کاشت دندان

کاشت دندان جراحی کوچک هستند که دندان در استخوان فک وارد می شود. اولین دوره نقاهت 8-12 هفته است و پس از آن دندان موقت به ریشۀ مصنوعی وصل می شود. پس از 3-6 ماه که کاشت آمادۀ فشار می باشد، دندان دائم در جایش قرار می گیرد. کاشت دندان بسیار با دوام است و با رعایت بهداشت دهان و دندان دوام مادام العمر دارند.

 

روش‌های کاشت دندان

از جمله روش‌های کاشت دندان عبارتند از:

1- کاشت ایمپلنت
2- استفاده از بریج
3- استفاده از دندان مصنوعی (برای چند دندان یا برای همه دندان‌ها)
4- استفاده از بریج رزینی

از بین روش‌های بالا، کاشت ایمپلنت برای تک تک دندان‌ها از نظر حفظ سلامت دهان و دندان، بهترین گزینه جهت جایگزینی دندان از دست رفته است. چرا که ایمپلنت از نظر ساختاری شبیه‌ترین حالت به دندان‌های طبیعی را دارد. ایمپلنت همانند دندان طبیعی دارای یک قسمت ریشه است که در استخوان فک کاشته می‌شود تا امکان قرار دادن تاج دندان فراهم آید. اگرچه کاشت ایمپلنت به جای همه دندان‌ها به علت هزینه بالا از عهده هر کسی بر نمی‌آید اما کاشت ایمپلنت در مواردی که فرد یک یا چند دندان از دست رفته دارد، بهترین گزینه جایگزینی است.

روکش دندان چیست ؟

برای ساخت روکش دندان جزئیات بسیاری باید توسط دندانپزشک بررسی شود. موقعیت دندان در فک، وجود فضای کافی در فک مقابل، وضعیت سلامت لثه، میزان نسج باقی مانده از دندان، طول مناسب ریشه دندان، عدم وجود ضایعه یا کیست در اطراف ریشه دندان از جمله مواردی است که هنگام اقدام به ساخت روکش دندان باید مدنظر قرار گیرند. در صورتی‌که یک دندان از نظر تمامی این موارد مورد تایید باشد مراحل ساخت روکش دندان آغاز می‌شود .

روکش دندان چیست و مراحل انجام آن چگونه است حتما بخوانید : روکش دندان و مراحل تصویری روکش دندان

درصورتی‌که میزان نسج تخریب شده از تاج زیاد باشد و پوسیدگی تاج دندان را تا نزدیک لثه و حتی زیر آن تخریب کرده باشد، دندان مورد جراحی لثه قرار می‌گیرد. طی این درمان (که به اندازه نامش پیچیده و دلهره‌آور نیست) مقداری در نسج لثه و استخوان اطراف دندان حذف می‌شود تا حجم کافی از تاج دندان برای گذاشتن روکش در دسترس باشد. دندانپزشک در ادامه تمام پوسیدگی‌های دندان را برمی‌دارد، سپس دندان را به کمک یک ماده ترمیم‌کننده مناسب مثل آمالگام یا کامپوزیت به‌صورت کامل ترمیم می‌کند تا آماده تراش و قالب‌گیری شود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی