بیماری قلبی و بهداشت دندان ها | عمومی | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک

تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
توسط: دکتر پیام حیاتی
بیماری قلبی و دندان درد ما

افرادی که شرایط قلبی خاصی دارند، در معرض التهاب قلب هستند. این یک عفونت قلبی است که می تواند زندگی فرد را تهدید نماید. این امر زمانی اتفاق می افتد که باکتری موجود در جریان خون به دریچه های قلب یا دیگر بافتهای قلبی آسیب می رساند.

اینگونه افراد قبل از انجام برخی از درمانهای خاص دندانپزشکی ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. اطمینان یابید که دندانپزشکتان از شرایط شما اطلاع دارد.

مصرف آنتی بیوتیک پس از درمان دندانپزشکی در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند توصیه می شود.

مصرف آنتی بیوتیک برای انجام موارد ذیل ضروری نیست:

سکته قلبی و دندان درد

سکته قلبی و یا آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. این عارضه چه ارتباطی با دندان درد دارد؟

وقتی خود دندان درد می کند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می شود. یکی از دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است. گاهی درد ناشی از سکته قلبی، خودش را به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ نشان می دهد. پس به این نکته هم دقت کنید که درد دندان در این ناحیه بدون هیچ علت دندانی (مثل پوسیدگی) می تواند نشانه اولیه سکته قلبی باشد.

درد دندان چه علت های دارد؟حتما بخوانید : درد دندان به چه علت است ؟

آیا بیماری لثه می تواند باعث سکته قلبی شود؟

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مکانیسم اساسی بیماری قلب و عروق، با التهاب لثه ارتباط دارد. بعضی از انواع باکتری ها به طور نرمال در دهان شما فعالیت دارند، اما اگر شما مرتباً برای از بین بردن پلاک های دندان، مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، خطر ابتلا به بیماری لثه در شما افزایش پیدا می کند و هنگامی که این بیماری گسترش پیدا کند در حقیقت شما یک محیطی را برای باکتری ها ایجاد کرده اید که در حالت نرمال به این صورت رشد نمی کردند.

همچنین به دلیل اینکه بیماری لثه سبب خونریزی آن نیز می شود، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شما شده و باعث التهاب رگ های خون شوند.

چطور این چیزی که گفته شد به قلب ارتباط دارد؟ باکتری ها با کمک کردن به لخته شدن خون یا افزایش پلاک های درون عروق خونی که منتهی به قلب می شوند، می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما افزایش دهند. محققان همچنین امکان ارتباط بین بیماری لثه با سکته مغزی، پوکی استخوان،دیابت، بیماری های تنفسی و حتی نوزادان ناقص را نیز کشف کرده اند.

مراجعه به دندان پزشک یا متخصص قلب؟

درد مکرر بخصوص اگر بعد از فعالیت زیاد مثل بالا رفتن از تپه و پیاده روی رخ دهد، ضمن اینکه به دندانپزشک مراجعه می کنید، حتما یک چکاپ قلب نیز انجام شود. این حساسیت زمانی بیشتر می شود که فرد سنی بالای ۴۵ سالگی داشته باشد. اگر دیدیم فرد مسنی که دندان ندارد، به صورت ناگهانی دچار درد فک پایین سمت چپ شد، باید فورا او به اورژانس برسانیم.

با ما همراه باشید

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در جراحی دندان و کاشت ایمپلنت

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید