عفونت گوش و دندان درد

عفونت گوش و یا حتی درد گوش ممکن است در افراد مختلف دارای علل مختلفی باشد . در برخی از افراد این عفونت یا درد را میتوان در فک و یا در دندان‌های عقل بالا و پایین یافت . زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند. همچنین ممکن است فردی مبتلا به سرطان حنجره شده باشد اما این موضوع خود را با درد گوش نشان دهد و درد در قسمت داخل گوش را حس کند اما دردهای پس‌سر معمولاً با گوش ارتباطی ندارند و در موارد بسیار نادری ممکن است عفونت شدید پشت گوش به صورت احساس سنگینی و فشار در پشت گوش خود را در دردهای گردن هم کشیده شود.

مشکلات گوش را می‌توان با معاینه معمولی در مطب تشخیص داد اما جالب است بدانید ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش مراجعه می‌کنند منشأ اصلی آنها فک و دندان است. معمولاً عفونت گوش به دو دسته عفونت گوش خارجی و میانی تقسیم‌بندی می‌شود که علت عفونت گوش خارجی دستکاری گوش، شنا کردن در آب‌های آلوده است اما علت عفونت گوش میانی بیشتر مربوط به حلق است و کسانی که سرما می‌خورند عفونت از گلو به گوششان می‌رسد که طبیعتاً درمان آن را گوش را درمان می‌کند.

دندان درد چگونه ایجاد می شود؟

درد دندان به خاطر آماس و التهاب بخش مرکزی دندان یا پالپ ایجاد می شود. پالپ دندان شامل پایانه های اعصاب می باشد که به درد خیلی حساس هستند.التهاب پالپ یا عصب دندان ممکن است توسط پوسیدگی دندان، ضربه و عفونت بوجود آید.درد های با منشا فکی ممکن است علایم درد دندان را شبیه سازی کنند.

علائم درد دندان کدام است ؟

درد دندان و درد فک از شایعترین ناراحتی های دهان و دندان می باشند.ممکن است درد شدید به هنگام فشار یا تحریک با سرما و گرما وجود داشته باشد و ممکن است درد دندان بعد از برداشتن محرک ،برای مدت پانزده ثانیه ادامه دار باشد.زمانی که منطقه ملتهب پالپ گسترش یابد، درد شدیدتر می شود و درد ممکن است به گونه، گوش و فک نیز انعکاس یابد .از دیگر علائمی که شما باید توجه کنید و درمان لازم را پی گیری کنید عبارتند از:
_درد در جویدن
_حساسبت به سرما و گرما
_خونریزی از اطراف دندان یا لثه
_تورم اطراف دندان یا تورم فک
_ضربه یا آزردگی در ناحیه

کیست دندان چیست حتما بخوانید : کیست دندان و دانستنی های آن

این علائم گاهی ممکن است همراه با پوسیدگی دندان یا بیماری لثه باشند.پوسیدگی دندان یا وجود منطقه قرمز اطراف خط لثه ممکن است اشاره به منشا درد داشته باشد.اگر به یک دندان عفونی ضربه آرامی وارد کنید ممکن است درد شدیدتر شود .این علامت، نشان دهنده یک دندان مشکل داراست، حتی اگر دندان به ظاهر سالم باشد.

درد دندان باید از دیگر درد های صورت تفکیک شود.سینوزیت، درد گوش و گلو و درد مربوط به آسیب مفصل فکی گیجگاهی _این مفصل فک پایین را به جمجمه سر متصل می کند،باید از درد دندان متمایز شوند.تشخیص و تفکیک این درد ها توسط دندانپزشک انجام می گیرد.

عفونت گوش و سلامت دهان و دندان در بزرگسالان

در بزرگسالان، ممکن است تشخیص عفونت‌های گوش و دندان درد از هم دیگر آسان نباشد زیرا یک خط عصبی مشابه دارند. در این جا به برخی از عفونت‌های گوش که با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند اشاره می‌کنیم:

 1- عفونت ممکن است از لثه به قسمت‌های دیگر سر گسترش یابد. واقعیت این است که بیماری لثه و عفونت‌های دهانی می‌توانند بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری‌های لثه بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هستند. برای گوش هم شرایط مشابه وجود دارد. برخی باکتری‌ها ممکن است به اندازه‌ای قوی نباشند که به قلب برسند اما به راحتی می‌توانند به گوش برسند و باعث ایجاد عفونت در گوش شوند.

در بزرگسالان، ممکن است تشخیص عفونت‌های گوش و دندان درد از هم دیگر آسان نباشد زیرا یک خط عصبی مشابه دارند.برخی از عفونت‌های گوش با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند

2- ناهنجاری بایت و مال اکلوژن می‌توانند باعث بروز درد در گوش شوند. اگر دندان‌های شما نامرتب است ممکن است گوش‌های شما درد بگیرد که احتمال اشتباه گرفتنان با عفونت گوش زیاد است. عضلات فک که عمل جویدن را انجام می‌دهند به حفره گوش بسیار نزدیک هستند. وقتی که این عضلات در هنگام بایت معمولی دچار درد می‌شوند گوش نیز ممکن است دردناک شود.

3- ناهنجاری‌های مفصل تمپورومندیبولار ممکن است با عفونت گوش اشتباه گرفته شود. مفاصل فک مستقیماً در جلوی حفره گوش قرار دارند بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا برخی بیماران ممکن است فکر کنند دچار عفونت گوش شده‌اند در حالی که دچار اختلالات مفصل تمپورومندیبولار هستند.

4- درد ناشی از عفونت گوش ممکن است با درد دندان همراه باشد. از آنجا که یک خط عصبی بین دندان‌ها و گوش‌ها وجود دارد ممکن است درد ناشی از عفونت گوش به سمت دندان‌ها و لثه کشیده شوند. برخی بیماران ممکن است فکر کنند که پوسیدگی دندان باعث درد آنها شده است در حالی که واقعاً دچار عفونت گوش شده‌اند.

استراتژی تبلیغات حتما بخوانید : عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید

عفونت گوش و سلامت دهان و دندان در کودکان

از آنجا که کودکان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند، والدین باید نسبت به بروز علائم هشیار باشند. کودکان می‌توانند محل درد را مشخص کنند اما در برخی موارد ممکن است درد گوش با درد فک و درد دندان اشتباه گرفته شود. والدین ممکن است فرض را بر این قرار دهند که کودک به دندان درد مبتلا شده است زیرا احتمال پوسیدگی دندان هم در کودکان زیاد است. باید علائم را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی که باعث ایجاد درد شده است مشخص شود.

همچنین مشخص شده است که جویدن آدامس زیلیتول در کودکان پیش‌دبستانی می‌تواند عفونت‌های گوش را کاهش دهد. توضیح این مورد احتمالاً می‌تواند این باشد که جویدن این آدامس رشد باکتری را در دهان متوقف می‌کند. دهان، گوش‌ها و بینی از نظر آناتومی به هم وصل شده‌اند که باعث تأثیر بر قسمت‌های دیگر سر نیز می‌شود.

دندان عقل و عفونت گوش

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با دندان های عقل کاملا روییده شده مواجه شویم این است که این دندان تماس های نابجایی با دندان های مقابل خود دارد؛ یعنی دندان فک بالا با فک پایین تماس درست و صحیح ندارد. این کار می تواند به مرور زمان به مفصل فک آسیب وارد کند که در این مواقع فرد در ناحیه مفصل و حتی در ناحیه گوش احساس درد می کند.

خیلی اوقات مشاهده شده افراد به دلیل گوش درد به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند، در صورتی که متخصصان بعد از معاینه، بیمار را به دندانپزشک ارجاع می دهند؛ چرا که علت اصلی این دسته از گوش دردها ناشی از دندان عقل است.

البته لازم به ذکر است که این درد گوش حتی در دندان های نهفته عقل هم رخ می دهد، به دلیل مشکلات نام برده شده به خصوص در مورد پوسیدگی های شدید، توصیه دندانپزشک کشیدن این دندان یعنی دندان عقل است، البته به شرط آنکه دندان های کرسی اول و دوم سالم و شرایط مناسبی داشته باشند. همچنین درمان دندان عقل پوسیده درمان مطلوبی به دلیل شرایط گفته شده، نخواهد بود، برای همین بهتر است کشیده شود.

 


تماس با مطب دکتر پیام حیاتی