عوارض جراحی لثه کدام است ؟ | جراحی | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

عوارض جراحی لثه کدام است ؟

تاریخ: 12 دسامبر 2018
توسط: دکتر پیام حیاتی
عوارض جراحی لثه

عوارض جراحی لثه شامل خونریزی و ورم که احتمالاً می تواند ریسک ایجاد عفونت را افزایش دهد، ممکن است برای دو تا سه روز پس از عمل جراحی لثه ادامه داشته باشد. در این مدت به خاطر حساس شدن زیاد لثه ها و دندان ها پس از عمل جراحی لثه احتمالاً بیمار با مشکل در خوردن و نوشیدن مواجه می شود. مراقبت از دندان ها و لثه ها پس از هر عمل جراحی لثه بسیار مهم و با اهمیت است. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، نواحی پیوند زده شده از بافت لثه مستعد عقب نشینی سریع هستند و همواره احتمال ایجاد پوسیدگی در ریشه های دندان وجود دارد.

به هر حال هنگام انجام دستور العمل های ارائه شده توسط جراح لثه باید مراقبت کافی توسط بیمار انجام شود. برای اینکه از ابنلا به عفونت لثه جلوگیری کنیم بهتر است ابتدا به ساختمان (آناتومی) لثه و نسوج نگهدارنده دندان که به آن پریودنشیوم گفته می شود، بطور خلاصه اشاره ای داشته باشیم.

جراحی لثه چگونه انجام میشودحتما بخوانید : علت جراحی لثه

اجزای پریودنشیوم

بطورکلی دندان ها به وسیله ی نسوج و ساختمان هایی نگهداری و حمایت می شوند که به آن ها پریودنشیوم می گویند، که شامل اجزای زیر است:

1- لثه:

به آن بخشی از پریودنشیوم گفته می شود که دور تا دور دندان را فراگرفته و از یک طرف به دندان ها و از طرف دیگر به مخاط دهان ختم می گردد. لثه تنها تنها بخشی از پریودنشیوم می باشد که در دهان قابل مشاهده است. بیماری های پریودنتال و جراحی لثه غالبا از ناحیه ی لثه شروع می شوند و در اصطلاح عامیانه بیماری های پریودنتال به بیماری های لثه گفته می شود.
بعد از جراحی لثه، لثه بخیه زده شده و در محل آن پانسمان مخصوص قرار داده می‌شود. بیمار بعد از یک هفته برای معاینه مجدد و برداشتن بخیه باید مراجعه نماید. معاینه توسط دندانپزشک چند ماه یک بار به بیماران توصیه می شود. مراقبتهای بعد از جراحی لثه به بهبود سریع تر کمک بسیار زیادی میکند و باعث کاهش عوارض جراحی لثه میشود .

2- استخوان آرواره (آلوئول):

بخشی از پریودنشیوم که دندان ها را در بر گرفته و در خود جای داده است همان استخوان آرواره است. هنگامی که دندان را می کشند در واقع آن را از حفره ی آرواره خارج می سازند وقتی بیماری لثه پیشرفت کند استخوان آرواره هم درگیر بیماری شده و بتدریج تخریب می گردد.

3- لیگامان پریودنتال:

دندان ها روی حفره ی استخوانی که همان آرواره است روی بالشتک نرمی که از بافت همبندی تشکیل شده است تکیه زده اند. در واقع دندان ها هنگام جویدن لقمه که تحت فشار قرار می گیرد روی این بالشتک گوشتی حرکت مختصری دارند و اگر این غشای نازک نبود دندان ها به اسنخوان لثه چسبیده بودند و امکان خارج کردن آن ها وجود نداشت.
دندان هایی که به اصطلاح به آن ها فک جوش گفته می شود که با جراحی لثه رفع می شوند و دندان هایی هستند که به دلیل از بین رفتن این غشاهای نرم مستقیما به استخوان چسبیده و لذا خارج کردن آن ها بسیار دشوار است. این لیگامان در عین نازکی دارای تغذیه و رشد و نمو بوده و در اثر عوامل مختلف بیماری زا دچار تغییرات مختلفی می شوند.

علت جراحی لثه

هنگامی که بیمار دچار بیماری لثه می شود، ابتدا به درمان ها و ترمیم های بدون جراحی و ریسک روی می آورد، سپس سراغ جراحی لثه می رود. در صورتی که درمان بیماری لثه به تعویق بیفتد و هیچ اقدامی برای آن انجام نشود و در نتیجه بیماری پیشرفت کند، پزشک در وهله اول جراحی لثه را تجویز می کند. البته این تجویز بستگی به شرایطی دارد که بیمار به آن گرفتار شده است. دندانپزشک تمامی شرایط و حال بیمار را معاینه می کند، به طور مثال عواملی مانند التهاب لثه و یا عفونت لثه را بررسی می کند تا پی به میزان پیشرفت بیماری ببرد. یا مثلا ممکن است جراحی لثه قبل از روکش را برای بیمار مناسب نداند . دندانپزشک پس از بررسی دقیق و طبق تشخیص خود برنامه درمانی مشخصی را به بیمار توصیه می کند و بر اساس آن درمان بیماری لثه را آغاز می کند.
خونریزی لثهحتما بخوانید : خونریزی لثه نشان از چه دارد ؟

چگونه فرد نیازمند جراحی لثه می‌شود؟

بیماری لثه از وجود یک باکتری در دهان آغاز میشود که به دندان‌ها متصل می‌شود. باکتری‌ها انباشته و تکثیر می‌شوند و لایه‌ای نازک تحت عنوان پلاک دندان تشکیل می‌دهند. در صورت به جا ماندن این پلاک روی دندان، بافت‌های لثه‌ی مجاور دندان متورم می‌شوند، که منجر به بروز ورم و التهاب لثه می‌شود که مرحله‌ی اولیه‌ی بیماری لثه محسوب می‌شود. پلاک دندان و ذرات غذا با رعایت بهداشت دهان و دندان برطرف می‌شوند بنابراین سعی کنید سطح دندان‌ها را پاکیزه نگه دارید.

التهاب لثه مرحله‌ی آغازین بیماری لثه است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به پریودنتیت، یکی از بیماری‌های جدی لثه، شود. در اینصورت التهاب لثه رو به وخامت خواهد رفت و التهاب و ورم بافت لثه افزایش خواهد یافت، خونریزی لثه اتفاق خواهد افتاد، عمق منطقه‌ی بین دندان و بافت لثه افزایش خواهد یافت که در نهایت منجر به تشکیل پاکت پرودنتال و بروز بیماری پریودنتال خواهد شد.

با انباشته شدن باکتری‌های پلاک روی یکدیگر و انتقال آنها به زیر خط لثه، پاکت پریودنتال گسترش می‌یابد. در این مرحله، مراقبت‌های خانگی در برطرف نمودن پلاک دندان چندان موثر واقع نمی‌شوند. در صورتی که این مشکل توسط دندانپزشک یا متخصص دندان درمان نشود، باکتری‌ها در زیر خط لثه منتشر می‌شوند و درون پاکت را عفونی می‌کنند.

این گونه باکتری‌ها موجب آسیب به بافت نرم و سخت اطراف دندان خواهد شد که به بیماری پیشرفته‌ی پریودنتال تبدیل خواهد شد که ریشه‌ی دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب عفونت آنها خواهد شد. ممکن است دندان لق شود و فرد احساس ناراحتی کند. در این مرحله جراحی لثه ضروری خواهد بود. درمان‌های اولیه‌ی بیماری پاکت پریودنتال، جرم‌گیری و هموار کردن سطح ریشه هستند. درمان‌های دیگر، انواع جراحی هستند که برای درمان بافت بیمار لثه صورت می‌گیرند.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنتحتما بخوانید : مراقبت بعد از جراحی لثه

عوارض جراحی لثه شامل

عوارض جراحی عبارت است از :

1-حساسیت دندان ها به سرما و گرما پس از مدتي با رعايت بهداشت دهان و دندان از بين مي رود. استفاده از خميردندان هاي ضد حساسيت در صورت شدت حساسيت دندان از طرف جراح تجويز خواهد شد.

2-فاصله گرفتن لثه از طوق دندان و خالی شدن لثه بین دندان ها

3-به دلیل حساس شدن زیاد لثه ها و دندان ها پس از عمل جراحی ممکن است در خوردن و آشامیدن اختلال ایجاد شود.

4-ممکن است خونریزی و ورم به مدت دو تا سه روز پس از عمل جراحی لثه ادامه داشته باشد

5-لق شدن مختصر دندانها (این امر بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود برمی گردد).

مراحل تصویری جراحی لثه

در این ویدیو به صورت ساده و خلاصه مراحل جراحی لثه را میبینید . مهارت و تجربه دندانپزشک در انجام این عمل از نکات بسیار مهم است . هرچند همانگونه که توضیح داده ایم توجه به مراقبت های بعد از جراحی لثه میتواند بهبودی را سرعت ببخشد .

قیمت و هزینه عمل جراحی لثه

با معاینات دندانپزشکی دوره ای می توان از بیماریهای لثه و درنتیجه نیاز به جراحی لثه پیشگیری کرد . هزینه جراحی لثه بستگی به میزان پیشرفت بیماری شما، نوع جراحی و پزشک معالج دارد. از آنجا که با اقدام به درمان در مراحل اولیه مشکلات و بیماری های لثه از جمله عفونت لثه میتوان از روش های بدون جراحی کمک گرفت، لذا شما با معاینات دندانپزشکی دوره ای میتوانید در صورت بروز مشکل در مراحل اولیه نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنید و از جراحی لثه پیشگیری نمایید.

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک و متخصص در کاشت دندان و ایمپلنت

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید