فلوراید چیست ؟

فلوراید دهان شما را با چند راه مختلف محافظت می­کند. اول، تقویت دندان­ها با کمک با به روند تعمیر مینای دندان، در جاییکه موادی مانند کلسیم برای دندانها می­رسد. علاوه بر این از این مواد معدنی کمک می­کنند تا به مینای دندان شما  قوی شوند و از پوسیدگی حفظ شوند. دوم، فلوراید به کنترل اسید در داخل دهان شما کمک می­کند. بطور معمول باکتری­ها از مواد غذایی باقی­مانده بر سطح دندانها استفاده و تولید اسید می­کند، اما فلوراید دهان شما را در برابر این اثر انعطاف­پذیر کرده و اثر را خنثی می­کند.

مسواک زدن دندان­های خود دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید مانند Colgate Total® Clean Mint Toothpaste و مسواک نرم یک راه آسان برای مطمئن اینست شوید که شما فلوراید مورد نیاز مینای دندان شما تامین شده است. تا زمانیکه شما دارای دندان سالم باشید، ترکیبی از آب آشامیدنی حاوی فلوراید و خمیردندان برای زندگی روزمره شما کافی است. اگر آب شیر حاوی فلوراید نیست، یا اگر بطری شما حاوی اب نیست، دندانپزشک شما ممکن است که برای شما آن را تجویز کند، تا از حفاظت شما مطمئن شود. فلوراید از زمان آغاز بحث برانگیز بوده است اما آیا مضر است؟ خوشبختانه، پاسخ منفی است. این ماده معدنی بطور طبیعی امن است که می­تواند حفاظت دندان شمارا قوی کند. اگر شما نگران هستید که فلوراید به اندازه کافی ندارید، با صحبت کردن با دندان­پزشک خود را برای پیدا کردن یک درمان حرفه­ای بیمه کنید.

چگونه خمیردندان سدیم فلوراید دندانها را حفاظت می­کند

فلوراید درون خمیردندان یک چیز جدید نیست؛ مواد معدنی ابتدا در یک قرن پیش به خمیردندان اضافه شد، و کودکان و بزرگسالان مبارزه علیه پوسیدگی دندان با مسواک زدن با دوبار در روز انجام داده­اند. و اگر چه انواع مختلفی از آن در مراقبت­های دهانی استفاده شده است، خمیردندان سدیم فلوراید بطور ویزه یک محصول امن و موثر است.

فلوراید و اهمیت آن در استحکام دندان حتما بخوانید : فلوراید و استحکام دندان ها

سدیم فلوراید برای محافظت دندانهای شما

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری­ها (CDC) گزارش داده که ۹۵ درصد از خمیردندانهای حاوی فلوراید فروخته شده است، و در طول ۳۰ ساله گذشته کاهش در پوسیدگی دندانها در بسیاری از کشورها گزارش شده است. مسواک زدن با خمیردندانهای حاوی این ماده معدنی هستند اثر موضعی برای شما دارد؛ این ماده درون مینای دندان شما جذب شده، آنرا قوی­تر و بسیار مقاومتر در برابر پوسیدگی دندان در برابر اسیدها می­کند.

با توجه به توضیحات موسسه ملی دندانپزشکی و سر و صورت پژوهش (NIDCR)، فلوراید همچنین می­تواند توانایی باکتری­ها در تولید اسیدهای فرسایش کننده درون دهان را محدود کند. اما این همه آن نیست – بعنوان یک خمیر دندان، می­تواند فرایند تجدید مواد مینای دندان که ضعیف شده بودند یا درحال ازبین رفتن بودند را انجام دهد. سدیم فلوراید رایج­ترین شکل از فلوراید درون مواد دهان­شویه است.

چه مقدار و چه نوعی

اگر شما متعجبید که چه نوع و چه مقدار فلوراید در خمیردندان وجود دارد، مقدار آن و نوع ان بر روی جعبه مشخص شده است. شما احتمالا باید یاد بگیرید که ماده فعال سدیم فلوراید، سدیم مونوفلوئوروفسفات، فلوراید دارای قلع و یا فلوراید آمین است. شما همچنین باید قادر به تعیین میزان یا درصد از حجم باشید.

تقریبا تمام خمیردندانهای ADA مهر حامل سدیم فلوراید را دارند، حتی اگر مواد اضافی در آن وجود داشته باشد برای رسیدگی به مشکلات دهان و دندان ذکر شده است- تاتار، حساسیت و تغییر رنگ دندان. به عنوان مثال. مقدار آن در خمیر دندان کلگیت – از جمله محصولات کودکان ۰.۲۴ درصد است.

نوشابه و پوسیدگی دندان حتما بخوانید : نوشابه و پوسیدگی دندان

بررسی برای ADA برای پذیرش

خمیر دندان حاوی فلوراید باید استانداردهای تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) را داشته باشد، در واقع این یک تست نیست بلکه الزاماتی هستند که تولید کننده باید آن را اجرا کند. انجمن دندانپزشکی امریکا، از طریق آزمایش گسترده در آزمایشگاه، محتوای آن را در خمیردندان تعیین می­کند، ایمنی و مقدار و چگونگی استفاده آنرا منتشر کرده است.

برای دریافت مهر پذیرش ADA برای این محصول، یک شرکت باید مدارک پشتیبانی برای تمامی اطلاعات و ادعای اثربخشی آن فراهم کند. ADA با افتخار اعلام می­کند “محصولات با نشان ADA بیان می­کند که آنها چکار می­کنند و چه اعلام می­کنند”. در واقع اعلام می­کند که چرا مهم است که این نام تجاری از خمیر دندان گزینش شده است.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک