نگهداری از ایمپلنت

نگهداری از ایمپلنت و بهداشت آن نکته ای است که بسیاری از مردم به آن توجه کافی نشان نمیدهند و یا حتی میتوان گفت در این مورد اطلاعات درستی ندارند . به نخوی که آن را امری بی اهمیت میدانند .آنان تصور می کردند که ایمپلنت پیچی است که در استخوان فک داخل شده و تا آخر عمرشان باقی خواهد ماند. در صورتی که اگر بهداشت مناسب دهان رعایت نشود ایمپلنت پس از مدتی از بین خواهد رفت.

بیماران دارای ایمپلنت در معرض التهاب ناشی از پلاک و تخریب استخوان قرار دارند. عواملی که سبب می شود یک دندان طبیعی از بین برود می تواند به از دست رفتن ایمپلنت نیز منجر شود. ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی شود ولی جمع شدن پلاک میکروبی و جرم در اطراف آن به التهاب لثه و استخوان اطراف ایمپلنت و در نهایت سبب از بین رفتن اتصال ایمپلنت به استخوان خواهد شد.

رعایت بهداشت مطلوب و مسواک حداقل دوبار در روز و استفاده از نخ ها و برس های مخصوص بسیار اهمیت دارد. بیمار باید تحت ویزیت های دوره ای منظم با فواصل سه ماهه در سال اول و شش ماهه در سال های بعد قرار گیرد. تمیز کردن ایمپلنت و برداشتن جرم توسط ابزارهای مخصوص در این دوره ها صورت می گیرد. درصد موفقیت و طول عمر ایمپلنت تحت تاثیر شرایط بهداشت دهان، نگهداری بیمار و تداوم انجام ویزیت های دوره ای قرار دارد .

روشهای نگهداری از ایمپلنتها

بیماران با کمک روش‎ها‎ی مورفولوژی می‎توانند دندانهای کاشته شده خود را تمیز نمایند. به عنوان مثال یکی از توصیه‎ها‎ی اکید دندانپزشک ، استفاده بیمار از مسواک اینترپروگزیمال است زیرا این نوع مسواک می تواند تا 3 میلیمتر به داخل سالکوس لثه یا پاکت نفوذ و سالکوس پری ایمپلنت را به خوبی تمیز کند. علاوه بر این کنترل مکانیکی پلاک، استفاده روزانه از دهانشویه‎ها‎ی حاوی گلوکونات کلروهگزیدین، می‎تواند تا میزان زیادی از رشد باکتری‎ها‎ی درون ایمپلنت جلوگیری نماید.
نگهداری ایمپلنت در یکسال اول اهمیت بیشتری دارد. بیمار باید در 3 ماهه اول، تحت مراقبت‎ها‎ی دندانپزشک خوب قرار بگیرد. بویژه اگر بیمار به دلیل بیماری پریودنتال دندان خود را از دست داده باشد، فات‎ها‎ی پری (Stable) نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت.
اگر یکسال از کاشت ایمپلنت گذشته باشد و در این مدت هیچ مشکلی برای دندانهای بیمار رخ ندهد، می‎تواند هر 4 تا 6 ماه یکبار، برای معاینات به دندانپزشک زیبایی مراجعه نماید. دندانپزشک باید در جریان وضعیت بیمار قرار بگیرد و از وضعیت سلامت بافت‎ها‎ی پری ایمپلنت، باخبر شود تا در مواقع لزوم تصمیمات درستی اتخاذ نماید.
مراحل ساخت ایمپلنت چگونه است ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت چگونه ساخته میشود ؟

ابزار مناسب برای بهداشت دهان و مراقبت های بعد از کاشت دندان:

استفاده از مسواک نرم و کوچک معمولی، یا برقی

استفاده از خمیردندان های جرم گیر با اثر ساییدگی کم

استفاده از نخ دندان

مراقبتهای پس از جراحی

لطفا به توصیه های زیر که جهت راحتی و آسایش بیشتر شما در چند روز اول پس از جراحی تنظیم شده است با دقت توجه فرمایید ، بدیهی است موفقیت دراز مدت درمان به آگاهی شما از مراقبتهای پس از جراحی ، همکاری شما در رعایت بهداشت دهان و مراجعات منظم پس از پایان درمان بستگی دارد:

استراحت:

• در ساعات باقی مانده از روز پس از عمل جراحی ، در سکوت دراز کشیده و استراحت کنید، سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
    • برای جلوگیری از سرگیجه همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید، برای مثال اگر در حالت خوابیده هستید و می خواهید بلند شوید ابتدا به آرامی چند لحظه در جای خود بنشینید و سپس به آرامی بایستید.
    • بیمار باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را محدود کند، درست مانند هنگامیکه به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده است. از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بپرهیزد.
    • برای بهبود سریع محل جراحی بهترین کار استراحت است.
پیوند استخوان چیست ؟ حتما بخوانید :پیوند استخوان در ایمپلنت چگونه است ؟

یخ:

در اسرع وقت، یک کیسه یخ(دور کیسه پارچه بپیچید) را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگهدارید و ۱۰ دقیقه آنرا بردارید.

استفاده از بسته یخ برای ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحی به راحتی شما و به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۳ روز بعد از جراحی، گرمای مرطوب می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.

دارو:

پس از قرار دادن ایمپلنت، بیمار دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد. میزان درد معمولا خفیف است. در حالت ایده آل، داروهای ضد درد- مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیرآسپرینی- باید قبل از برطرف شدن بی حسی استفاده شوند. اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند، می توانید داروهای ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید(دو عدد یکجا) و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهید.

اگر داروی ضد درد قبل از زمانی که انتظار می رود، بی تاثیر شود، شما می توانید به جای آن، از ایبوپروفن هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. برای افراد بالغ، مصرف ایبوپروفن نباید از ۸۰۰ میلی گرم سه بار در روز تجاوز کند. داروهای مسکن به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. شدت درد در مدت چند روز کاهش می یابد. چنانچه درد پس از چند روز بیشتر شود، بیمار باید با جراح خود تماس بگیرد.

بهداشت دهان:

موفقیت عمل جراحی ایمپلنت وابسته به بهداشت دهان و دندان بیمار است. بیمار نباید از مسواک و نخ دندان در روز اول پس از عمل جراحی استفاده کند، دهان خود را نشوید یا تف نکند. دهان خود را به مدت ۲ روز با شدت نشوید. از آب نمک رقیق برای شستشو و خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان استفاده کند. مسواک زدن مناطقی از دهان را که در آن جراحی انجام نشده است را روز بعد از عمل جراحی به آرامی آغاز کند اما باید از استفاده از مسواکهای واتر پیک، اجتناب کند.

مسواک زدن کل دهان را ۷ روز پس از عمل جراحی آغاز نماید. دندان مصنوعی و یا partials خود را برای تقریبا یک هفته در دهان خود قرار ندهد. بیمار باید به آرامی مسواک زدن را در محل جراحی پس از چند روز آغاز کند. دهان باید تا حد امکان تمیز نگه داشته شود. نباید ذرات مواد غذایی در محل جراحی باقی بمانند و بیمار باید پس از غذا خوردن دهان خود را با آب بشوید.

برای بهبود سریع تر محل جراحی، بیمار می تواند با آب نمک رقیق و گرم دهان خود را شستشو دهد. یک قاشق چای خوری نمک را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و ۳ تا ۴ بار در روز با این محلول دهان خود را شستشو دهد تا منطقه ی جراحی ضد عفونی شود.

غذا خوردن:

بعد از جراحی ایمپلنت بیمار باید از خوردن هر نوع ماده ی غذایی تا زمانی که اثر بی حسی موضعی از بین نرفته است، اجتناب کند. بعد از برطرف شدن بی حسی از مواد غذایی سرد مانند بستنی استفاده نماید اما در طول ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی، بیمار باید از نوشیدن مایعات و مواد غذایی گرم اجتناب کند. مواد غذایی داغ باعث افزایش خونریزی می شوند. حداقل تا ۳ ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت و شستشوی دهان با مایعات گرم اجتناب کنید، حتی المقدور دهان بسته بماند.

پس از گذشت چند ساعت از جراحی از غذاهای نرم اما سرد مانند ماست، پوره ی سیب زمینی و سوپ استفاده کند اما سعی نماید با طرفی غذا را بجود که جراحی نشده است این رژیم را حداقل بمدت ۱ هفته ادامه دهد. از خوردن غذاهای پرادویه، بسیار داغ، بسیار سرد و غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی اجتناب کند. همچنین از خوردن غذاهای جویدنی یا تیز اجتناب کند. برای تسریع روند بهبودی حفظ یک رژیم غذایی متعادل از اهمیت زیادی برخوردار است.

مایعات:

مایعات خنک بمقدار زیاد باید در اسرع وقت مصرف شود. توصیه می شود که ۶-۸ لیوان آب در طول ساعات باقی مانده از روز، بعد از عمل بنوشید. از نی نوش برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید زیرا ممکن است مکیدن، سبب شل شدن لخته ی خون در محل عمل شده و سبب خونریزی گردد. شیر سرد بهترین منبع غذایی در طول چند ساعت پس از جراحی است که علاوه بر تامین مایعات بدن، مواد مورد نیاز اولیه برای ترمیم را در اختیار بدن قرار می دهد.

خون ریزی:

مقداری نشت خون برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی طبیعی است، با این حال، نباید خونریزی شدید شود. برای کنترل خونریزی، بیمار می تواند یک گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی  فشار دهد. اگر خونریزی متوقف نشد و یا شدت یافت، با یک گاز مرطوب یا چای کیسه ای گرم و مرطوب بر روی منطقه برای مدت ۳۰ دقیقه فشار وارد کند. اگر خونریزی بیش از ۲ روز ادامه یافت، با دندانپزشک خود مشورت کند.

مصرف آسپرین یا ترکیبات حاوی آسپرین باید قبل از عمل قطع گردد زیرا این داروها دارای خواص ضد انعقادی هستند و باعث خونریزی می شوند. توجه داشته باشید چنانچه به مشکل یا ناهنجاریهای خونی مبتلا هستید، یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، قبل از انجام جراحی دندانپزشک خود را مطلع کنید.

تورم

تورم ممکن است بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی رخ دهد، این یک اتفاق عادی پس از جراحی ایمپلنت دندانی است. ورم در ناحیه ی عمل، بعد از یک یا دو روز برجسته تر می شود اما پس از ۴۸ ساعت، کاهش خواهد یافت. تورم در قسمت گونه روی ناحیه ی جراحی نشاندهنده ی واکنش التهابی بافت به عمل جراحی است که اغلب تا روز چهارم پس از عمل برطرف خواهد شد.

تورم را می توان با اعمال سرمای متناوب در ۲۴ ساعت اول و شستشو با آب نمک رقیق پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، کاهش داد. بیمار باید سر خود را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندانی بالا نگه دارد. این کار به کاهش تورم و خونریزی کمک می کند. بیمار باید از اخلال در ناحیه ی جراحی با زبان یا انگشتان اجتناب کند.چنانچه درد یا تورم پس از گذشت ۳ تا ۴ روز از جراحی، همچنان ادامه یافت و با تب همراه بود، با دندانپزشک خود تماس گیرید. در این شرایط توصیه می شود از آنتی بیوتیک یا شستشوی محل جراحی با مایعات نیم گرم استفاده شود.

سیگار کشیدن:

ما به شدت کشیدن سیگار را بعد از عمل جراحی را منع می کنیم. سیگار کشیدن بهبود و ترمیم را به تاخیر می اندازد و سبب افزایش ناراحتی و درد می شود و ممکن است به خونریزی و ایجاد عفونت در محل جراحی، دامن زند. کشیدن سیگار عامل مهم افزایش شدت و گسترش بیماری های لثه است و بشدت نتایج درمانهای جراحی و غیر جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد.

شما باید آگاه باشید که ادامه ی استعمال سیگار و سایر انواع دخانیات خطر عود بیماریهای لثه را به شدت افزایش می دهد. از این فرصت استفاده کنید و با مراجعه به کلینیک های ترک سیگار و مواد دخانی برای ترک همیشگی این عادت بد اقدام کنید.

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک و جراح ایمپلنت