آب نمک

آب نمک نوعی محلول پرخاصیت برای شست و شوی دندان هاست که می توانید در صورتی که مسواک در دسترس نداشته باشید پاک کننده ای مفید برای دندان هایتان باشد. ضدعفونی کردن دندان ها و لثه ها از تاثیرات مصرف آن است که مانند یک دهانشویه سالم به شما کمک خواهد کرد.

برای جلوگیری از عفونت یا آبسه دندان یا حتی زمانی که زخم دهانی دارید می توان از آب نمک یا نمک به تنهایی برای از بین بردن عفونت استفاده کنیم. اگرچه آب نمک به طور کامل خواص دهانشویه های تجاری را ندارد اما جایگزین مناسبی می تواند به شمار رود.

زمانی که درصد نمک موجود بالاتر از پنج درصد باشد به آن آب نمک می گویند اگر شوری در آب بین سه و نیم تا حدود 26 درصد باشد به آن هم نیز آب نمک گفته می شود.  درصد اولی (سه و نیم درصد) میزان نمک موجود در آب دریا است و درصد دومی درصد معمول در آب اشباع شده با نمک است. از خواص آن می توان به کاهش عفونت درد و التهاب نیز اشاره کرد.

چگونه آب نمک بسازیم:

برای درست کردن محلول آب نمک، یک قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. دهان را ده تا دوازده ثانیه با این محلول شستشو دهید سپس آن را از دهانتان خارج کنید . به خاطر داشته باشید استفاده از حجم زیاد نمک تاثیری در تمیزی دندان های شما ندارد و حتی میتواند آثار مخرب داشته باشد.

آب نمک ، جایگزین دهانشویه

از آنجا که استفاده از دهان شویه در برخی از افراد ایجاد آلرژی می کند، بنابراین آب نمک بهترین ضد عفونی کننده دهان و دندان تلقی می شود. محیط دهان و دندان هر فرد نیز به دلیل وجود آلودگی های بسیار همچون سایر محیط های زندگی و وسایل مختلف نیاز به ضدعفونی دارد و رعایت اصول بهداشتی ضدعفونی این محیط باعث تضمین سلامت هر شخص خواهد بود.

محیط دهان همواره با انبوهی از میکروب ها و آلودگی ها به صورت طبیعی همراه است، این آلودگی ها به دلیل مقاومت طبیعی بدن عامل بیماری زایی ندارد و به صورت انگل در دهان باقی می ماند، اما جهت پیشگیری از فعالیت این انگل ها و به حداقل رساندن میزان آلودگی محیط دهان، ضد عفونی دهان همه افراد الزامیست.

دهان شویه مناسب کدام است حتما بخوانید : دهان شویه استفاده میکنید ؟

وجود اسانس های خوشبوکننده موجود در این مواد و رنگدانه هایی که به جهت رنگی شدن آن برای جلوگیری از اشتباه گرفتن دهان شویه با آب آشامیدنی استفاده می شود؛ امکان بروز حساسیت یا آلرژی را در افراد افزایش می دهد به این ترتیب در برخی باعث ایجاد آفت در دهان می شود. آب نمک  باعث قلیایی شدن محیط دهان شده و از فعالیت میکروب های این محیط جلوگیری می کند.

توجه به این نکته ضروری است که آب نمک مورد استفاده نباید شور باشد و برای استفاده صحیح آن می توان از شکل سرمی آن استفاده کرد یا با محلول ۵ گرم در ۱۰۰ سی سی آب آن را تهیه کرد.

بعد از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، می توانید سه یا چهار بار در هفته از قرقره آب نمک استفاده کنید. با این حال در انجام این کار زیاده روی نکنید. سدیم بیش از حد می تواند بر مینای دندان تاثیر منفی داشته باشد.

آب نمک برای شستشوی دندان

تاثیرات مثبت آب نمک

1 – ضدعفونی کننده :

شستشوی نمک به طور طبیعی باعث بهبودی زخم ها می شود. محلول نمک باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده می شود که خود موجب بهبودی سریع تر می شود. بعد از آسیب های جزئی دندان (مانند برش های کوچک یا زخم دهان) یا حتی چیزهای مهم تر مانند عمل جراحی دهان از این روش برای تسریع بهبودی استفاده کنید.

۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی، می توانید محلول آب نمک را سه یا چهار بار در روز بخصوص بعد از غذا استفاده کنید. اگر دهانتان حساس است و دچار سوزش شدید می شوید، از کمتر از یک قاشق چای خوری نمک برای ساخت محلول استفاده کنید.

2- کاهش باکتری:

هر جا باکتری ها تکثیر یابند، بیماری نیز در آنجا به وجود می آید. زمانی که از محلول آب نمک استفاده می کنید، محیط دهان قلیایی می شود که رشد و تکثیر برای باکتری ها را دشوار می سازد. به عبارت دیگر، قرقره آب نمک می تواند سطح باکتری را کاهش دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری می شود.

علاوه بر این، قرقره به حذف مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها کمک می کند. در صورتی که ذرات بین دندان ها گیر کنند باعث تحریک لثه می شوند. بیماری های لثه خود باعث ملاقات بیشتر با دندانپزشک و افزایش هزینه ها می گردند.  

فلوراید و اهمیت آن در استحکام دندان حتما بخوانید : فلوراید و استحکام دندان ها

3- مبارزه با تنفس بد بو:

اگر دهانتان به دهان شویه های مبتنی بر الکل حساس هستید، قرقره آب نمک می تواند گزینه موثر و ارزانی باشد. این محلول با جینجیویت مبارزه می کند که یکی از دلایل تنفس بد بو است.

4- مقرون به صرفه:

نمک یکی از ارزان ترین مواد موجود در سوپرمارکت هاست که به همین دلیل استفاده از آن برای بهداشت دهان و دندان توصیه می شود. قرقره کردن آب نمک حتی یکبار در هفته نیز می تواند سلامتی دندان و لثه شما را به طور چشم گیری تغییر دهد.

استفاده از نمک برای سفیدی دندان ها ، یک باور غلط !

این باور که می توان به جای استفاده از خمیر دندان از نمک برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد اشتباه است و دندانپزشکان این باور را رد می کنند زیرا در داخل خمیر دندان مواد بسیار موثری مانند فلوراید و خوشبو کننده دهان و … برای پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که در نمک وجود ندارند و استفاده از آن برای این کار اصلا خوب نیست.

همچنین مشکلاتی که برای افراد در مورد دهان و دندان پیش می آید برای ساختار دندان ها و بافت نگه دارنده آنها (لثه ها) می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل استفاده از مسواک، نخ دندان و استفاده از دهانشویه های ضد باکتری است. آب نمک PH دهان را تغییر می دهد که مانع تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم ها می شود اما فرم های مختلف آن ها را کاملا از بین نمی برد.

فراموش نکنید :

بهداشت دهان و دندان فقط در مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن خلاصه نمی شود. حفاظت از سلامت دهان و دندان و داشتن زبان و لثه سالم نیازمند تلاشی جامع است. روش های زیادی برای مراقبت از سلامت دندان ها وجود دارند که به دریافت نوبت دندانپزشکی نیازی ندارند. یکی از این درمان های موثر در خانه که کم هزینه نیز هست، قرقره آب نمک است.

گاهی رعایت نکاتی ساده به شما کمک خواهد کرد که هزینه های دندان پزشکی خود را به میزان قابل توجهی کاخهش دهید و فراموش نکنید استفاده از آب نمک به تنهایی و مدام گزینه واقعا مناسبی برای سلامت دندان ها نیست چرا که شما باید با خمیر دندان های حاوی فلوراید و دهانشویه های مناسب دهانتان از آنها محافظت کنید ولی واقعیت این است که در صورت در دسترس نبودن این موارد آب تمک میتواند جایگزین مناسبی باشد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی