل از آن باید بدانید ایمپلنت دندان ، پین هایی هستند( فیکسچر نامیده می شوند) که از تیتانیوم خالص سازگار با بافتهای بدن ساخته شده که درون استخوان فک به طریق جراحی کاشته میشود و پروتز دندان(ثابت و متحرک) ،قابل اتصال به این ایمپلنت ها هستند. امروز شاید بتوان گفت حدود صد نوع ایمپلنت در بازارهای جهانی وجود دارد ولی معیار خوبی ایمپلنت، بر اساس پاسخ بافتهای پذیرنده ایمپلنت نسبت به آن می باشد که موفقیت کاشت دندان را تعیین می کند.

شما میتوانید فیلم آموزشی دکتر پیام حیاتی در مورد ایمپلنت چیست را در انتهای همین پست و یا سایت آپارات مشاهده کنید.

اکثر ایمپلنت های موجود در کشور ساخت کشور کره هستند و تعداد اندکی برند های اروپایی و کمتر امریکایی نیز موجود است. ایمپلنت هایی که امریکایی باشند اکثرا تحت لیسانس کمپانی های معتبر امریکایی نظارت و در کشور کره جنوبی تولید و بسته بندی می شوند . علت این امر نیز محدودیت های ارتباطی بین دو کشور می باشد که تامین قطعات را از کشور امریکا مشکل ساخته است. لذا باید توسط کشور واسط کلیه قطعات با کیفیت امریکایی تامین و در دسترس پزشک قرار گیرند.

ایمپلنت های اروپایی قیمت هایی بالاتر از سایر ایمپلنت ها دارند که از آن جمله فرانسه ، آلمان و ایتالیا از بهترین تولید کنندگان ایمپلنت در دنیا می باشند.در مورد انتخاب سیستم ایمپلنت با توجه به شرایط دهان و دندان و وضعیت بیمار بهترین تصمیم گیرى را دندانپزشک مى تواند براى بیمار داشته باشد و در این مورد بهتر است بیمار نظر دندانپزشک خود را جویا و به ان اطمینان کند.

ایمپلنت چیست حتما بخوانید : ایمپلنت چیست ؟

ایمپلنت های رایج در بازار دندان پزشکی

1- ایمپلنت زیمر zimmer

براى معرفى ایمپلنت زیمر باید گفت یکى از برندهاى فعال و معروف امریکایى در زمینه پزشکى و دندانپزشکى بوده و از لحاظ قیمت جزء ایمپلنت هاى گران مى باشد. از علتهاى آن هم مى توان به ویژگیها و طراحى هاى منحصر بفردى اشاره کرد که در محصولات خود دارد. زیمر نسل جدیدى از فیکسچرهاى دندانى را ارائه کرده که جنس آن به جاى تیتانیوم، تنتالوم است. اما باید دید نسل بعدى ایمپلنت ها به این سمت خواهد رفت؟!

2- ایمپلنت استرا Astra

آسترا از سال ١٩٨۵فعالیت در زمینه ایمپلنت دندانی را شروع کرد در سال ١٩٩١ میکروترد که باعث افزایش تماس استخوان و کاهش تحلیل استخوان می شود توسط این شرکت معرفی شد درسال ١٩٩٠ هم سطح خاص برند ایمپلنت استرا بنام استئو اسپید که باعث تسریع در استخوان سازی می شود توسط این شرکت ارائه شد سیستم استرا بیشترین مقالات و تحقیقات علمی را دارا است و در بین تمام برند ایمپلنت ها کمترین میزان تحلیل استخوان گزارش شده است.

این برند ایمپلنت جزء ایمپلنت های گران محسوب می شود این شرکت توسط شرکت دنس پلی امریکا خریداری شده است ولی هنوز با برند ایمپلنت استرا فعالیت دارد. برند ایمپلنت استرا برای نواحی زیبایی ایده ال است اگر از نظر هزینه و قیمت ایمپلنت مشکلی ندارید آسترا بهترین انتخاب برای نواحی زیبایی و خط لبخند است.

3- ایمپلنت اشترومن (اى تى اى)

ITI straumann ساخت کشور سوئیس است و جز ۵ برند ایمپلنت برتر دنیا شناخته می شود. این سیستم با سابقه طولانی در ساخت ایمپلنت دندان ، سیستم ایمپلنت دندانی بسیار خوبی محسوب می شود. متاسفانه قیمت این برند ایمپلنت گران بوده و بسیاری از جراحان رغبتی به استفاده از آن به علت قیمت بالا و حاشیه کم سود آن نسبت به سایر برندهای ایمپلنت ندارند. این برند در ایران بنام آی تی آی شناخته می شود. این شرکت مستقیما در ایران شعبه دارد. این برند انواع ایمپلنت با قابلیت بار گذاری 4 تا 6 هفته را دارد. این سیستم متنوع ترین قطعات را دارا بوده و اگر هزینه برایتان مطرح نیست جزء بهترین انتخابها محسوب مى شود.

اکثر ایمپلنت های موجود در کشور ساخت کشور کره هستند و تعداد اندکی برند های اروپایی و کمتر امریکایی نیز موجود است. ایمپلنت هایی که امریکایی باشند اکثرا تحت لیسانس کمپانی های معتبر امریکایی نظارت و در کشور کره جنوبی تولید و بسته بندی می شوند .

4- ایمپلنت ترى اى 3I

این سیستم ایمپلنت آمریکایى جزء سیستمهاى بسیار خوب و موفق بوده و طراحى خاص ان باعث شده که تحلیل استخوانى در این ایمپلنت بسیار کاهش داشته باشد. طرح خاص موسوم به پلتفورم سوئیچینگ براى اولین بار در این سیستم پیاده شد. از معایب این سیستم هزینه بالاى آن است.

5- ایمپلنت نابل بایوکر Nobel biocare

این ایمپلنت براى اولین بار در سوئد و توسط پرفسور برنمارک معرفى شد ، بعدها نسل جدید ان با انجام تغییرات و اصلاحاتى بنام نابل بایوکر به بازار وارد شد. بعدها این سیستم توسط امریکایى ها خریدارى شد و امروزه به عنوان یک برند امریکایى محسوب مى شود. میزان موفقیت این سیستم بسیار بالا بوده و در حال حاضر جزء بهترین و موفق ترین سیستمهاى ایمپلنت محسوب مى شود.

6- ایمپلنت زایو Xive

XiVE  از برندهای ساده اما حرفه ای می باشد ، این ایمپلنت توسط شرکت DENTSPLY آلمان (تحت لیسانس دنسپلای آمریکا) تولید و شاید جزء معدود ایمپلنت هایی است که از گرید ۱ تا ۵ تیتانیوم را بسته به کاربرد هر قطعه در محصولات خود دارد ، همچنین با مشاهده کیت جراحی ، جدول آنالیز قطعات و بسته بندی فیکسچرهای آن می توان فهمید احترام زیادی برای نیاز مخاطبان خود قائل است.

7- ایمپلنت بایوهورایزونز Biohorizons

سیستم آمریکایی بایوهورایزن جزء سیستم های برتر دنیا می باشد. در اوایل ورود سیستم بایوهورایزن به ایران ، سیستم اکسترنال موجب نارضایتی مخاطبان خود شد اما پس از ورود سیستم جدید بایوهورایزن – سیستم اینترنال و تیپرد – و تکنولوژی لیزرلاک به دلیل تسریع روند استخوان سازی و کاهش تحلیل استخوان موجب محبوبیت فراوان آن در جامعه دندانپزشکی گردید.

8- ایمپلنت بگو Bego

بگو یکی از شرکت های فعال و موفق آلمانی در زمینه دندانپزشکی می باشد که از سال ۱۸۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است. بنیانگذار و ایده پرداز شرکت بگو ،دکتر ویلهلم هربست می باشد. ایمپلنت های بگو در شرایط تمیز و مدرن ساخته شده و بلافاصله در محیطی عاری از آلودگی بسته بندی می شوند. یکی از مراحل کلیدی در ساخت ایمپلنت ، ایجاد یک سطح زبر و دارای تخلخل به صورت یکنواخت و خالص به منظور دستیابی بهترین استئواینتگریشن است.

بگو یکی از شرکت های فعال و موفق آلمانی در زمینه دندانپزشکی می باشد که از سال ۱۸۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است. بنیانگذار و ایده پرداز شرکت بگو ،دکتر ویلهلم هربست می باشد. ایمپلنت های بگو در شرایط تمیز و مدرن ساخته شده و بلافاصله در محیطی عاری از آلودگی بسته بندی می شوند.

ایمپلنت های بگو از تیتانیوم گرید ۴ ساخته شده اند و بعد از ساخت ، سطح آنها تحت دو فرآیند سند بلاست و اچینگ قرار می گیرند و با نام سطح TiPurePlus به ثبت رسیده است. خلوص سطح بگو ، باعث ارائه یک استاندارد جدیدی شده است ، به طوری که رزیدوهای سطح بعد از سند بلاست و فرآیند اچ دیگر قابل تشخیص نیستند. همچنین این سطح همگن تمایل بالایی برای اتصال به پروتئین ها دارد که این موضوع یک اثر مثبت در روند درمان و استئواینتگریشن دارد.

9- ایمپلنت اس اى سى

این برند از انواع ایمپلنت های ساخت کشور سوئیس است که قدمت زیادی ندارد ولی در ایران به نسبت فروش مناسبی دارد که قیمت پایین ان نسبت به برند های ایمپلنت اروپایی از دلایل فروش مناسب آن است. بنظر نگارنده تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت دندانی و موفقیت در حد برند های ایمپلنت کره ای خوشنام و یا کمتر از ان است. البته بسیاری برند های سوئیسی را بعلت معروفیت برند اشترومن ، برند های برتر می دانند. نمایندگی این برند ایمپلنت در ایران شرکت بن تاژپارس می باشد.

ایمپلنت پاسپورتی چیست حتما بخوانید : ایمپلنت پاسپورتی چیست ؟

10- ایمپلنت بایکان Bicon

توماس دریسکل پایه گذار و مخترع سیستم ایمپلنتی بایکان ، فعالیت خود را از اوایل دهه ۱۹۸۰ با ارائه ایمپلنت هایی از جنس آلومینیوم اکساید آغاز نمود. وی در سال ۱۹۸۵ ایمپلنت هایی با جنس تیتانیوم طراحی و تولید کرد که آن باعث تحول عظیم جامعه دندانپزشکی در قرن ۲۱ گردید. ایمپلنت Bicon تنها ایمپلنت دندانی اسکرولِس (Screwless) و اولین ایمپلنت با کوتاه ترین طول ممکن می باشد. تمامی فیکسچرها و اباتمنت ها از آلیاژ تیتانیوم با گرید پنج ساخته شده اند. بایکان دارای دو سطح Integra-Ti (سطح سند بلاست و اسید اچ شده یا همان SLA) و Integra-CP (پوشیده شده از هیدروکسی آپاتیت) است که البته فیکسچرهایی که وارد ایران می گردند همگی دارای سطح پوشیده شده از هیدروکسى اپاتیت است.

بایکان فیکسچرهای خود را در سه گروه Short، Max 2.5 و Narrow به منظور سهولت کاربران خود ارائه داده است. فیکسچرهای نرو برای نواحی قدامی و گذاشتن اوردنچر مناسب می باشند. این فیکسچرها بواسطه ویژگی های منحصربفردی که دارند باعث سود بردن ایمپلنتولوژیست ، لابراتواریست ، متخصص پروتز و حتی بیمار می شوند. فلسفه اصلی بایکان کاهش هزینه ها ، مدت زمان لازم و عوارض احتمالی برای بیمار و از طرفی سهولت انجام کار برای متخصص می باشد. مثلاً گاهی کاشت ایمپلنت دارای خطرات و یا محدودیت هایی است و برای انجام آن نیاز به جراحی های اضافه بر پروسه کاشت ایمپلنت است که خود جدا از هزینه و زمان اضافه ، دارای عوارضى هستند.

دنتیوم در ایران بنام ایمپلنتیوم شناخته می شود و پر فروش ترین برند ایمپلنت کره ای در ایران است. سادگی جراحی و قیمت ایمپلنت مناسب از مزایای آن است.

11- ایمپلنت دنتیوم Dentium

دنتیوم در ایران بنام ایمپلنتیوم شناخته می شود و پر فروش ترین برند ایمپلنت کره ای در ایران است. سادگی جراحی و قیمت ایمپلنت مناسب از مزایای آن است. در رده بندی برند ایمپلنت های کره رتبه 2 را دارد.

12- ایمپلنت اوستم Osstem

برند ایمپلنت اوستم یکی از برند های معروف کره است این برند ایمپلنت لقب اولین ایمپلنت دندانی کشور کره را یدک می کشد. این ایمپلنت دندان تنها برند ایمپلنت کره ای است که توسط انجمن غذا داروی آمریکا تایید شده است و قابلیت رقابت با برند ایمپلنت دندان خوب اروپا را دارد. در آمریکا بنام های اوستم شناخته می شود. در حال حاضر دو نوع ایمپلنت دندان این شرکت در ایران ارائه می شود که نوع اس ال ای و نوع سى پی با قابلیت ساخت پروتز دو ماهه است.

13- ایمپلنت مگاژن Megagen

ایمپلنت مگاژن یکی از ایمپلنت های خوب کره محسوب می شود معروفیت این شرکت بعد از خرید آن توسط شرکت اشترومن بیشتر شد و در حال حاضر علاوه بر کره در اروپا هم تولید می شود یکی از مراکز تولید ان در اروپا کشور لیتوانی است در دو نوع انی وان و انی ریج تولید می شود در ایران نمایندگی اشترومن شرکت مهرابن پخش این برند ایمپلنت را بعهده دارد.

14- ایمپلنت دى او Dio

دی او یک برند ایمپلنت معروف کره ای است که شرکت معروف دنس پلی امریکا که برند های زایو استر و انکیلوز را در مالکیت خود دارد انرا خریداری کرد. قیمت این برند ایمپلنت مناسب می باشد. نمایندگی ان در ایران شرکت افرند اطلس است.

15- ایمپلنت اینترالاک Intralock

اینترالاک یکی از برندهای موفق و پرطرفدار آمریکایی در زمینه ایمپلنتولوژی به خصوص در ایران می باشد، این سیستم همچنین تکنولوژی های خاصی از قبیل سطح Ossean و تکنولوژی L-PRF و … را در دنیا به نام خود به ثبت رسانده است که شاید همین تنوع در محصولات و قیمت باعث جذابیت در بازار شده باشد.

16- ایمپلنت نئوبایوتک neo biotech

این برند ایمپلنت در ایران بنام سی ام ای هم شناخته می شود قیمت پایین آن جذابیت بیشتری برای بیماران و دندانپزشکان ایجاد کرده است. از نظر جراحی این برند ایمپلنت دندان بسیار خوب است ولی اشکالاتی در قسمت پروتزی دارد مثل شل شدن پیچ ایمپلنت

ینترالاک یکی از برندهای موفق و پرطرفدار آمریکایی در زمینه ایمپلنتولوژی به خصوص در ایران می باشد، این سیستم همچنین تکنولوژی های خاصی از قبیل سطح Ossean و تکنولوژی L-PRF و … را در دنیا به نام خود به ثبت رسانده است

17- ایمپلنت اس پى اى SPI

برند ایمپلنت اس پی ای یکی از برند ها و ایمپلنت های سوئیسی می باشد. این برند ایمپلنت ساخت کمپانی تومن مدیکال سوئیس است که قدمت زیادی در ساخت ایمپلنت دندان دارد و موفقیت قابل قبول در ایمپلنت سوئیسی دارد این برند به نسبت قیمت بالایی دارد ولی از اشترومن ارزانتر است نمایندگی این برند ایمپلنت در ایران شرکت بن تاژ پارس دارد. این ایمپلنت دندانی دارای انواع اکتیو نیز می باشد که می توان پروتز را در 45 روز قرار داد. این برند با درجه A در وزارت بهداشت ثبت شده و استفاده از آن بعنوان یک برند خوب توصیه می شود.

18- ایمپلنت ایده Ihdeh

ایمپلنت ایده که بنام دکتر ایده شناخته می شود یکی از ایمپلنت های دندانی ساخت کشور سوئیس می باشد این ایمپلنت دندان در کل برند ضعیفی از نظر جراحی و پروتز محسوب می شود. قیمت پایین این برند ایمپلنت برای بسیاری از دندانپزشکان وسوسه انگیز است.

19- ایمپلنت اى دى اى IDI

از دیگر انواع ایمپلنت میتوان به برند فرانسوی iDi که حضور طولانی مدتی در ایران داشته اشاره کرد که در بخش ایمپلنت و آموزش همیشه فعال بوده ، تنوع زیادی در فیکسچرهای خود دارد ، طراحی بعضی فیکسچرها به گونه ای منحصر بفرد است که سلایق خاصی مدلی مثل IDCAM رو انتخاب می کنند و جالبی این سیستم این هست که هر مدل از فیکسچرهای آن با دیگری از لحاظ ظاهری و کانکشن کاملاً متفاوت بوده و نسبتا قیمت مناسبی هم دارد.

20-ایمپلنت یوروتکنیکا

Euroteknica از جمله انواع ایمپلنت هاى فرانسوى محسوب مى شود. شرکت اعتماد تجارت کیهان نمایندگى آنرا در ایران دارد. از مهمترین ویژگیهاى آن قیمت منطقى و داشتن گارانتى از طرف شرکت است.

21-ایمپلنت دندان آنکیلوز

بیش از 50 سال است که مورد استفاده جراحان ایمپلنت دندان قرار دارد تا برای افرادی که به دلایل مختلف بی دندان شده اند، لبخندی زیبا هدیه کند. سیستم ایمپلنت دندان آنکیلوز نتایج بلند مدت کاشت ایمپلنت با ترمیمهای دندانی که ظاهر و عملکرد آنها درست همانند دندان طبیعی است، تضمین مینماید. اتصال بین ایمپلنت و اباتمنت در این سیستم ایمپلنت بسیار محکم و قابل اطمینان است.

ایمپلنت بهتر است یا پروتز حتما بخوانید : پروتز بهتر است یا ایمپلنت

22- ایمپلنت دندان دنتسپلای فریدنت (Dentsply Friadent)

از تیتانیوم خالص ساخته شده است بنابراین به قدرت و استحکام بالا شهرت دارد. ثابت شده است که تکنولوژی دنتسپلای فریدنت پلاس فرایند یکپارچگی استخوان را تقویت میکند بنابراین کیفیت استخوان فک بهبود می یابد و نتایج درمان قابل پیش بینی تر خواهند بود.

23- سیستسم ایمپلنت کملاگ (Camlog)

طراحی تیوب در تیوب به ثبت رسانده است که ثبات مکانیکی و ارتباط دقیق و درست بین ایمپلنت و اباتمنت را تضمین مینماید. طراحی این سیستم ایمپلنت از ویزگی ثبات ضد چرخشی (anti-rotational) نیز برخوردار است. سیستم ایمپلنت کملاگ به ویژگی سهولت کار با آن شناخته شده است و به دندانپزشک امکان میدهد به راحتی بتواند ایمپلنت را جایگذاری نماید.

24- سیستم ایمپلنت دنتیس (DENTIS)

به منظور مقاومت استثنائی در مقابل شکستگی و استحکام بالا طراحی شده است و فرایند ترمیم را برای دندانپزشک تا حد قابل توجهی تسهیل می نماید. ایمپلنت دندان تیتم استفاده از ساختار استخوانی موجود را به حداکثر می رساند.

تفاوت قیمت برندهای مختلف ایمپلنت در چیست؟

این مورد که هر نوع ایمپلنت قیمت متفاوتی دارد ممکن است سوال برانگیز باشد ولی باید دانست که معمولا نوع آلیاژی که در انواع ایمپلنت های دندانی به کار می رود با یکدیگر یکسان است و تنها تفاوت ایمپلنت ها در مقدار آلیاژی است که در آن ها به کار رفته است و این موضوع می تواند یکی از دلایل تفاوت برندهای مختلف ایمپلنت باشد. تفاوت دیگری که در برندهای ایمپلنت دندان وجود دارد ظرافت آن هاست. همچنین پیچ اتصال دهنده ایمپلنت ها از نظر ظرافت و استحکام با یکدیگر تفاوت دارد.

قیمت ایمپلنت دندان حتما بخوانید : قیمت ایمپلنت دندان

نکته ی مهمی که در ساخت ایمپلنت ها وجود دارد ظرافت در طراحی رزوه های پایه ایمپلنت است. اینکه ایمپلنت از نظر نفوذ در استخوان و همچنین ثبات آن ها در استخوان فک چگونه است از ویژگی های مهم ایمپلنت دندان محسوب می شود. امروزه ایمپلنت های سوییسی معروف ترین ایمپلنت های بازارهای جهانی هستند. ایمپلنت های سوییسی دارای 35 سال سابقه در بازارهای دنیا هستند و فرمول های خاصی در ساخت آن ها به کار رفته است.

روی بدنه ی ایمپلنت های سوییسی حفره های ریزی وجود دارد و روی آن ها پودر تیتانیوم اسپری شده که این کار باعث زبرتر شدن سطح ایمپلنت می شود و یک شکل سنگ پایی به ایمپلنت دندانی می دهد. که این کار یکی از ویژگی های ایمپلنت های سوییسی به شمار می رود. در این مل استخوان های فک راحت تر به درون ایمپلنت نفوذ می کند و ایمپلنت دندان سریعتر به استخوان جوش می خورد.

کمپانی های مختلف برای ساخت ایمپلنت دندان فرمول های خاصی دارند که معمولا این فرمول را اعلام نمی کنند و به صورت سکرت نگه می دارند. زمانی که که برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک نیاز است حدود 5 ماه است که با استفاده از از ایمپلنت های سوئیسی این زمان به 20 روز کاهش پیدا کرده است.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک و متخصص در کاشت دندان و ایمپلنت

فیلم آموزشی – ایمپلنت چیست ؟

در این ویدئو توضیحات دکتر پیام حیاتی جراح ، دندانپزشک و دارای مسترشیپ ایمپلنت از ICOI (انجمن بین المللی ایمپلنتولوژیست ) در مورد دانستنی های لازم ایمپلنت ، اجزای آن و نحوه قرار گیری آن را خواهید دید :