ریختن آب دهان جزو مواردی است که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده باشد . ریختن آب از دهان در حال خواب، گاهی نشانه ای از وضعیت عصبی، اختلال خواب و یا دیگر شرایط سلامتی است. شما ممکن است بعد از یک اتفاق مانند سکته مغزی یا فلج مغزی یا ام اس، بزاق بیشتری تولید کنید ولی زود قضاوت نکنید همه علل ریختن آب دهان در خواب این بیماری ها نیستند .

علت های ریختن آب دهان در خواب چیست ؟

ریختن آب دهان در هنگام خواب علت های بسیار زیادی دارد که باید همگی مورد بررسی قرار گیرند ، علت هایی مثل :

1- وضعیت خواب:

معمول ترین علت ریختن آب دهان در هنگام خواب بسیار ساده است و این کار با جاذبه انجام می شود. وضعیتی که شما با آن می خوابید اغلب منجر به تجمع بزاق در دهان شما می شود. افرادی که به طرفین یا روی شکم خود می خوابند، بیشتر احتمال دارند که این اتفاق در آنها رخ دهد به خصوص اگر از طریق دهان تنفس می کنند، یا اگر مسیرهای سینوسی تنگی داشته باشند، بزاق انباشته شده ممکن است هنگام تنفس از دهان خارج شود.

2- سینوس های مسدود شده :

اگر گرفتگی بینی به خاطر سرما خوردگی و یا عفونت دارید، ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول بزاق دارید و در شب بیرون میریزد. اگر به طور مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس های شما مسدود باشند، ممکن است در تمام مدت آب از دهان شما بیرون بریزد. سینوس های مسدود شده باعث می شود که شما وقتی خواب هستید از دهان خود نفس بکشید و ” تنفس دهان ” به تولید بزاق بیشتری منجر می شود.

بزاق دهان مایع ساخته شده از آب، مخاط، پروتئین، مواد معدنی، و آنزیمی به نام آمیلاز است. حتما بخوانید : بزاق دهان چه اهمیتی دارد ؟

3- گٍرٍد یا ترش کردن معده :

اختلال گٍرٍد (ترش کردن) یک بیماری گوارشی است که در آن محتویات معده شما به مری باز می گردد و به آستر مری آسیب می رساند.ترش کردن می تواند باعث مشکل بلعیدن و قورت دادن شود و یا باعث احساس وجود چیزی در گلو می شود.

4- عوارض جانبی داروها :

برخی داروها می توانند باعث افزایش آب دهان شوند ؛ داروهای ضد روان شناختی ( به ویژه کلوزاپین ) و داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تولید شدن بیش از حد آب دهان می شوند.

5- اختلالات قورت دادن و مشکل بلع :

دیسفاژی عبارت است از هر شرایطی که دشواری بلعیدن را ایجاد می کند. اگر قورت دادن آب دهانتان زیاد شده، این می تواند نشانه هشدار باشد. ام اس، پارکینسون ، فساد عضلانی، و حتی برخی از انواع سرطان ها می توانند باعث دیسفاژی شوند و سختی در هضم آب دهان شما شوند.

آیا میدانید علت های ریختن آب دهان در خواب چیست ؟

6- آپنه خواب :

زمانی که آپنه دارید، خواب شما قطع می شود چون بدن کاهی در طول شب تنفس نمی کشد ؛ آب دهان می تواند عامل خطر برای گرفتگی تنفس در خواب باشد. گرفتگی تنفس می تواند بسیار جدی باشد و باید تشخیص مناسبی داشته باشد.

اگر در شب زیادی آب دهان تولید می کنید، از خودتان بپرسید که آیا این نشانه ها را دارید یا خیر :

_صدای خر خر بلند بلند.

_وقتی از خواب بیدار می شوید، احساس تنگی یا توقف نفس داشتید.

_مشکلاتی در توجه و تمرکز در طول روز.

_خواب آلودگی در ساعات بیداری.

_با گلو درد یا دهان خشک از خواب بیدار شدن.

اگر یک یا چند تا از این علائم را علاوه بر ازدیاد آب دهان دارید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

خشکی دهان علل و عوامل آن حتما بخوانید : علت خشک شدن دهان چیست ؟

فراموش نکنید

روش های زیادی برای کنترل آب دهان پیشنهاد شده است ، ولی کمتر مؤثر بوده اند . پزشکان می توانند با انجام عمل جراحی مسیر مجاری بزاق را تصحیح کنند تا بزاق به گلو بریزد . اما این کار توصیه نمی شود .خوراکی های مختلف را امتحان کنید . زنان باردار چیزهای مختلف مثل قرص های مکیدنی ، جرعه های متناوب آب ، تنقلات را برای کاهش آب دهان می خورند . با این کار هم مزه بد دهان را از بین می برند و هم بزاق را قورت می دهند . شما هم امتحان کنید ، چون گاهی مؤثر است .

دارو نخورید . ریزش آب دهان آنقدر مهم نیست که برای قطع آن از داروهای خشک کننده دهان استفاده کنید . خشکی دهان حاصل از دارو یک عارضه جانبی است . این کار مخصوصاً در زنان باردار اهمیت زیادی دارد ، ‌چون دارو ممکن است بر جنین تأثیر بد بگذارد . اگر بیرون ریختن آب دهان، از عوارض بیماری هایی است که بلعیدن را دچار مشکل می کنند، تجویز داروهایی مانند آتروپین یا اسکوپولامین توسط پزشک می تواند مفید باشد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی