زگیل دهانی چیست ؟

زگیل دهانی از جمله بیماری های دهان و دندان است که داشتن اطلاعات در مورد آن کمک بسیاری برای جلوگیری در زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها ضروری است . در زمینه این بیماری لازم است بدانید که  رابطه جنسی دهانی می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی به دهان و در نتیجه ایجاد زگیل تناسلی در دهان فرد شود . اکثر افراد فعال جنسی در طول زندگی خود با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه خواهند شد . HPV شایع ترین عفونت جنسی منتقل شونده در ایالات متحده است. بیش از 100 نوع HPV با بیش از 40 زیرمجموعه وجود دارد که می توانند بر ناحیه ى تناسلی و گلو و دهان تاثیر بگذارند.

مهم ترین نکته که لازم است بدانید این است که این ویروس از طریق تماس پوست به پوست انتشار می یابد. اکثر افراد دارای زگیل تناسلی دهانی آن را از طریق مقاربت جنسی در ناحیه تناسلی خود دارند . در صورت داشتن رابطه ى جنسی دهانی ممکن است ویروس وارد دهان یا گلو شود که تحت عنوان زگیل تناسلی دهانی شناخته می شود. اما با ما همراه باشید تا در مورد علل و عوامل این بیماری بیشتر بررسی داشته باشیم

عامل زگیل تناسلی دهانی چیست؟

همانطور که می دانید ویروس ها معمولا از طریق دهان و یا مجاری تنفسی انتقال پیدا میکنند ، در مورد این ویروس نیز باید بدانید که نحوه انتقال آن از طریق یک برش کوچک در داخل دهان و اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی وارد می شود. شایعترین زیر گروه HPV دهانی HPV-16 است که از نوع پرخطر است. سرطان دهانی-حلقی نادر است. تقریبا 1 درصد از مردم HPV-16 دارند. کمتر از 15،000 نفر هر سال به سرطان های حلقی-دهانی HPV مثبت مبتلا می شوند.

عدم رعایت بهداشت و داشتن رواب جنسی پر خطر میتواند درصد ابتلا به این بیماری را در افراد بالا برده و در صورت بی توجهی به آن حتی باعث انتقال آن به افراد دیگر شود ، اما آیا میدانید ریسک این بیماری در چه افرادی بیشتر بوده و کدام یک از افراد باید بیشترین مراقبت را داشته باشند

ریسک فاکتور های ابتلا به HPV دهانی

از جمله علل و عواملی که ریسک بالایی در ابتلا به زگیل دهانی دارند ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- رابطه جنسی دهانی

یکی از رایج ترین عوامل ابتلا به زگیل دهانی را میتوان رابطه جنسی دهانی تشخیص داد ، بر اساس شواهد، افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است از عوامل خطر باشد . مردان و به خصوص افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر هستند. پس اگر چنین شرایطی را دارید بهتر است بدانید در الویت خطر هستید .

2- داشتن شرکای جنسی متعدد

هرچند این مورد نسبت به گزینه اول در ابتلا به زگیل دهانی درصد آمار کمتری دارد ولی به این نتایج و آمار به علت نداشتن اطلاعات کافی نمیتوان اعتماد کرد ، شرکای جنسی متعدد ممکن است موجب افزایش ریسک ابتلا شود. داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی شانس عفونت HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش می دهد.

3- سیگار کشیدن

سیگار به تسریع تهاجم HPV کمک می کند. استنشاق دود گرم موجب آسیب پذیری نسبت به پارگی ها و بریدگی ها می شود و همچنین یک عامل خطر برای سرطان های دهان است. هر چند سیگار کشیدن علاوه بر مشکلات دهانی و دندانی ، میتواند باعث تغییر رنگ دندان ، پوسیدگی دندان و بسیاری مشکلات دیگر میشود ، بنابراین بهتر است حتی الامکان سیگار را ترک کنید

4- نوشیدن الکل

مصرف زیاد الکل باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV در مردان می شود. اگر هم سیگار می کشید و هم الکل مصرف میکنید بهتر است در این مورد هر چه سریع تر تجدید نظر کنید و این دو را ترک کنید ، آسیب هایی که این دو به سلامتی و بهداشت دهان و دندان وارد میکند ، میتواند باعث مشکلات زیادی شود .

5- سن

از عوامل خطر سرطان دهانی-حلقی است. در افراد مسن شایع تر است، زیرا پیشرفت آن سالها طول می کشد. این مورد نه تنها در ابتلای افراد به زگیل دهانی میتواند موثر باشد در درمان ها سایر بیماری ها نیز میتواند نقش مهمی باشد

6- انتقال از مادر به فرزند

مادران آلوده به ویروس نیز ممکن است HPV دهان را به کودک خود منتقل کنند.

7- به اشتراک گذاشتن ظروف غذا یا نوشیدنی

تحقیقات متعدد نشان می دهد HPV گاهی اوقات از طریق تماس دهان به وسایل خوراکی یا وسایل پزشکی آلوده گسترش می یابد.

8- -مذکر بودن

در مردان خطر ابتلا HPV نسبت به زنان بیشتر است.

سوزش دهان ، سندرم سوزش دهان حتما بخوانید : سندرم سوزش دهان چه نشانه هایی دارد ؟

آیا باید راجع به زگیل دهان نگران باشیم؟

اکثر مردان و زنانی که دچار عفونت زگیل دهانی هستند از این موضوع بی اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری را انجام نمی‌دهند. اما در برخی از موارد انواع خاصی از ویروس های پاپیلومای انسانی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیر طبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی شوند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر و در صورت شک به داشتن این ویروس بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

۱- مشکل در بلع

۲-گوش درد دائمی

۳-سرفه‌های خونی

۴-کاهش وزن غیر قابل توجیه

۵-گره‌های لنفاوی بزرگ شده

۶-گلودرد دائمی

۷-توده‌های موجود در گونه‌ها و لب‌ها

۸- توده‌های گردنی

۹- خشونت صدا

نمونه زگیل دهانی

چگونه از زگیل دهانی پیشگیری کنیم ؟

روش‌های پیشگیری متفاوتی وجود دارد که رعایت آنها میتواند به درمان شما کمک کند از جمله :

1- داشتن رابطه جنسی ایمن

2- پرهیز از رابطه دهانی

3- پرهیز از داشتن شرکای جنسی متعدد

4- پرهیز از داشتن رابطه جنسی دهانی یا بوسیدن با وجود زخم یا بریدگی در دهان

5- انجام غربالگری منظم در سن فعالیت جنسی

6- رعایت بهداشت و انجام غربالگری توسط شریک جنسی

7- پرهیز از داشتن رابطه دهانی با فرد جدید

8- معاینه منظم دهان و دندان

9- معاینه منظم و ماهانه دهان و زبان از نظر وجود ضایعه یا هر گونه تغییر مشکوک

10- مراجعه سریع به پزشک و دندانپزشک در صورت مشاهده ضایعه مشکوک

11- چکاپ شش ماهه دندان‌پزشکی و پرسش در مورد هر چیز غیر طبیعی

12- واکسیناسیون در برابر اچ‌پی‌وی شامل گرفتن سه بار واکسن در طول شش ماه

سازمان غذا و داروی ایالات متحده دو واکسن به نام‌های گارداسیل و سرواریکس را تایید نموده است که در پیشگیری از آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی مفید هستند. چون واکسن تنها می‌تواند از عفونت پیشگیری کند و قادر نیست عفونت موجود را درمان کند، واکسیناسیون افراد باید پیش از آغاز فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. افرادی که قبلا از نظر جنسی فعال بوده و شاید به HPV آلوده شده باشند، باید با متخصص بیماری‌ های دهان مشورت نمایند. امکان دارد این واکسن از آنها در برابر گونه‌هایی از این ویروس محافظت کند که به آنها آلوده نیستند.

متخصص بیماری های دهان حتما بخوانید : متخصص بیماری های دهان کیست ؟

درمان زگیل تناسلی دهان

اکثر گونه های HPV دهانی معمولا قبل از این که باعث بروز مشکلات سلامتی خاصی شوند از بین می روند. اگر این ویروس باعث بروز زگیل تناسلی دهانی شود، احتمالا پزشک نسبت به درمان زگیل ها اقدام می کند. درمان موضعی زگیل تناسلی دهان به دلیل سخت بودن دسترسی به زگیل ها دشوار است، به همین دلیل پزشک از یکی از روش های زیر برای درمان زگیل استفاده می کند:

1- عمل جراحی برداشتن زگیل ها

2- کرایوتراپی یا انجماد زگیل

3- روش تزریقی اینترفرون آلفا

سرطان‌‌های مرتبط با زگیل تناسلی دهانی

1- سرطان دهان :

ویروس HPV می‌تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان زبان و دهان و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان‌های مرتبط با HPV پیوسته در مردان افزایش می‌یابد. در واقع طبق یافته های مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است، اینک این ویروس به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان‌های قسمت بالایی گلو می‌شود. شاید تغییر در رفتار جنسی، از جمله افزایش در آمیزش از راه دهان یکی از دلایل این افزایش باشد.

2- سرطان گردنه رحم :

اصولا، تمام سرطان‌های گردنه رحم در اثر عفونت HPV  ایجاد می‌شود. اینکه آیا زنی که به این ویروس آلوده است دچار سرطان گردنه رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل از جمله نوع این ویروس بستگی دارد. در زنانی که به این ویروس آلوده هستند، سیگار کشیدن خطر تبدیل آن به سرطان گردنه رحم را افزایش می دهد. گرچه تقریبا تمام سرطان‌های گردنه رحم توسط اچ‌پی‌وی ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که اکثر عفونت‌های پاپیلومای تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

3- سرطان‌های دیگر :

ویروس HPV با سرطان‌هایی که شیوع کم‌تری دارند هم  مرتبط می‌باشند. تقریبا نیمی از موارد سرطان فرج با اچ‌پی‌وی ارتباط دارد. انواعی از این ویروس که باعث ایجاد سرطان گردنه رحم می‌شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می‌باشند. انواع پرخطر ویروس اچ‌پی‌وی با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

زگیل دهانی را جدی بگیرید

بسیاری از افرادی که دچار زگیل تناسلی در دهان می شوند هیچ علامتی ندارند. کسانی که دچار HPV و زگیل تناسلی در دهان می شوند باید تحت مراقبت دقیق پزشکی قرار بگیرند تا از پاک شدن ویروس از بدن و سرطانی نشدن ضایعات اطمینان حاصل شود. کسانی که دچار این عارضه هستند باید از قراردهی دیگران در معرض ویروس خودداری کنند. آنها باید رابطه جنسی ایمنی را با شریک جنسی خود برقرار کنند، از رابطه جنسی با شریک جنسی خود خودداری کنند و از بوسیدن، به اشتراک گذاری لیوان آن و ابزار بهداشت دهان و دندان خودداری کنند. سلامت اطرافیانتان را جدی بگیرید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی