اینله و انله

اینله و انله معمولا از رزین پرسلن، طلا یا کامپوزیت ساخته می شوند. این قطعات به منطقه آسیب دیده دندان متصل می شوند. اینله شبیه مواد پرکننده دندان است و درون پوسیدگی دندان قرار می گیرد. انله پوشش گسترده تری برای پوسیدگی است که برای بازسازی قسمت بزرگتری از کاسپ استفاده می شود. در مواردی که آسیب وارده به دندان به قدری گسترده نیست که شامل استفاده از تاج کامل شود، انله گزینه خوبی برای درمان بیمار است.

اینله دندان چه می‌کند؟

اینله دندان سطح دندان شما را ترمیم می‌کند. دندانپزشکان ممکن است از اینله دندان استفاده کنند تا دندان‌هایی را که دارای گزینه‌های ترمیم دیگری مانند پر کردن دندان هستند، ترمیم کنند. شما می‌توانید اینله دندانی داشته باشید که از رزین چینی یا کامپوزیت هم‌رنگ دندان ساخته‌ شده است. شما همچنین می‌توانید اینله‌ای از جنس طلا سفارش دهید. بیشتر اینله‌ها دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت یا پرکننده آمالگام دارند. آن‌ها همچنین ارزان‌تر از روکش دندان هستند.

روش درمانی اینله دندان

آزمایشگاه دندان مصنوعی را با استفاده از مشخصات دقیق دندانی که نیاز به ترمیم دارد ایجاد می‌کند. دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را یا دندانی که با اینله قرار است جایگزین شود را برمی‌دارد و به آزمایشگاه ارسال می‌کند. در آزمایشگاه اینله مطابق با اندازه دندان شما ساخته می‌شود. دندانپزشک از رستوریشن موقت استفاده می‌کند تا زمانی که اینله دائمی شما ساخته شود. ترمیم موقت از دندان شما محافظت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با خیال راحت غذا بخورید. هنگامی‌ که اینله آماده شد دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که آن کاملاً متناسب دندان است و سپس آن را در محل خود قرار می‌دهد.

روکش دندان چیست و مراحل انجام آن چگونه است حتما بخوانید : روکش دندان و مراحل انجام چگونه است

انله دندان

دندانپزشکان به بیماران انواع روش‌های ترمیم دندان را ارائه می‌دهند. یکی از این روش‌ها انله‌های دندانی است. انله دندان می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی پر کردن دندان شود. بسیاری افراد اونله دندان را روش پر کردن غیرمستقیم می‌دانند. این اونله‌ها برای بیماران ترمیم قوی‌تر، مناسب‌تر و طولانی‌تر در برابر تخریب دندان یا دیگر آسیب‌های ساختاری ارائه می‌دهند. اینله دندان زمانی انجام می‌شود که فقط بخش کوچکی از دندان نیاز به پر کردن دارد اما انله به‌عنوان پرکننده‌ای در نظر گرفته می‌شود که تمام سطح دندان را پوشش می‌دهد.

روش درمان

ممکن است شما از مواد مختلف از جمله طلا و رزین در روش اونله دندان استفاده کنید که تفاوت این مواد در ظاهر آن‌هاست. به‌ طور کلی برای تکمیل روش انله دو جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز است. در اولین مراجعه دندان‌هایتان برای ترمیم به روش آنله اماده خواهند شد. قالب‌های اماده شده از دندان‌ها به آزمایشگاهی فرستاده می‌شوند که در آن اونله ایجاد می‌شود. دندانپزشک ممکن است در طی مراجعه اول انله موقتی را برای شما قرار دهد تا به دندان آسیبی وارد نشود. در مراجعه دوم، دندانپزشک اونله موقت را حذف می‌کند و اونله دندان دائمی را جای می‌دهد. دندانپزشک دندان را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که دندان‌های شما صاف و یک‌دست هستند.

تفاوت اینله و انله

اینله و انله هر دو یک نوع ترمیم هستند با این تفاوت که هر کدام قسمت متفاوتی از دندان را می پوشانند. اینله دندان فضای بین شیارها و لبه های گردی که در سطح مرکزی دندان قرار دارند را می پوشاند و بسیار شبیه به پرکردگی است و قسمت داخلی دندان را پر می کند در حالی که اُنله وسیع تر بوده و تا شیار های طرفین دندان کشیده می شود. به دلیل پوشش گسترده ای که اُنله ایجاد می کند به آن روکش تکه ای نیز می گویند.

اینله و انله دندان

مزایای اینله و انله کردن

این درمان دارای نکات مثبت و مزایای بسیاری است از جمله مزایای اینله و انله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ظاهر:

آنها بر خلاف آلیاژ های فلزی که در پر کردگی ها استفاده می شوند، ظاهری زیبا و طبیعی دارند و همچنین در مقایسه با مواد سفیدی که برای پرکردگی ها استفاده می شوند، احتمال تغییر رنگ یا لکه دار شدنشان بسیار کمتر است.پرسلین نه تنها می تواند شکل دندان طبیعی باشد، بلکه الگو ها و بخش های سطح دندان نیز با کمی تغییر رنگ به طوری طبیعی بازسازی می شوند.

2- استحکام:

نکته مهمی که در مورد اینله و انله بهتر است بدانید این است که اینله و انله به اندازه ی روکش ها برای دندان طبیعی مخرب نبوده و با محافظت از دندان طبیعی، استحکام دندان را افزایش می دهند. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد و با توجه به شرایط دندانی شما ، دندانپزشک از این درمان استفاده میکند .

3- فرسودگی:

مواد تشکیل دهنده اینله و اُنله حتی در برابر سایش بسیار مقاوم بوده و مانند پرکردگی ها روی دندان را می پوشاند و مانع از آسیب بیشتر دندان ها میشود . هرچند این مورد یکی از نکات قوت این درمان است ، اما فراموش نکنید مراقبت های بعد از درمان نیز در حفظ و نگهداری وضعیت دندانی شما بسیار موثر است .

4- پوسیدگی:

به دلیل محکم چسبیدن و جفت شدن اینله و انله با دندان ، احتمال پوسیدگی در لبه های کناری دندان کمتر است . این نکته یکی از موارد مهمی است که این درمان را به عنوان یک درمان موفق کرده است

5- طول عمر:

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که اینله و آنله نسبت به پرکردگی ها ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند. اما فراموش نکنید اینکه کدام یک از روش های درمانی برای شما مناسب است ارتباط مستقیمی با وضعیت دندانی و تشخیص دندانپزشک شما دارد

6- بهداشت:

برخلاف پرکردگی های ضعیف و ناقص، اینله ها و اُنله ها به دلیل اینکه متناسب با دندان هر شخص ساخته می شوند مانع تجمع پلاک (ماده ای شفاف و چسبناک که در دهان ساخته می شوند و حاوی باکتری است) روی دندان می شوند و به همین دلیل تمیز نگه داشتن آنها آسان تر است.

7- انبساط:

اینله و انله مانند پرکردگی های دندان دچار انبساط و انقباض نمی شوند . مواد درون پرکردگی ها به علت کاهش فشار روی دندان، انبساط و انقباض را افزایش می دهد و به همین دلیل است که این نکته به عنوان یکی از مزایای مهم این درمان شناخته می شود .

مواد پرکردنی دندان کدام است حتما بخوانید : مواد پر کردنی دندان کدام است

معایب اینله و انله کردن

این درمان همانند  هر درمان دیگری دارای معایب مختلفی است . از جمله معایب اینله و انله عبارت است از:

1- دو نوبت:

برخلاف پرکردن، آنها در دو نوبت نصب می شوند مگر اینکه دندان پزشک شما از سیستم های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر)و CAM (تولید به کمک کامپیوتر) یا CEREC (ترمیم مقرون به صرفه ی سرامیک برای مصارف زیبایی(دندان)) استفاده کند.

2- قیمت:

آنها به دلیل داشتن یک مرحله آزمایشگاهی، از قیمت بالاتری نسبت به پرکردگی های دندان برخوردارند. البته به طور کلی از روکش های دندان ارزان تر هستند.

3- فرسایش:

آنها فرسوده و کهنه نمی شوند اما برخی از سرامیک های سخت(مانند زیرکونیا) احتمال فرسایش دندان طبیعی که روی آنها چفت می شوند را دارند؛ خصوصا اگر مینای دندان طبیعی هنگام تنظیم اینله و اُنله کمی تخریب شده باشد. البته در صورتی که دندان اینله یا اُنله شده روی دندانی قرار بگیرد که روکش یا پرکردگی دارد، این احتمال از بین می رود.

4- شکست:

البته در مواردی نیز می توانند با شکست مواجه شوند. به طور کلی این ممکن است به دلیل اشکال در پیوست کردن باشدکه می تواند منجر به افتادن اینله یا اُنله شود . در صورتی که پس از افتادن آن را نگه دارید دندانپزشک می تواند به راحتی آن را سرجایش قرار دهد. مانند تمام ترمیم های دندان (روکش، ونیر، پرکردگی) در صورتی که به درستی با دندان چفت نشده باشند یا  بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، ممکن است گوشه های دندان چار پوسیدگی شود.

هزینه اینله و انله

فاکتورهایی که ممکن است بر هزینه های اینله و انله تأثیر بگذارند عبارتند از:

  •  تجربه و سابقه دندانپزشک
  •  میزان تحصیلات دندانپزشک
  •  هزینه آزمایشگاه دندانپزشکی
  •  تعداد دندان‌هایی که نیاز به ترمیم دارند.
  •  مواد مورد استفاده برای بازیابی دندان (رزین طلا، چینی یا کامپوزیت)
  •  محل دندان و مقدار ترمیم

به خاطر داشته باشید

هزینه های درمانی مربوط به هر یک از روشهای درمانی دندانپزشکی از جمله اینله و انله میتواند در صورت بی اهمیتی و نادیده گرفتن علایم ابتدایی به یک مشکل بزرگ برای بیمار تبدیل شود . این مشکل نه تنها باعث احساس اذیت و آزار برای بیمار میشود بلکه میتواند شما را درگیر هزینه های درمانی بالای دندانپزشکی کند اما با مراقبت و رعایت نکات بهداشتی و مراجعات دوره ای و منظم میتوانید به طور چشمگیری از این مشکلات جلوگیری نمایید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی