تورم سقف دهان چه علتی دارد ؟ | عمومی | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک
آدرس: آیت الله کاشانی خیابان اعتمادیان برج شیری طبقه اول واحد 4

تورم سقف دهان چه علتی دارد ؟

تاریخ: ۵ دی ۱۳۹۷
توسط: دکتر پیام حیاتی
تورم سقف دهان

تورم سقف دهان ممکن است به چند علت بوجود بیاید، که بیشتر آنها با حداقل درمان رفع می شوند. در موارد خیلی نادر، شرایط وخیم تری ممکن است باعث تورم سقف دهان شود.قبل از بررسی علت تورم سقف دهلن بهتر است بدانید سقف دهان چیست ؟

سقف دهان چیست ؟

سقف دهان عبارتست از یک صفحه استخوانی در قسمت جلو و یک قسمت نرم و بدون استخوان، در قسمت پشت که مانند مانعی بین حفره های دهانی و بینی عمل می کند. گاهی ممکن است سقف دهان متورم شود.

علل تورم سقف دهان کدام است ؟

دلایل مختلفی برای تورم سقف دهان وجود دارد مثل :

به غیر از موارد گفته شده میتوان دلایل زیر را از جمله علت های تورم در این ناحیه دانست :

۱- وجود زخم در دهان

زخم های دهانی اغلب شامل برفک و تبخال هستند که بر روی لثه ها، گونه ها یا لب ها دیده می شوند و در بعضی موارد بر روی این ناحیه از دهان، نیز ممکن است دیده شوند. زخم ها باعث درد، تاول و تورم می شوند و بعضی افراد قبل از ایجاد زخم، متوجه درد و تورم آن می شوند.

دندان قروچه علل و عوامل آن و راه های درمانحتما بخوانید : دندان قروچه را بشناسید

۲- آسیب یا زخم

یکی از شایع ترین علل ورم این ناحیه از دهان، آسیب یا زخم است. تعدادی از شایع ترین علل زخم عبارتند از:

۳- کمبود آب

کمبود آب بدن باعث متورم شدن این ناحیه از دهان می شود، همچنین سبب خشکی دهان شده و اگر فرد اقدامی برای رفع این حالت انجام ندهد، باعث تورم سقف دهان می شود.

برخی از علل شایع کمبود آب و خشکی دهان عبارتند از:

کم آبی باعث عدم تعادل الکترولیتی می شود و فرد ممکن است احساس ضعف کند و یا اسپاسم عضلانی داشته باشد.

تورم سقف دهان و علت های آن

۴- موکوسل

به وجود آمدن یک مخاط در داخل یک کیست برآمده که در این ناحیه از دهان ظاهر می شود، موکوسل نام دارد. موکوسل ها معمولا دردی ندارند و معمولا پس از یک آسیب کوچک مانند بریدگی یا شکاف بر روی این ناحیه از دهان به وجود می آیند.

موکوسل ها معمولا نیازی به درمان ندارند و ممکن است خودشان از بین بروند اما اگر فردی دارای موکوسل خیلی بزرگی است و یا مرتب عود می کند، پزشک بدون هیچ خطری، می تواند آن را تخلیه کند.

متخصص بیماری های دهانحتما بخوانید : متخصص بیماری های دهان چه کسی است ؟

۵- ورم یا برآمدگی های فلس دار (Squamous papillomas)

ویروس زگیل انسانی “human papillomavirus (HPV)” عامل رشد و تشکیل ورم های فلس دار می باشد. این برآمدگی های فلس دار، توده های بدخیم سرطانی نیستند و بر روی این ناحیه از دهان می توانند دیده شوند.

به طور معمول این توده ها باعث درد نمی شوند. با این حال، به محض پی بردن و تشخیص آن، باید تحت درمان قرار بگیرند. در این حالت، پزشک ممکن است برای خارج کردن این توده، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

۶- شرایط پزشکی خاص

به ندرت اتفاق می افتد که تورم این ناحیه از دهان،  ناشی از بیماری های خاصی مانند سرطان دهان یا هپاتیت ویروسی باشد. سرطان دهان موضوعی غیرعادی است و بر طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، در سال ۲۰۱۸، حدود ۵۱٫۵۴۰ نفر در ایالات متحده آمریکا، به سرطان دهان مبتلا شده اند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

در اغلب موارد، یک فرد می تواند سقف متورم دهان را در خانه درمان کند یا منتظر بماند تا خود را درمان کند. آسیب های عادی مانند سوختگی ناشی از نوشیدنی گرم، معمولا طی چند روز بهبود می یابند. زخم های خفیف یا زخم های زیاد معمولا به خودی خود می افتند. در بعضی موارد ممکن است فرد برای استفاده از داروها به کاهش فرکانس یا شدت زخم های سرد احتیاج داشته باشد. اگر زخمی در دهان وجود دارد که علت درد سقف دهان شده و بیش از ۲ هفته باقی مانده باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

متخصص بیماری های دهان و دندان

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید