لوگو دکتر پیام حیاتی

رزرو نوبت اینترنتی

از دکتر بپرسید ؟

رفلاکس معده و پوسیدگی دندان

رفلاکس معده چیست ؟

رفلاکس معده (GERD) از اختلالات گوارشی شایع است و زمانی رخ می دهد که محتویات معده به لوله مری باز می گردد. رفلاکس معده به دلیل اختلال در عملکرد ماهیچه انتهای مری (LES) ایجاد می شود. این ماهیچه همانند دریچه عمل کرده و هنگام بلعیدن غذا مدت زمان کوتاهی باز می شود تا مواد غذایی وارد معده شود. در صورت درست کار نکردن این دریچه یا بسته نشدن کامل آن، آب گوارشی و محتوای معده به مری بازگشته و رفلاکس معده رخ می دهد.

علت رفلاکس معده چیست ؟

برخی عوامل موثر در ایجاد رفلاکس معده عبارتند از:

  • پرخوری و بزرگ شدن معده
  • چاقی
  • استرس
  • فتق هیاتال یا هیاتوس؛ بخشی از معده به سمت بالا و به داخل دیافراگم کشیده می شود
  • مصرف برخی مواد غذایی مانند قهوه، شکلات یا برخی نوشیدنی ها

علائم و نشانه های رفلاکس معده

  • سوزش در قفسه سینه (سوزش سر دل)؛ معمولا بعد از غذا ایجاد شده و ممکن است شب ها بدتر شود
  • درد قفسه سینه
  • مشکل بلع
  • استفراغ غذا یا مایعات ترش
  • احساس توده در گلو
  • فرسایش دندان ها
  • افزایش بزاق دهان
  • مزه ترش در دهان
مراجعات دوره ای دندانپزشکی و اهمیت آن در سلامت دندان حتما بخوانید : مراجعات دوره ای دندان پزشکی

از جمله علائم رفلاکس معده شبانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه های مزمن
  • التهاب حنجره
  • ابتلا به آسم یا تشدید آن
  • اختلال خواب

رفلاکس معده (GERD) از اختلالات گوارشی شایع است و زمانی رخ می دهد که محتویات معده به لوله مری باز می گردد.

رفلاکس معده و پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به دلایل زیادی رخ می دهد. برخی از این دلایل بسیار شناخته شده اند. برای مثال مصرف قند و شیرینی، مسواک نزدن به طور مرتب، و نخ دندان نکشیدن از دلایل واضح این مشکل هستند. اما برخی دلایل پنهان و گاهی برای مردم عادی ناشناخته هستند. یکی از این نوع دلایل تاثیر اسید معده بر پوسیدگی دندان است.

بیماران مبتلا به رفلاکس اسید در معرض خطر بیشتری برای فرسایش دندان و مشکلات پریودنتال هستند. زمانی که مینای دندان در معرض محیطی با pH 5.5 قرار می گیرد شروع به حل شدن می کند. این در حالی است که pH اسید معده ۲ یا حتی کمتر است. مواجهه هر روزه با اسید، پوشش محافظ دندان را کم کم از بین می برد و آن را به شدت تضعیف می کند. هنگامی که مینای دندان از بین می رود، لایه دنتین داخلی دندان در معرض محیط قرار می گیرد و این امر می تواند به عوارض جانبی جدی دیگری بر سلامت دندان و دهان شما منجر شود.

نشانه های پوسیدگی دندان 

وقتی دندانی دچار پوسیدگی می شود، ممکن است یک یا چند مورد از علامتهای زیر را داشته باشد :

تغییر رنگ مینای دندان، در محل پوسیدگی مینا قهوه ای یا سیاه رنگ می شود. 

سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، گاهی میزان این تخریب کم است و فقط با معاینه دقیق مشخص می شود و گاهی مقدار زیادی از دندان از بین می رود ، به طوری که شخص فکر می کند دندان او شکسته است. 

حساس یودن یا درد گرفتن دندان در موقع خورد غذاهای سرد، گرم، ترش و شیرین . 

حساس یودن یا درد گرفتن دندان وقتی که دندانها را روی هم فشار می دهیم. 

بوی بد دهان می تواند به علل مختلف ایجاد شود که یکی از علت های آن پوسیدگی دندانها است. 

پوسیدگی بین دندانی می تواند باعث گیر کردن مواد غذایی بین دندانها و پاره شدن نخ دندان هنگام استفاده بشود.

علائم و نشانه های تاثیر اسید معده بر پوسیدگی دندان چیست؟

  • درد یا تحریک در دهان
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های خاص، به ویژه مواد گرم، سرد یا شیرین
  • لبه های دندانی تیز
  • دندان های کوتاه و تضعیف شدن
  • تغییر رنگ دندان ها رو به تیره
اینله و انله دندان حتما بخوانید : اینله و انله در پوسیدگی دندان

دندان خراب بر معده تاثیر می گذارد

سوزش قلب و دیگر علائم و نشانه های رفلاکس اسید به این معنی نمی باشد که شما به بیماری رفلاکس معده مبتلا شده باشید. مصرف غذا‌های سالم و مقوی‌، کلید داشتن سیستم گوارش سالم است‌. اینکه چطور غذا را برای هضم صحیح می‌جویم و خرد می‌کنیم هم نکته خیلی مهمی است. اولین قدم برای هضم غذا در دهانتان آغاز می‌شود‌. دندان‌ها به خرد کردن غذا کمک می‌کنند و بزاق دهان هم حاوی آنزیم‌های آغاز‌گر گوارش است‌. وقتی غذا را قورت می‌دهید‌، ماهیچه‌ها آن را از لوله‌گوارش عبور می‌دهند‌. سپس غذا تجزیه شده و مواد مغذی مورد نیاز بدنتان برای رشد و سلامتی از آن گرفته می‌شود.

باکتری‌های دندانی که خراب شده‌ است، می‎تواند به وسیله مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود و همین مسئله باعث معده درد و بروز بیماری‎های مختلف گوارشی می شود. دندان در جذب و هضم و همچنین جویدن‌ مواد غذایی بسیار مؤثر است به طوری که اگر این عضو دچار مشکل شود، هضم غذا با مشکلات‌ مختلفی‌ روبه‌رو‌ می‌شود.

در دستگاه گوارش‌ دندان به عنوان‌ اولین عضو‌ محسوب می‌شود و اگر‌ دندان فردی‌ خراب‌ باشد، کار جویدن‌ مواد غذایی و به تبع آن‌ هضم و جذب‌ غذا با مشکل روبه‎رو می شود و معده کارایی‌ خود را از دست می‌دهد‌. افرادی که دندان‌های خرابی دارند،‌ به خوبی‌ مواد غذایی در معده‌شان آماده هضم‌ و جذب نمی‌شود، این افراد به ناچار در طولانی‌ مدت به مصرف غذاهای‌ نرم و فاقد‌ فیبر‌ روی می‌آورند و همین مسئله باعث‌ بر هم خوردن متابولیسم‌ بدن و حتی‌ مواد غذایی و آنزیم‌های مورد نیاز معده و دستگاه‌ گوارش‌ می شود و در نتیجه‌ کارایی‌ معده را تضعیف‌ می‌کند. عفونت ناشی از دندان‌های خراب‌ باعث بروز‌ عفونت‌ در سیستم گوارش می شود.

دندان‌های خراب‌ به دلیل‌ درد شدید‌ جویدن غذا را به طور ناقص‌ انجام می دهد و همین موضوع کار معده را در هضم‌ غذا دو برابر می‌کند و باعث‌ ایجاد مشکل در سیستم گوارش‌ می‌شود.

معاینه منظم توسط دندانپزشک:

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. چنانچه به رفلاکس معده مبتلا هستید، بهتر است قبل از ابتلا به مشکلات دهان و دندان، با مراجعه به متخصص گوارش درمان را آغاز کنید و به طور منظم برای معاینات دندانپزشکی بروید. یک دندانپزشک خوب می تواند تاثیر رفلاکس معده بر دندان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. بهتر است در طول درمان از غذاهای محرک اسید معده مانند غذاهای تند و ترش اجتناب کنید.

بهداشت دهان و دندان خود را با جدیت بیشتری پیگیری کنید و روزی دو مرتبه مسواک بزنید. در صورتی که در اثر ابتلا به رفلاکس معده دچار پوسیدگی های متعدد در دندان شده اید، برای درمان و پیشگیری از تکرار این امر با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری، باید به جای هر شش ماه یکبار هر سه ماه یکبار برای معاینه دندان مراجعه کنند.

متخصص بیماری های دهان و دندان

 

 

اگر این مطب برای شما مفید بوده، با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید !!!

برگشت به بالا