دهانشویه کلرهگزیدین را بشناسید

دهانشویه کلرهگزیدین نامی است که قطعا آن را شنیده اید و معمولا بعد از انجام درمان های دندانپزشکی ، این دهانشویه توسط دندانپزشک برای شما تجویز می شود ، اما آیا اطلاعات شما در این زمینه کافی است و علت تجویز آن را میدانید ؟

دهانشویه کلرهگزوداین

دهانشویه کلرهگزیدین یک محلول ضد میکروبی وسیع الطیف است ، این دهانشویه یکی از انواع دهانشویه هایی است که علاوه بر خاصیت بهداشتی ، خاصیت درمانی نیز دارد و معمولا بعد از انجام درمان های دندانپزشکی توسط دندانپزشک برای مصرف بیمار توصیه می شود .

عملکرد دهانشویه کلرهگزیدین :

شاید برای شما جالب باشد چنین دهانشویه ای که نه تنها قابلیت ضدعفونی کنندگی داشته بلکه قبلیت درمانی نیز دارد ، چگونه عمل میکند ، عملکرد دهانشویه کلرهگزیدین عبارت است از :

• پس از اتصال مولکول کلرهگزیدین به غشاء باکتری، نفوذپذیری غشاء مزبور افزایش یافته
  • و به علت به هم خوردن تعادل اسمزی در دو طرف جدار سلول، برخی از محتویات داخل سلولی با وزن کم مولکولی از سلول خارج می شوند
  • این پدیده در حضور مقادیر کم کلرهگزیدین رخ می‌دهد در حالیکه در مقادیر بالاتر، این ماده در سیستوپلاسم رسوب می‌نماید

توضیحات :

برای اینکه بتواندی عملکردی قابل توجه  و درست از دهانشویه کلرهگزیدین داشته باشید لازم است توضیحات زیر را با دقت مطالعه کرده و از آنها مطلع باشید، این توضیحات عبارتند از :

• یکی از دهانشویه های پرمصرف است که در دندانپزشکی برای درمان عفونت های دهان زخم های دهان و لثه به کار می رود
  • بر طیف وسیعی از باکتریهای گرم مثبت و منفی و همچنین برخی از قارچ‌ها و برخی از ویروس‌ها از جمله ویروس مولد ایدز و هپاتیت موثر است
  • به صورت محلول موضعی کاربردهای غیردهانی نیز دارد

دوز مصرفی :

اثر بخشی این دهان شویه به دوز مصرف آن بستگی دارد و نه به غلظت آن.

دوز درمانی دهان‌شویه مصرف ۱۰ میلی‌گرم تا ۲۰ میلی‌گرم از دهان شویه با غلظت ۲/۰ درصد تا ۱۲/۰ درصد میباشد کاربرد آن دوبار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب) از محلول ۲/۰% می‌باشد که به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهان نگاه داشته میشود.

نحوۀ استفاده :

دهان شویه کلرهگزیدین را نیم ساعت پس از مسواک زدن استفاده شود که حداکثر قدرت ضدباکتریایی خود را حفظ نماید . به خاطر داشته باشید این نکته بسیار مهم است که طبق دستور دندانپزشک و یا دستور العملی که پشت این دهانشویه نوشته شده است ، از آن استفاده کنید ، این مورد به طی شدن دوره درمان شما کمک اساسی خواهد کرد .

درمان :

این دهانشویه خاصیتی درمانی دارد ، هر چند توصیه می شود که بیشتر از دو هفته و مطابق دستور دندانپزشک استفاده شود اما معمولا از این دهانشویه برای درمان و کنترل برخی از مشکلات دندانی و یا بعد از درمان های دندانپزشکی توسط دندانپزشک برای شما تجویز می شود ، از جمله مواردی که این دهانشویه میتواند درمان کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• پلاک های دندانی
  • جرم دندان