اوردنچر چیست ؟

اوردنچر یکی از درمان های زیبایی در دندانپزشکی می باشد. این روش برای افرادی مناسب است که کاملا بدون دندان هستند یا همه دندان های آنها در حال پوسیدگی است. اوردنچر نوعی پروتز دندان است که بر روی تعدادی پایه قرار می گیرد . این پایه ها ممکن است دندان های طبیعی بیمار باشد که عصب کشی و کوتاه شده اند و یا تعدادی ایمپلنت باشند. این روش برای بیمارانی استفاده می شود که دوست ندارند از دندان مصنوعی کامل استفاده کنند.

بسیاری از سالمندان و افرادی که به دلایل مختلف دندان های خود را از دست داده اند از پروتز های متحرک یا دندان مصنوعی استفاده می کنند. دندان های مصنوعی امروزه مورد پسند بسیاری از افراد نیست . صحبت کردن و یا خوردن غذا با استفاده از پروتز های متحرک یا دندان های مصنوعی کمی دشوار است. اوردنچر روشی است که این دسته از مشکلات را بر طرف نموده است. اغلب افراد دارای دندان مصنوعی با لق بودن دندان های مصنوعی خود مشکل دارند با اوردنچر می توان این مشکل را بر طرف نمود.

کاربرد اوردنچر

• مواقعی که استخوان فک بیمار دچار تحلیل شود و دست دندان مصنوعی گیر لازم را نداشته باشد یا در مواقعی که در هنگام مکالمه یا خوردن غذا دچار مشکل می شوید. (دقت داشته باشید که تحلیل استخوان آن قدر نباشد که برای جایگیری ایمپلنت مناسب نباشد).

• برای فک پایین: از آنجا که فک پایین در اغلب بیماران لق است و سبب ایجاد مزاحمت می شود، برای فک بالا این موارد کمتر پیش می آید. در حالت کلی این روش درمان برای هر دو فک قابل انجام است.

• در مواقع بی دندانی کامل و زمانی که استخوان تحلیل می رود و یا بافت نرم و لثه دچار تغییرات زیادی میشود استفاده از دندان مصنوعی که با پایه ایمپلنت سفت شده و پوشش بیشتری ایجاد کند زیبایی بیشتری نسبت به پروتز ثابت خواهد داشت.

• بیمارانی که دندان های یک یا دو فک را از دست داده اند و به دلیل مشکلات مالی قادر به انجام تعداد بالایی از ایمپلنت برای انجام پروتز ثابت نیستند با اوردنچر می توانند با تعداد کمتری ایمپنت، یک دست دندان کامل و مناسب داشته باشند.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت چگونه است ؟

اوردنچر پروتز کاملی است که در استخوان فک روی تعدادی از پایه های کاشته شده قرار می گیرد. این روش از انواع پروتز متحرک است. دندان های بیمار که عصب کشی شده و با حفظ ریشه دندان کوتاه شده اند می توانند به عنوان پایه های استفاده شده برای گیر کردن دست دندان به کار روند تا برای جایگیری زیر دست دندان، مانند پایه آماده شوند و یا از ایمپلنت هایی که در فک بیمار توسط دندانپزشک قرار داده شده اند برای این منظور استفاده می شود. ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته شده است که در داخل استخوان فک به عنوان ریشه دندان استفاده کاربرد دارد. باید دقت کرد که این روش توسط بهترین دندانپزشک ایران انجام شود.

دندان مصنوعی یا طبیعی حتما بخوانید : دندان مصنوعی یا طبیعی

چه تعداد ایمپلنت برای اوردنچر مورد نیاز است؟

حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک پایین دو عدد و حداکثر چهار عدد می باشد.

حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک بالا چهار عدد می باشد.

تعداد ایمپلنتهای لازم را میزان استخوان باقیمانده و میزان تحلیل استخوان مشخص می کند.

هرچه تحلیل استخوان بیشتر باشد، تعداد ایمپلنت بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

هر چه تعداد ایمپلنتها بیشتر باشد گیر پروتز نهایی بیشتر خواهد بود.

یکی از عوامل تعیین کننده تعداد ایمپلنتها وضعیت فک مقابل یعنی با دندانی و یا بی دندانی فک مقابل است.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت چگونه است ؟

نحوه اجرا اوردنچر برپایه ایمپلنت

در اوردنچر بر پایه ایمپلنت، دست دندان به صورت دگمه فشاری روی ساختارهای روی ایمپلنت می نشیند و به این ترتیب ثبات و گیر دست دندان بهبود میابد.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت هم برای فک بالا و هم برای فک پایین قابل استفاده است. (لیکن بیشتر در فک پایین به آن احساس نیاز می شود.)

با اوردنچر برپایه ایمپلنت تغذیه بیمار و در نتیجه سطح زندگی او بهبود میابد.

چه مدت استفاده از اوردنچر دردناک است ؟

حدودا 2 تا 4 هفته زمان نیاز است تا به پروتز دندان جدید خود عادت کنید. در طی این مرحله اوردنچر به طور کامل در مکان خود قرار خواهد گرفت و احساس درد در طی این مدت کاملا طبیعی است. اما دردهای با شدت بیشتر را باید بررسی کنید چون ممکن است در اثر عدم جایگذاری مناسب اوردنچر در دهان باشد.

نمونه زگیل دهانی حتما بخوانید : زگیل دهانی چیست ؟

مزایای اوردنچر

همانگونه که بررسی کردیم اوردنچر که یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است،مهم ترین منفعت بهداشتی این نوع پروتز، پیشگیری از تحلیل استخوانی است زیرا ایمپلنت های درون فک ساختار استخوان را تقویت می کنند. بیماران با استفاده از این نوع پروتز تجربه بهتری برای خوردن و جویدن دارند. در صورتی که پروتز به خوبی در دهان قرار داده شود، باید تناسب خوبی با فک داشته باشد و تا ۹۰ درصد از قدرت جویدن را به بیمار باز گرداند. بهداشت بهتر دهان و دندان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه از دو مزیت دیگر استفاده از این نوع پروتز هستند. استفاده از این روش مزایایی دیگری نیز دارد مثل :

• در اوردنچر می توانید پروتز را شب ها از دهان خارج کنید تا فک، مفاصل و استخوان های درگیر در این روش متحمل فشار کمتری شوند.

• به دلیل امکان خارج کردن پروتز از دهان، بهداشت دهان را بیشتر می توانید رعایت کنید.

• در این روش مقدار غذای کمتری در زیر و اطراف پروتز نسبت به دست دندان متحرک جمع می شود.

• در اوردنچر می توان قسمت هایی از فک که استخوان کافی ندارند را از طرح درمان خارج کرد تا نیازی به پیوند استخوان نباشد.

• ایمپلنتی که در فک کاشته شده باعث حفظ استخوان میشود و از تحلیل آن جلوگیری به عمل آید. در این حالت فشار کمتری به لثه وارد میشود.

قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت

قیمت آن بستگی به این دارد که می خواهید از دندان مصنوعی کامل استفاده کنید و یا جزئی. درست است که قیمت دندان مصنوعی متکی بر ایمپلنت نسبت به دیگر مدل های دندان مصنوعی گران تر است، اما نسبت به آنها راحت تر بوده و احساس مشابه دندان های واقعی فرد دارند. هرچند که انتخاب این روش بستگی به شرایط استخوان فک و لثه بیمار هم دارد که کاندیدای مناسب استفاده از این روش می باشد یا خیر.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی