ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت درمانی سریع و بدون تراش که برای از بین بردن نامنظمی ها کوچک دندان و بستن فاصله بین دندان ها و حذف زردی دندان ها به منظور داشتن لبخندی زیبا می باشد. شکل و رنگ نامناسب و فاصله نامنظم دندان باعث می شود که شخص لبخند زیبایی نداشته باشد که برای کنترل این نا هماهنگی شخص هنگام خندیدن دست خود را جلوی دهان گرفته و با کج خندیدن سعی در پنهان کردن دندان های خود داشته باشد و اینکه ترجیح می دهد جدی باشد و لبخند نزند.

کامپوزیت دندانی چیست ؟

کامپوزیت دندان یکی از بهترین راه هایی است که می توانید برای اصلاح طرح لبخند خود و بازگرداندن زیبایی صورت خود انجام دهید. سالم بودن و زیبایی دندان ها نقش بسیار زیادی در چهره شما خواهد داشت. اجرای کامپوزیت دندان باعث می شود، زیبایی مد نظر به صورت شما باز گردد. اجرای کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش های دندان پزشکی، مزیت های بیشتری برایتان خواهد داشت. شما با انتخاب کامپوزیت دندان، لازم نیست قیمت های زیادی از دندان های اصلی خود را برش دهید. دندان پزشک می تواند این کار را تنها با تراش دادن برخی از قسمت ها انجام دهد.

حتی با اجرای کامپوزیت دندان، بعضی از قسمت های دندان نیاز به تراش دادن نخواهد داشت. در مجموع اجرای کامپوزیت دندان می تواند انتخاب راحت تری برایتان باشد. دومین مزیت اجرای کامپوزیت دندان، درمان و اجرای کوتاه مدت ان است. درمان کامپوزیت دندان می تواند در 1 جلسه انجام شود و شما تنها باید 1 الی 4 ساعت از زمان خود را صرف درمان کامپوزیت دندان کنید در صورتی که طول دوره درمان در دیگر خدمات دندان پزشکی برای دندان ها بسیار بیشتر است. این را نیز اضافه کنیم که در صورت جدا شدن مواد کامپوزیت می توانید به راحتی با استفاده از اصلاح ونیرهای کامپوزیتی، آنها را به حالت اولیه خود باز گردانید.

ونیر کامپوزیت چیست ؟

دکتر پیام حیاتی جراح ، دندانپزشک و دارای مسترشیپ ایمپلنت از ICOI (انجمن بین المللی ایمپلنتولوژیست ) در مورد ونیر کامپوزیت توضیح میدهد :

 

مزایای ونیر کامپوزیت :

ونیر کامپوزیت دارای مزایای بسیاری است که از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به دلیل نتراشیدن مینا و عاج دندان ، دندان ها سالم می مانند.
  • اگر در صورت فشار زیاد دندان شکسته شود یا پریدگی ایجاد شود به راحتی می توان دندان را مشابه قبل ترمیم کرد.
  • در مقابل جویدن غذاهای سفت مقاوم بوده و حدودا 10 برابر لمینیت های چینی محکم است.
  • به دلیل به کار بردن رنگ مناسب و فرم مشابه با بقیه دندان ها باعث داشتن ظاهری کاملا طبیعی وغیر قابل تفکیک است.
  • احتمال خطا در روش ونیر کامپوزیت خیلی نادر است.

عمر ونیر کامپوزیت : 

یکی از سوالات رایج در مبحث ” ونیر کامپوزیت چیست ” این است که ونیرهای کامپوزیتی چقدر عمر می کنند ؟ و در مقایسه با طرح درمان های سرامیکی چه برتری یا ضعفی دارد . در مورد مقایسه انواع کامپوزیتی و سرامیکی ونیر ها به صورت مفصل توضیح داده ایم و در مورد طول عمر ونیر کامپوزیت ها میتوانیم به گزارشات بسیار زیادی تکیه کنیم که  در صورت رعایت خوب و بی نقص بهداشت ، عمر بالای یک دهه را برای ونیر کامپوزیت ها پیش بینی کرد.  

گزارش های نیز وجود دارد که نشان می دهد ونیر کامپوزیت ها رنگ گرفته اند که عوامل زیر مهم ترین علت های ثبت شده در این درمان هستند .عدم رعایت بهداشت معمولی ( نخ دندان و مسواک و مراجعات منظم )

1- استعمال دخانیت ، مواد مخدر و البته تمیز نکردن دندان متناسب آن

2- افراط در استفاده از چایی های رنگی و قهوه و باز هم تمیز نکردن متناسب دندان

3- استفاده از تکنیک نا مناسب و یا متریال نا مناسب توسط درمانگر

4- عدم تبحر در تکنیک های ایزولاسیون دندان در هنگام لایه گذاری توسط درمانگر

5- عدم تبحر کافی در پالیش کامپوزیت توسط درمانگر

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیک

برای درک بهتر لازم است تفاوت بین ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی را بدانید ، به طور خلاصه این تفاوت ها را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :

1- مراحل ساخت:

لمینت نیاز به قالب گیری دارد و طی حدود 10 روز در لابراتوار ساخته می شود. اما ونیر کامپوزیت در همان جلسه اول و در مطب و توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود. به همین دلیل است که بسیاری به خاطر سریع تر بودن روش درمانی ونیر کامپوزیت را انتخاب میکنند .

2- هزینه لمینت دندان :

قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به قیمت لمینت سرامیک مناسب تر است . معمولا هر درمانی که برای تکمیل کار لازم است از لابراتور کمک گرفته شود به عنوان یکی از درمان های هزینه بر محسوب میشود ، چرا که هزینه لابراتوارهای دندانپزشکی با توجه به نوع تخصص و مواد و تجربه آنان متفاوت است .

3- میزان استحکام در برابر شکستگی :

استحکام لمینت دندان ( لمینت سرامیک ) در برابر شکستگی نسبت به ونیر کامپوزیت بسیار بیشتر است.

4- میزان رنگ پذیری:

بهتر است به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید که احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر از لمینت سرامیکی است. به همین دلیل است که توصیه های مراقبتی خیلی جدی برای حفظ و نگهداری کامپوزیت دندان همواره توسط دکتر پیام حیاتی به مراجعین مطب می شود .

5- امکان تغییر یا ترمیم:

یکی دیگر از تفاوت های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان در این است که امکان تغییر در فرم ونیر کامپوزیت دارد اما لمینت سرامیک بعد از ساخت امکان تغییر در آن وجود ندارد. همچنین در صورت شکستن آنها، ونیر کامپوزیت را می توان ترمیم کرد اما لمینت سرامیک را باید تعویض کرد و از اول قالبگیری و ساخته شود ( البته فقط همان یک دندان )

لمینیت یا لمینت دندان چیست حتما بخوانید : لمینیت دندان از ابتدا تا انتها

آیا شما کاندید خوبی برای ونیر کامپوزیت هستید؟

ونیر ها برای همه ی افراد و همه نوع دندانی مناسب نمی باشند. انتخاب فرد مناسب در موفقیت ونیر ها بسیار اهمیت دارد. در صورتی که برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه مقدار زیادی از دندان طبیعی تراشیده شود آنگاه ونیر کردن برگشت پذیر نیست وتصمیم گیری این که ونیر روی دندان شما جواب بدهد یا خیر با دندان پزشکتان می باشد. در اینجا به چند مورد از عواملی که باعث عدم موفقیت ونیرکامپوزیت ها می شود اشاره می کنیم:

  • دندان های ناسالم: پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه باید قبل از جاگذاری کامپوزیت ها درمان شوند.
  • دندان های تضعیف شده: اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد و یا با پرکردگی بزرگی جایگزین شده باشد دندان ضعیف بوده و برای ونیر کردن مناسب نمی باشد.
  • دندان هایی که به میزان کافی مینا ندارند زیرا ونیر ها به مینای دندان بهتر متصل می شوند.
  • افرادی که عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان هایشان دارند نمی توانند گزینه ی خوبی باشند زیرا این عادات موجب شکستن و خورد شدن کامپوزیت ها می شود. در برخی موارد استفاده از محافظ در هنگام خواب می تواند راه حل مناسبی برای این گونه افراد باشد.
  • افرادی که فک های ضعیفی دارند.
  • افرادی که دندان های بسیار نامرتب و کج دارند باید قبل از انجام ونیر دندان هایشان را ارتودنسی کنند تا به نتیجه ی دلخواه دست یابند.

مراجعه مرتب به دندانپزشکی

به دو دلیل باید مرتب به دندانپرشک مراجعه کنید؛ اول اینکه پزشک می تواند از ابتلا به عفونت لثه و دندان جلوگیری کرده و وضعیت دندان هایتان را در شرایطی ایده‌آل نگه دارد. دوم اینکه، در صورت بروز مشکلاتی مانند خرد شدن و ترک خوردن ونیر یا از بین رفتن کامپوزیت بین آن، پزشک می تواند قبل از حاد شدن قضیه آن را برطرف کند.

یادتان نرود که ونیر کامپوزیت هم مانند همه خیلی چیزهای دیگر همیشگی نیست و بعد از مدتی (البته طولانی) باید آن را تعویض کنید. درمورد زمان عوض کردن ونیر یا تغییر مواد تشکیل‌دهنده ونیر جدید، باید از پزشکتان سوال کنید.

اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و شکل ظاهری دندان هایتان را بهتر کنید،  کامپوزیت ونیر گزینه‌ای فوق‌العاده است که در موثر بودن آن هیچ شکی وجود ندارد. با این حال، برای اینکه بتوانید حداقل استفاده را از  کامپوزیت دندان ببرید، فقط پول دادن و نصب کامپوزیت کافی نیست. باید علاوه بر این، بعد از کامپوزیت کردن دندان ها بتوانید به خوبی از آن ها مراقبت کنید.

این نکات را همواره به خاطر داشته باشید

بیشتر مواقع مردم به دلیل مناسب بودن قیمت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی ، برای اصلاح طرح لبخند خود کامپوزیت ونیر را انتخاب می کنند ، اما اگر می خواهید از لبخند زیبایتان مراقبت کنید ، باید مراقبت های بیشتری را انجام دهید. در اینجا لیستی از مراقبت هایی که  شما باید انجام دهید  تا ماندگاری کامپوزیت دندان افزایش یابد، آورده شده است. قیمت لمینت دندان تقریبا دو برابر قیمت کامپوزیت دندان می باشد.

  • به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بررسی منظم برای طول عمر کامپوزیت دندان شما بسیار مهم است زیرا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت دارد.
  • برای سالم ماندن لثه ها ، حداقل روزی 2 بار نخ دندان استفاده کنید. نباید لثه های شما ملتهب شوند زیرا این امر می تواند باعث خرابی دندان ها شود.
  • برای سلامتی مطلوب دهان ، در هر بار مسواک زدن حداقل سه دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید.
  • از روکش های کامپوزیت خود به عنوان ابزاری برای باز کردن بسته های مختلف ، کلاه بطری یا … استفاده نکنید ، زیرا ممکن است به دندان شما آسیب برساند
  • یخ یا هر غذای سخت را با روکشهای کامپوزیت خود نخورید زیرا در مقایسه با لمینت دندان شکننده تر است.
  • غذای حاوی مواد رنگی آمیزی را ننوشید و نخورید زیرا کامپوزیت دندان بسیار مستعد لکه گیری است.

مهمتر از همه ، به یاد داشته باشید که همه چیز برای همیشه دوام نمی یابد. اگر مراقبت به درستی انجام شود ، روکش و دندانهای شما ماندگاری طولانی خواهند داشت.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی