جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ پریودنتال تکنیکی است که در آن جراح با هنرمندی، پاکت پریودنتال را با درمان جراحی و جراحی پلاستیک ترمیم می کند. “پاکت” نتیجه نهایی التهاب و عفونت است که باعث از دست رفتن چسبندگی بافت به دندان می شود و یکی از پیامدهای شایع بیماری پریودنتال(لثه) است.اگر عمق پاکت پریودنتال در اطراف دندان بیش از ۵ میلیمتر باشد از جراحی فلپ لثه برای کاهش عمق این پاکتها استفاده می شود . برای درمان بیماری پریودنتیت پیشرفته باید از این روش درمانی استفاده کرد.

چه مشکلاتی را می‌توان بوسیله جراحی لثه درمان کرد؟

بیماری‌های لثه همچون ژنژیویت و پریودنتیت نیز نیازمند درمان جراحی هستند. ژنژیویت یک شکل خفیف از بیماری لثه است که می‌تواند موجب قرمزی لثه، تورم و خونریزی شود. اغلب اوقات، ژنژیویت به دلیل بهداشت ضعیف دهان، پلاک و رسوب در دهان است. درمان تخصصی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

پریودنتیت یک نوع شدید از بیماری لثه است که بدتر شده و پیشرفته شده باشد، که منجر به پاسخ التهابی می‌شود که بافت‌ها و استخوان را تخریب می‌کند. در طول این فرایند التهاب لثه شروع به جدا شدن از دندان می‌کند. این موجب می شود فضاهایی به نام پاکت‌ها افزایش یابند که به نوبه خود سبب تداخل باکتری‌‌ها و ایجاد عفونت می‌شود. در نتیجه، از دست دادن و صدمه استخوان می‌تواند بوجود آید.

جراحی لثه چگونه انجام میشود حتما بخوانید : جراحی لثه را بهتر بشناسید

انواع روشهای جراحی

نوع جراحی دندانی که انجام می‌شود به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد. قبل از جراحی، یک جراح دندانپزشک ممکن است لثه‌ها را عمیقا پاک کند. یک روش شناخته شده به عنوان اسکیلینگ عمیق (جرم گیری عمیق) می‌تواند جرم و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها حذف کند. روش دیگر که به عنوان روت پلنینگ شناخته می‌شود می‌تواند سطوح ریشه‌های دندان را صاف کند که به معنی این است که فضاهای کمتری برای جرم و باکتری برای ایجاد شدن وجود دارد. این روش همچنین هر نوع جرمی را که روی ریشه است، حذف می‌کند. دیپ اسکیلینگ و روت پلنینگ معمولا هم زمان رخ می‌دهد.

1- جراحی فلپ

جراحی فلپ بخصوص برای افرادی که رسوبات ته نشین شده در پاکتهای عمیق دارند، مفید است. این روش شامل بلند کردن لثه‌ها از روی دندانها برای برداشتن رسوبهای دندان است. پس از اینکه جراح ناحیه را تمیز کرد و رسوب را حذف کرد، لثه‌ها را در محل خود قرار می‌دهد تا در اطراف دندان قرار بگیرد. گاهی اوقات استخوان ممکن است در طی این روش تغییر شکل دهد.

2- پیوند استخوان

هنگامی که استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده است آسیب دیده یا تخریب شده باشد، شخص نیازمند پیوند استخوان است. این روش شامل تعویض استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان ممکن است استخوان شخص باشد یا استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی باشد. هدف از پیوند استخوان نگهداشتن دندانها در محل و کمک به رشد دوباره آنها است.

3- بازسازی بافت

در طی این روش، یک جراح دندان یک قطعه کوچک از مواد تور مانند را بین استخوان و بافت لثه قرار می‌دهد. این ماده مانع از رشد لثه درون فضایی می‌شوند که باید محل استخوان باشد و به استخوان و بافت همبند اجازه رشد مجدد می‌دهد.

4- پیوند بافت

یک خط لثه به نام خط لثه تحلیل رفته بوسیله بافت لثه ایجاد می‌شود و ممکن است نیازمند پیوند بافت نرم باشد تا خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد. در طی این روش، یک جراح دندان معمولا بافت را از یک قسمت بدن جدا می‌کند و مجددا آن را به ناحیه‌ای که لثه تحلیل رفته است، متصل می‌کند. این بافت اغلب از سقف دهان به دست می‌آید. پیوند بافت نه تنها خطر ابتلا به آسیب بیشتر را کاهش می‌دهد بلکه هر ریشه آسیب دیده را هم پوشش می‌دهد.

بیماری لثه چیست و راه های درمان آن کدام است حتما بخوانید : پریودنتال و بیماریهای لثه کدامند ؟

سایر گزینه‌های درمان عبارتند از:

لیزر درمانی: اگر چه هیچکدام از شواهد موجود به طور کامل از درمان لیزر حمایت نمی‌کند بعضی از دندانپزشکان از آن برای کاهش اندازه پاکتها استفاده می‌کنند و بافت همبند آسیب دیده را بازسازی می‌کنند.

پروتیئن‌های تحریک کننده بافت: این روش شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

جراحی فلپ چه کاری انجام میدهد ؟

در واقع ، هدف از جراحی فلپ درمان ناهنجاری ها و بافت از دست رفته در اثر بیماری، از بین بردن پاکت ها و یا فضاهای خالی در بافت لثه ی بیمار جهت بازگرداندن سلامت لثه و حفظ آن می باشد. تکنیک هایی برای درمان بافت لثه و استخوان زیرین آن وجود دارد. هدف از جراحی فلپ پریودنتال عبارت است از:

• بازسازی بافت های لثه و پیوند دوباره ی آنها به دندان.
  •  شکل دادن ، عملکرد بهتر و زیبایی  لثه
  • ارتقاء و بهبود محیط برای انجام اقدامات خوب بهداشتی جهت حفظ سلامت دهان و دندان و مراقبت و نگهداری حرفه ای به وسیله ی متخصص.
  • حذف بافت بیمار داخل پاکت ( بافت زخمی که در نتیجه زخم های باز در بافت لثه ایجاد شده است و دارای التهاب مزمن می باشند)
  • دسترسی به بخشهای داخلی برای درمان و تمیزنمودن سطح ریشه به طور کامل.
  • بازسازی استخوان و لیگامان پریودنتال از دست رفته .
  • اتصال بافت های سالم بطوریکه هیچ زخم بازی وجود نداشته باشد و بهبود به آسانی و به سرعت انجام شود.

آمادگی برای جراحی فلپ

قبل از اینکه شخص جراحی فلپ داشته باشد، دندانپزشک یک آزمایش قبل از عمل روی وی انجام می‌دهد تا مطمئن شود که برای جراحی ایمن است. در طول این آزمایش، دندانپزشک احتمالا:

• سابقه پزشکی را مرور می‌کند و یک آزمایش انجام می‌دهد
  • دندان‌ها، دهان و فک را بررسی می‌کند تا ثبات و سلامت را بررسی می‌کند
  • برای هر گونه عفونت، آبسه یا دیگر ضایعاتی که می‌تواند جراحی را پیچیده‌تر کند، بررسی می‌کند
  • در مورد خطرات و مزایای عمل تصمیم می‌گیرد و مجوز یا رضایت را برای رفتن به جراحی دریافت می‌کند.

جراحی لثه چگونه انجام میشود

جراحی فلپ گونه انجام میشود ؟

بسته به نوع روش مورد استفاده، یک سری چیزها ممکن است رخ دهد. اکثر روشهای جراحی لثه ۲ ساعت زمان برای کامل شدن، وقت می گیرند. در بعضی موارد برای جراحی لازم است که شخص خوابیده باشد یا در طول بخشی از جراحی خوابیده باشد. اوقات دیگر، جراحی تنها شامل استفاده از بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه ها است. تزریق داروی بی حسی می‌تواند کمی ناراحت کننده باشد.

در طی جراحی فلپ ، جراح دندانپزشک از تجهیزات استریل، از جمله ابزار و دریپ استفاده می‌کند تا خطر عفونت را کاهش دهد. پس از ایجاد شکافهای کوچک یا برشها در طول خط لثه، دندانپزشک لثه‌ها را از دندان‌ها بلند می‌کند. این به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا بتواند بهتر ریشه‌ها را ببیند و جرم، پلاک یا عفونت را پاک کند.

در ادامه این تمیزی عمیق، جراح دندان می‌تواند روشهای دیگر همچون تغییر شکل لثه، روشهای بازسازی استخوان یا روشهای برنامه ریزی شده دیگر را انجام داد.

وقتی که برنامه ریزی جراحی دندان کامل شد، جراح لثه‌ها را با استفاده از بخیه های ظریف به جای خود بر می‌گرداند. دندانپزشک ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل جراحی این بخیه‌ها را بر می‌دارد.

بستن فلپ

اتمام جراحی فلپ با بستن فلپ، که مانند بستن درب یک پاکت نامه است، انجام می شود. فلپهای لثه (بافت لثه) در برابر سطح ریشه و تا حد ممکن دور از فاصله ی بین دندانها ایجاد می شوند. هنگامی که از غشاءها استفاده می شود، آنها باید تا حد ممکن به طور کامل پوشیده شوند.

فلپها معمولا در برابر دندان با بخیه (بخیه) نگه داشته می شوند ،با این حال، مواد و تکنیکهای بسیاری برای اینکار وجود دارد. با استفاده از فشار ملایم لخته ی خون در آن محل تشکیل شده و همراه با بخیه سبب نگهداری فلپ در موقعیت اولیه و ثبات آن تا زمان ترمیم کامل می شود. گاهی از یک پانسمان پلاستیکی قابل شکل گیری استفاده می شود، که سرتاسر فلپ را در بر می گیرد و از آن حفاظت می کند.

عوارض جراحی لثه حتما بخوانید : عوارض جراحی لثه کدام است ؟

مراقبت های بعد از جراحی فلپ

بعد از جراحی فلپ لثه مقداری درد خواهید داشت که البته با مسکن های موجود در داروخانه قابل حل است. شاید هم دندان پزشک چیزی قوی تر برای شما تجویز کند. برای کاهش تورم نیز می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. مقداری خونریزی نیز پس از جراحی طبیعی تلقی می شود.بعد از عمل جراحی، تمیز ماندن دهان بسیار اهمیت دارد. گذشته از رعایت بهداشت برای سایر مناطق دهان، باید از کلرهگزیدین نیز استفاده کنید. این عنصر ضد میکروبی باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. بسته به وضعیت شما، ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.

هزینه‌ جراحی فلپ لثه

روشهای جراحی دندان و لثه ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند بنابراین با یک کارشناس بیمه صحبت کنید تا در مورد مزایای بیمه برای هزینه‌های احتمالی صحبت شود تا از خرج زیاد جلوگیری شود. به طور متوسط هزینه‌ها از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و نهایت هزینه آن بستگی به نوع جراحی، تجربه دندانپزشک و مرکز درمانی مربوط می‌شود. اگر از پس هزینه‌های جراحی فلپ بر نمی‌آیید می‌توانید به مراکز دانشگاهی مراجعه کنید تا با کمترین هزینه برای شما انجام شود.

فراموش نکنید

در طی ۴۸ ساعت اول پس از عمل، درد و خونریزی جزئی طبیعی است. اگر خونریزی ادامه یافت و یا بدتر شد حتما به دندان پزشک خود اطلاع دهید. هنگامی که لثه التیام یابد ممکن است باز هم تحلیل برود. علاوه بر این دندان محل جراحی نیز به گرما و سرما حساس می شود. به علاوه احتمال بروز پوسیدگی در این دندان بیشتر می شود. بنابراین باید از آن مراقبت بیشتری بکنید.