علت سفیدی روی زبان چیست ؟ | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

علت سفیدی روی زبان چیست ؟

تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸
توسط: دکتر پیام حیاتی
سفیدی روی زبان چیست ؟

سفیدی روی زبان اغلب به بهداشت دهان و دندان مربوط می شود. سفیدی زبان در بیشتر موارد خود به خود پاک می شود. می توانید به آرامی و با استفاده از یک مسواک نرم، پوشش سفید را از روی زبانتان پاک کنید یا به آرامی به وسیله ی یک لیسه ی زبان یا مسواک زبان، بر روی زبانتان بکشید. نوشیدن مقدار زیاد آب می تواند باکتری ها و مواد باقی مانده روی زبان را از دهان شما خارج کند.

دلایل سفید شدن زبان چیست؟

اصلی‌ترین علت سفیدی زبان، عدم رعایت بهداشت دهان است. در صورت عدم رعایت بهداشت، برآمدگی‌های کوچک روی سطح زبان موسوم به جوانه چشایی یا پاپیلای زبان می‌توانند متورم و ملتهب بشوند. مواد مختلفی مانند تکه‌های ریز غذا، جرم‌ها، سلول‌های مرده و مواد کوچک می‌توانند در میان جوانه‌های چشایی پنهان و باعث سفید شدن زبان بشوند. ازجمله مشکلات بهداشتی که باعث سفیدی زبان می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت نکات بهداشتی دهان برای همه ضروری است و مانع از ایجاد سفیدی در زبان می‌شود اما با این حال، برخی از افرادی که این نظافت را هم رعایت می‌کنند باز دچار سفید شدن دندان هستند که ریشه‌ای دیگر دارد:

۱. خزه پوستی دهانی

خزه پوستی دهان یا لیکن پلان دهانی (Oral lichen planus)، نوعی التهاب است که باعث ایجاد تکه‌های سفید و ضخیمی روی زبان و در دهان می‌شود. این تکه‌های سفید همراه با نشانه‌های دیگری مثل زخم معده یا درد در نواحی گونه و لثه همراه است.

۲. لوکوپلاکی

لوکوپلاکی هم باعث ایجاد تکه‌های ضخیم و سفید روی زبان می‌شود. الکل و تنباکو معمولا باعث این سفیدی می‌شوند. علاوه بر تنباکو، تحریک شدن با دندان مصنوعی یا مشکلات التهابی نیز می‌توانند عامل سفیدی زبان بشوند. تکه‌های سفیدی که لوکوپلاکی روی زبان ایجاد می‌کند معمولا بی‌خطرند اما در بعضی موارد نادر هم این موضوع باعث بروز عوارض جانبی جدی می‌شود. بنابراین پزشک باید همیشه لوکوپلاکی را در فرد بررسی کند و به تشخیص درستی درباره‌ی آن برسد.

۳. برفک دهان

برفک دهانی هم عامل دیگری برای سفید شدن زبان است. برفک ناشی از عفونت قارچی است که قارچ کاندیدیاز در زبان ایجاد می‌کند. تکه‌های سفیدی که برفک در دهان و روی زبان ایجاد می‌کند معمولا سفید یا متمایل به سفید هستند و ممکن است مزه و طعم بدی هم به دهان بدهند. ضمن اینکه برفک دهان می‌تواند دردناک هم باشد بخصوص هنگام غذاخوردن یا نوشیدن مایعات.

کسانی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده است، بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان هستند. به‌ویژه کسانی که تازه شیمی درمانی کرده‌اند یا مصرف آنتی بیوتیک داشته‌اند. عدم رعایت بهداشت دهانی و استفاده از دندان مصنوعی نامناسب هم منجر به این مشکل می‌شود. ممکن است برفک دهان به‌خاطر استنشاق داروهای کورتیکواستروئیدی آسم (کورتون) هم ایجاد بشوند. برخی مشکلات دیگر مانند دیابت هم می‌تواند عاملی برای برفک دهان باشد.

۴. سفلیس

سفلیس هم یکی از انواع بیماری های مقاربتی است که در دهان علائمی مانند سفید شدن زبان ایجاد می‌کند. سفلیس باعث ایجاد تکه‌های سفید روی زبان و زخم در دهان می‌شود و نیاز جدی به درمان دارد.

۵. سایر عوامل ابتلا به سفید شدن زبان

در مواردی نادر، بیماری‌ها و مشکلات جدی باعث سفید شدن زبان می‌شوند. سرطان دهان و زبان هم باعث سفیدی زبان می‌شود و سایر وضعیت‌های پزشکی هم، مشکل را جدی‌تر می‌کنند. مثلا اختلالات التهابی مزمن هم باعث سفید شدن زبان می‌شوند. در بیشتر موارد، سفیدی زبان به خودی خود حل و رفع می‌شود. اما اگر مراقبت‌های دهانی و دندانی افاقه نکرد و علائم سفیدی و سایر نشانه‌ها رفع نشدند باید به پزشک مراجعه شود.

برفک دهان کودکان چه علتی میتواند داشته باشدحتما بخوانید : برفک دهان کودک چیست ؟

جلوگیری از سفید شدن زبان چگونه است؟

اگرچه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها عامل ابتلا به سفیدی زبان نیست اما کمک زیادی به جلوگیری از آن می‌کند. بنابراین بهتر است در طول روز ۲ بار مسواک بزنید و ۱ بار هم نخ دندان استفاده کنید. برخی از افراد هم از تراشیدن سطح زبان با مسواک یا وسایل خاص، سعی در زدودن باکتری‌ها و… از روی زبان دارند. مصرف مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی و پرهیز از مصرف الکل و تنباکو هم در جلوگیری از سفید شدن زبان نقش دارد. هر ۶ ماه یک بار هم بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید و تمام موارد مشکوک دهانی را هم به اطلاع متخصص برسانید.

اگرچه دیدن سفیدی‌ها روی زبان کمی نگران‌کننده است اما در بیشتر موارد این علامت نشان از مشکلی جدی ندارد. شاید این موضوع سریعا با رعایت بهداشت و مراقبت‌های دهانی از بین نرود اما رعایت نکات بهداشتی در این مورد ضروری است و افراد دچار سفیدی زبان باید بهداشت را رعایت کنند. گاهی‌ اوقات، سفید شدن زبان نشان از مشکلات جدی دارد که حتما باید تحت نظارت و درمان پزشک قرار بگیرد.

پس حتما موارد زیر را رعایت کنید

مناسب بودن سطح بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است که شامل رعایت موارد زیر است:

چه مواقعی برای درمان سفیدی زبان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سفید شدن زبان تنها علامت شماست، لزوما نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر در عرض دو هفته سفیدی زبان از بین نرفت، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

اگر دچار نشانه های جدی زیر شدید، زودتر با پزشک تماس بگیرید:

متخصص بیماری های دهان و دندان

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید