ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک یعنی بیمار می تواند دستگاه ارتودنسی را هنگام غذا خوردن از دهان خود خارج کند و پس از آن دوباره سر جای خود بگذارد بنابراین اثر بخشی ارتودنسی متحرک کاملا وابسته به همکاری بیمار می باشد.این دستگاه معمولا برای اصلاح فک و اصلاح جزیی دندان استفاده می شود . دستگاه ارتودنسی متحرک می تواند فقط برای فک بالا تعبیه شده باشد یا برای هر دو فک استفاده شود.دستگاه ارتودنسی متحرک شامل یک صفحه ی پلاستکی همراه با سیم است که دندان را با فشار ملایم و به تدریج به حرکت در می آورد .

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک شامل دو دسته کلی می شود یک گروه عبارتند از پلاک های متحرک ساده برای حرکات جزئی دندانی و گروه دیگر شامل پلاک متحرکی که برای رفع ناهنجاریهای فکی مانند عقب بودن فک پایین یا بالا به کار می رود. از دستگاههای متحرک برای مرتب کردن دندانها در شرایطی استفاده می شود که یا بی نظمی دندانها کم است و در ضمن سن بیمار برای انجام درمان ارتودنسی ثابت کم می باشد. به عبارت دیگر دندانهای شیری با دندانهای دائمی جایگزین نشده اند.

مقایسه ی ارتودنسی ثابت و متحرک

در همین ابتدا بیایید دو نوع ارتودنسی متحرک و ثابت را با هم مقایسه کنید و خیلی سریع این دو را مورد بررسی قرار دهیم :

الف – ارتودنسی ثابت

مهمترین مزیت ارتودنسی ثابت این است که نتیجه ی درمان حتمی و تضمین شده است. بریس های متحرک از نظر تئوری بسیار خوب به نظر می رسند و به شدت وابسته به رعایت خود بیمار هستند و مشکل اینجاست که ممکن است برخی افراد وسوسه شوند که کمتر از زمان تعیین شده از آنها استفاده کنند و یا آنها را فراموش یا گم کنند. این اتفاق می تواند در برنامه درمانی بیمار اختلال ایجاد کند و طول مدت درمان را افزایش دهد. الاینر های متحرک می توانند برای افراد فراموش کار که وسایل خود را به راحتی گم می کنند، مانند کابوس باشند. با گم شدن الاینر ها بیمار باید هزینه ی جاگذاری دوباره ی آنها را بپردازد.

درمان ارتودنسی با بریس های ثابت بسیار ساده تر و مقرون به صرفه تر می باشد و نیاز به نگرانی درباره ی قرارگیری الاینر ها و به خاطر داشتن زمان جاگذاری آنها وجود ندارد. همچنین بریس های ثابت امروزی از لحاظ ظاهری بسیار مخفی می باشند. این بریس ها شامل بریس های سرامیکی است که دارای براکت های شفاف و سیم های رنگ دندان می باشند.

با این حال بریس های ثابت نیز دارای معایبی هستند. یکی از آنها دشواری در تمیز کردن این بریس هاست. این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا بریس های ثابت مانند بریس های نامرئی مخفی نیستند و در صورت عدم نظافت صحیح، به وضوح آشکار می شوند. بریس های ثابت جذاب نبوده و می تواند اعتماد به نفس بیمار را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

بریس های ثابت همچنین باعث تحریک لثه ها می شوند. براکت ها به راحتی لکه دار می شوند و این به این معنی است که در انتخاب غذا کمی محدود می شوید و باید به تمیزی بریس هایتان بسیار اهمیت دهید.

ارتودنسی چیست حتما بخوانید : ارتودنسی و چرایی استفاده از آن

ب – ارتودنسی متحرک

بریس های متحرک نیز مانند بریس های ثابت عمل می کنند که البته از قیمت بالاتری برخوردارند. در طول مدت درمان، سیم های ارتودنسی محکم می شوند و دندان ها را به جایگاه اصلی شان هدایت می کنند. بریس های متحرک اغلب برای درمان مشکلات ارتودنسی جزئی فک بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

بریس های متحرک در طول دوره ی درمان کنترل و آزادی بیشتری به بیمار می دهند و بسیاری از بیماران این آزادی را ترجیح می دهند زیرا قادرند بریس ها را از دهان خود خارج کنند. همچنین خوردن و آشامیدن برای بیمارانی که از بریس متحرک استفاده می کنند بسیار آسان تر بوده و می توانند به طور کامل دندان هایشان را تمیز کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها می تواند  از کرم خوردگی و ابتلا به بیماری های لثه جلوگیری کند. اغلب بریس های متحرک مانند بریس های نامرئی در دهان قابل تشخیص نیستند که این عامل زیبایی برای برخی اهمیت بسیاری دارد.

معایب بریس های متحرک این است که روند درمان پیچیده تر می باشد و بیمار نباید فراموش کند که چه زمان بریس ها را در دهان قرار دهد و چه زمان آنها را خارج کند. همچنین موفقیت ارتودنسی به خود بیمار بستگی دارد. در صورتی که بیمار در مدت مقرر شده، بریس ها را در دهان قرار ندهد نمی توان به موفقیت درمان ارتودنسی امید داشت.

طول دوره ی درمان ارتودنسی متحرک

در حالت کلی طول دوره ی درمان به وسیله ی ارتودنسی متحرک از ارتودنسی ثابت کوتاه تر است به طور معمول ۶ ماه زمان برای نتیجه گیری از ارتودنسی متحرک نیاز است اما زمان دقیق آن با توجه به پیچیدگی درمان توسط متخصص ارتودنسی تعیین می شود.در بعضی موارد ارتودنسی متحرک در ادامه ی ارتودنسی ثابت استفاده می شود.مدت زمانی که برای درمان شما نیاز است در اولین ملاقات برایتان تخمین زده می شود.

پس از اینکه دوره ی درمانی شما به وسیله ی ارتودنسی ثابت به اتمام رسید و متخصص ارتودنسی براکت ها را از روی دندان های شما برداشت. برای اینکه دندان هایتان در محل جدیدشان ثابت بمانند نیاز به ارتودنسی متحرک می باشد.در ابتدا ممکن است نیاز باشد که از ارتودنسی متحرک به صورت تمام وقت استفاده کنید اما همان طور که تثبیت دندان هایتان در محل جدیدشان بیشتر می شوند ، مدت زمان استفاده ی شما از نگهدارنده های متحرک کاهش می یابد.

انواع ارتودنسی متحرک

فواید و مزایای ارتودنسی متحرک :

بطور کلی و ساده مزایا و معایب استفاده از این وسیله را میتوان اینگونه بررسی کرد :

فواید ارتودنسی متحرک

  • می توان به راحتی آنها را برای فعالیت های روزانه مانند نظافت دهان، غذا خوردن، ورزش و نواختن آلات موسیقی از دهان خارج کرد.
  • به آسانی می توان بریس ها را در دهان قرار داد و روزانه ۲۲ ساعت در دهان نگه داشت.
  • به منظور راحتی بیشتر بیمار طراحی شده اند.
  • از مواد کاربردی زیبایی به منظور رنگ دندان بودن یا شفاف بودن بریس های نامرئی استفاده شده است.
  • تنها پس از چند هفته می توان تاثیر بریس ها در صاف و مرتب کردن دندان ها را مشاهده کرد.
  • در صورتی که هزینه ها به صورت اقساطی و با برنامه مشخص پرداخت شوند، بریس های نامرئی می توانند مقرون به صرفه باشند.
  • از آنجایی که می توان بریس ها را از دهان جارج کرد، تمیز کردن دندان بر خلاف بریس های ثابت بسیار آسان خواهد بود.

مضرات ارتودنسی متحرک

  • اختلال در سخن گفتن در مدت قرارگیری بریس ها در دهان
  • مانند هر بریس دیگری در ابتدای قرارگرفتن در دهان، بیمار کمی احساس درد و فشار می کند.
  • بریس های نامرئی باید طبق برنامه ای منظم روزانه در دهان قرار بگیرند.
  • بریس های نامرئی برای درمان همه ی ناهنجاری های دندانی مناسب نیستند.

سن مناسب برای شروع درمان ارتودنسی

بهترین زمان برای شروع فرآیند ارتودنسی دوره ایست که به اصطلاح به آن دوره ی دندان های مخلوط می گویند. این دوره زمانی است که کودکان هنوز دندان های شیری خود را دارند و چند دندان اصلی نیز به آنها اضافه شده است. بنابراین اولین دندان ها تغییر کرده اند اما دندان های آسیاب هنوز تغییری نکرده اند. این سن حدودا ۷ تا ۱۰ سالگی می باشد. در طول این دوره، می توان استخوان فک و دندان ها را به جایگاه صحیح شان منتقل کرد. به علاوه در این دوره می توان کودک را از عادات بدی مانند مکیدن انگشت شست و بیرون انداختن زبان بازداشت.

چگونه به پلاک خود عادت نمایم

عادت نمودن به پلاک ارتودنسی بسیار ساده می باشد. اکثر انسان ها طی دوران کودکی با پستانک و طی دوران کهنسالی با دست دندان قبلی خود آنچنان عادت می نمایند که ترک این عادات حتی گاهی غیر ممکن می نماید. در ابتدای درمان متحرک ارتودنسی زبان به سرعت می آموزد که با وجود پلاک ارتودنسی چگونه حروف را بدرستی ادا نماید.

می توانید با بلند خواندن یک متن و یا صحبت کردن با نزدیکانتان در چند روز اول شروع درمان بر سرعت انطباق گفتاریتان بیافزایید. بزاق افزایش یافته نیز پس از چند روز به حالت طبیعی برخواهد گشت. مهمتر از همه اینکه در اینجا اراده قوی شما برای بهتر شدن زیبایی صورت تان به بوته آزمایش گذاشته می شود و عزم راسخ تان در رسیدن به نتایج مطلوب درمانی طنین حس خوب پیروزی را میهمان وجودتان خواهد نمود.

مکیدن انگشت و اثرات منفی آن در زیبایی دندان حتما بخوانید :مکیدن انگشت و نافری دندان ها

نحوه مراقبت و نگهداری از پلاک های متحرک

این نوع پلاک ها خیلی ظریف هستند به همین دلیل توصیه می شود برای پیشگیری از آسیب دیدن آن :

  • هنگامی که در داخل دهان است ،غذای سفت ، چسبنده و نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین استفاده نشود.
  • پلاک ها را برای شستشو در آب جوش یا گرم قرار ندهید زیرا این کار باعث ذوب شدن پلاستیک آن می شود
  • در هنگام شنا کردن پلاک را در بیاورید
  • اگر در چند روز اول صحبت کردن برای شما مشکل بود سعی کنید فقط با تمرین این مشکل را حل کنید به عنوان مثال با صدای بلند آواز بخوانید یا با صدای بلند از روی یک متن روخوانی کنید. وضعیت صحبت کردن بعد از دو سه روز عادی خواهد شد
  • برای پاک کردن پلاک های خود هفته ای یکبار آن ها را در داخل محلول شستشو دهید.

در طول دوره ی درمان وقتی پلاک ها بر روی دندان های شما قرار دارند ، بهداشت دهان و دندان مساله ای بسیار اساسی است زیرا در این صورت از سلامت لثه های خود در طول درمان اطمینان پیدا می کنید.تمیز بودن پلاک های شما بسیار اهمیت دارد .حداقل دو بار در روز نیاز است که دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان بشویید.

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و نظافت پلاک ارتودنسی

شما با انتخاب درمان تخصصی ارتودنسی لیاقت داشتن لبخندی سالم و جذاب را به اثبات رسانده اید. برای رعایت بهداشت روزانه، پلاک ارتودنسی خود را از دهان خارج نمایید و با کمک مسواکی با الیاف نرم تا متوسط که به خمیر دندان معمولی آغشته شده پس از هر وعده غذایی دندان هایتان را مسواک بزنید. یک نوبت هم از نخ دندان معمولی طی شبانه روز کمک بگیرید.

برای شستن پلاک می توانید مسواک خود را بدون خمیر دندان بر روی سطوح آن بزنید و حتی گاهی آنرا با مایع صابون معمولی بشویید. هرگز از آب جوش برای شستن پلاک استفاده نکنید. اگر قصد معطر کردن پلاکتان را دارید می توانید محلول رقیقی از آب لیمو تهیه نمایید و حدود ۱۵ دقیقه پلاک خود را در آن غوطه ور نمایید. برای بررسی وضعیت سلامتی دندان هایتان هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

قیمت ارتودنسی متحرک

قیمت ارتودنسی متحرک بسته به اینکه شما این خدمات را در مطب یا کلینیک انجام دهید و همچنین نوع کار و نحوه قالب گیری از فک شما متفاوت است ولی با مشاوره و راهنمایی متخصص ارتودنسی میتوانید بهترین گزینه با بودجه مورد نظر خود را دریافت کنید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی